2013. február 23., szombat

Hájas sütemény

Életem első hájas tésztája ez. Első próbálkozásra nem lett rossz. Sőt! Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen jól sikerült. Szépen szétnyíltak a sütik, mint egy könyv.


Hozzávalók:
- 50 dkg liszt,
- 35 dkg háj,
- 2 tojás sárgája, (frissítés: tojásmentesen is készítettem már, úgy is jó lett, helyette több tejföl és víz ment bele),
- 2 jó evőkanál tejföl,
- másfél evőkanál 10 %-os ecet,
- 1 dl fehérbor,
- (szóda)víz, amennyit felvesz,
- 1 kávéskanál cukor,
- 1 csipet só,
- szilvalekvár.


Elkészítés:

1. A hájat megszabadítjuk a hártyáktól, majd ledaráljuk. Habosra keverjük másfél evőkanál ecettel. Szobahőmérsékleten állni hagyjuk, míg elkészítjük a tésztát.

2. A tésztához a lisztet, a 2 tojás sárgáját, a tejfölt, a fehérbort és kevés vízben feloldott sót és cukrot összedolgozzuk annyi vízzel, hogy egy jól nyújtható, ruganyos, rétestészta állagú tésztát kapjunk (semmiképp sem ragacsos, de könnyű tészta). Addig kell gyúrni, míg hólyagos nem lesz a tészta (legalább 20 perc). Nem szabad kispórolni a tészta kidolgozását, különben nem lesz jó a végeredmény! Fél/egy órát állni hagyjuk hűvös helyen.

3. A tésztát vékonyra, téglalap alakúra nyújtjuk, egyenletesen rákenjük a háj negyedét. Meghajtogatjuk: fentről a tészta harmadáig le, lentről ráhajtjuk a maradék tésztát, jobbról balra a tészta feléig és végül balról jobbra az egészre. Hűvös helyen, konyharuhával letakarva 20-30 percig pihentetjük a tésztát. Ezt a műveletet még háromszor elvégezzük, azaz összesen négyszer kenjük meg hájjal a tésztát és négyszer hajtogatjuk azt. Arra ügyeljünk, hogy mindig ugyanabból az irányból hajtogassunk, mert így lesz szép leveles a tészta (én úgy oldottam meg, hogy hajtogatás után deszkára tettem a tésztát, kivittem a spájzba és ugyanúgy tettem vissza a pultra kinyújtani, ahogy a deszkán is volt a tészta, azaz mindig ugyanaz az oldal nézett felém).

4. Amikor az utolsó hajtogatás után is pihent a tészta, megint kinyújtjuk. Azt tapasztaltam, hogy nem kell túl vastagra hagyni (van, aki fél cm-es vastagságra nyújtja), nekem jobban tetszik, ha 3-4 mm vékony a tészta. Egy kést tűz felett megmelegítünk és elvágjuk a tésztát a kívánt méretre, téglalap formára (ha kell, újramelegítjük a kést). Megkenjük sűrű, házi szilvalekvárral a téglalapokat, majd félbehajtjuk azokat (csak hajtsuk félbe, ne nyomogassuk meg!) és forró sütőben 18-20 perc alatt megsütjük (200 fokos sütőben, de időnként rákapcsolom, majd leveszem a légkeverést).

Ha úgy jön ki a lépés, akkor estére lefedem az edényt, amiben pihen a hajtogatott tészta és a hűtőben tartom másnapig és csak akkor sütöm. 

5. Aki szereti, tálaláskor megszórhatja porcukorral. Mi magában jobban szeretjük.

Frissítés: mostanában, ha hájas tésztát sütök, akkor egy részét, illetve a maradék, levágott széleket felcsíkozom, tojásfehérjével lekenem és cukros darált dióba/mogyoróba/mandulába forgatom. Őzgerincformát felfordítok, erre fektetem rá a csíkokat és így sütöm meg finom ropogósra. Ami már nem fér rá vagy egyszerűen csak egy leesett tésztadarab, azt a tepsire fektetem az őzgerincforma mellé és úgy sütöm meg. 

---------

Ha krémest szeretnék készíteni, akkor a kész tésztából elveszek 45 dkg-nyit.

A sütőt jó forróra előmelegítjük. Nekem elég gyenge a sütőm, így nálam 230 fokra kell melegíteni ilyen tésztáknál.

A hájas tésztát elfelezzük, vékonyra nyújtjuk (sütés előtti méret nálam: 25X35 cm).

Egy gáztepsi hátoldalára helyezzük az egyik kinyújtott tésztát. Villával megszúrjuk itt-ott. Készre sütjük (aranybarnára). Rácsra csúsztatjuk. Óvatosan bánjunk a kész tésztával, mert törik.

Megsütjük a másik lapot is, hasonlóan az előzőhöz.
----------


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése