2013. február 23., szombat

Hájas sütemény

Életem első hájas tésztája ez. Első próbálkozásra nem lett rossz. Sőt! Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen jól sikerült. Szépen szétnyíltak a sütik, mint egy könyv.


Hozzávalók:
- 50 dkg liszt,
- 35 dkg háj,
- 2 tojás sárgája, (frissítés: tojásmentesen is készítettem már, úgy is jó lett, helyette több tejföl és víz ment bele),
- 2 jó evőkanál tejföl,
- 2 evőkanál 10 %-os ecet,
- 1 dl fehérbor,
- (szóda)víz, amennyit felvesz,
- 1 kávéskanál cukor,
- 1 csipet só,
- szilvalekvár.


Elkészítés:

1. A hájat megszabadítjuk a hártyáktól, majd ledaráljuk. Habosra keverjük 2 evőkanál ecettel. Szobahőmérsékleten állni hagyjuk, míg elkészítjük a tésztát.

2. A tésztához a lisztet, a 2 tojás sárgáját, a tejfölt, a fehérbort és kevés vízben feloldott sót és cukrot összedolgozzuk annyi vízzel, hogy egy jól nyújtható, ruganyos, kicsit keményebb kalácstésztát kapjunk. Addig kell gyúrni, míg hólyagos nem lesz a tészta (legalább 20 perc). Fél/egy órát állni hagyjuk hűvös helyen.

3. A tésztát vékonyra, téglalap alakúra nyújtjuk, egyenletesen rákenjük a háj negyedét. Meghajtogatjuk: fentről a tészta harmadáig le, lentről ráhajtjuk a maradék tésztát, jobbról balra a tészta feléig és végül balról jobbra az egészre. Hűvös helyen, konyharuhával letakarva 20-30 percig pihentetjük a tésztát. Ezt a műveletet még háromszor elvégezzük, azaz összesen négyszer kenjük meg hájjal a tésztát és négyszer hajtogatjuk azt. Arra ügyeljünk, hogy mindig ugyanabból az irányból hajtogassunk, mert így lesz szép leveles a tészta (én úgy oldottam meg, hogy hajtogatás után deszkára tettem a tésztát, kivittem a spájzba és ugyanúgy tettem vissza a pultra kinyújtani, ahogy a deszkán is volt a tészta, azaz mindig ugyanaz az oldal nézett felém).

4. Amikor az utolsó hajtogatás után is pihent a tészta, megint kinyújtjuk. Azt tapasztaltam, hogy nem kell túl vastagra hagyni (van, aki fél cm-es vastagságra nyújtja), nekem jobban tetszik, ha 3-4 mm vékony a tészta. Egy kést tűz felett megmelegítünk és elvágjuk a tésztát a kívánt méretre, téglalap formára (ha kell, újramelegítjük a kést). Megkenjük sűrű, házi szilvalekvárral a téglalapokat, majd félbehajtjuk azokat (csak hajtsuk félbe, ne nyomogassuk meg!) és forró sütőben 20 perc alatt megsütjük (nálam a 220 fok sem volt elég, így a második tepsi adagot már 230-240 fokon sütöttem).

5. Aki szereti, tálaláskor megszórhatja porcukorral. Mi magában jobban szeretjük.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése