2013. május 24., péntek

Szabolcsi almás máktorta (ország tortája, kissé módosítva)

Már tavaly kinéztem ezt a tortát és tudtam, hogy anyunak ezt sütöm a születésnapjára. Izgultam, sikerül-e, milyen lesz az íze, de szerencsére jól sikerült. Könnyű, krémes torta, ami nem túl laktató és nem émelyítő. Az elkészítése kicsit időigényes, de szerintem megéri dolgozni vele. A tortát Gizi (krém) és Moha (tészta) receptje alapján készítettem.



Hozzávalók a krémhez:

- 5 dl tej,
- 4 dl tejszín,
- 2 tasak vaníliás pudingpor vagy kb. 8 dkg étkezési keményítő,
- 6 dkg pálmacukor (de, aki édesebben szereti, tegyen bele többet),
- vaníliaesszencia vagy 1 vaníliarúd,
- 5-6 tojássárgája,
- habfixáló (elhagyható)

1. A tojások sárgáját a xukorral, a pudingporral és egy kevés tejjel simára keverjük.

2. A maradék tejet felforraljuk a vaníliával, majd állandó keverés mellett beleöntjük a tojásos pudingot. Besűrítjük. Én nem mertem forralni, mert féltem, hogy a tojássárgája kicsapódik, de mivel más receptek ilyesmiről nem számoltak be, valószínűleg ettől felesleges volt tartanom.

3. Amikor kihűlt a krém, kemény habbá verjük a tejszínt és óvatosan a tojásos krémhez keverjük. Én tettem egy csomag habfixálót is a tejszínhez, mert szerettem volna biztosra menni.

Hozzávalók az almás töltelékhez:

- 60 dkg alma, hámozva, reszelve mérve (!)
- 5 dkg vaj,
- aki édesen szereti, annak cukor (én most 1 dkg pálmacukrot használtam),
- fahéj ízlés szerint (nálam egy jó teáskanál),
- fél citrom leve,
- 1 teáskanál keményítő (elhagyható).

1. A pálmacukrot kicsit karamellizáljuk a vajon, majd ráöntjük a hámozott, reszelt almát (aminek a levét előzőleg kicsit kinyomkodjuk), megszórjuk fahéjjal, meglocsoljuk a citromlével és puhára pároljuk.

2. Ha kész, keverhetünk hozzá egy teáskanálnyi étkezési keményítőt, amit egy kis visszamaradt almalében először elkeverünk és így adjuk az almához. Kihűtjük.

Hozzávalók a tésztához, 6 lap megsütéséhez (kb. 24-26 cm átmérőjű lapokhoz):

- 9 tojásfehérje,
- 35 dkg mák,
- 10 dkg xukor vagy pálmacukor (lehet több is, ha valaki édesebben szereti)

1. Két részletben kevertem ki a tésztát és amikor megsült az első adag, akkor kevertem ki a következőt.

2. Sütőpapírra kb. 26 cm átmérőjű köröket rajzolunk. A sütőt előmelegítjük 180 fokra (vagy, ha egyszerre többet sütünk, ahogy én is tettem, akkor bekapcsoljuk a légkeverést 160 fokra). A mákot megdaráljuk.

3. A tojásfehérjét félkeményre felverjük, majd hozzákeverjük a xukrot vagy a pálmacukrot. Jó kemény habot verünk. Ekkor óvatosan belekeverjük a darált mákot is. Gondolatban 3 részre osztjuk a tésztát és kettő adagot egyenletesen, de óvatosan, hogy ne törjük a habot, felkenünk a kivágott körökre. Betoljuk a sütőbe és megsütjük a lapokat. Körülbelül 8-10 perc alatt sülnek meg. Ha kész, betesszük a harmadik lapot is. A megsült lapokról még melegen lehúzzuk a sütőpapírt. Ezután kikeverjük a tészta másik felét és megint sütünk 3 lapot. Kihűtjük a lapokat, majd késsel levágjuk a széleket (én ezt most kihagytam, de így nehezebb szépen bekenni a torta oldalát).

Almadísz:

- 1 alma,
- fél citrom leve.

1. Az almát meghámozzuk, negyedekre vágjuk magházát eltávolítjuk.

2. Citromos vízben kissé puhára főzzük, majd szeleteljük. Belső oldalát darált mákba forgatjuk.


A torta összeállítása:

1. Amikor minden krém és a lapok is teljesen kihűltek, akkor állítjuk össze a tortát.

2. Két lapot kiteszünk a pultra és elosztjuk rajtuk az almás tölteléket. Erre azért van szükség, mert így nem a tortán kell ezt a műveletet végrehajtani és így nem nyomódik ki a tortából a krém.

3. Alulra teszünk egy lapot, amit megkenünk krémmel. Úgy gazdálkodjunk a krémmel, hogy 3 lap közé kell kenni, plusz a tetejére, oldalára és díszítünk is vele. Erre tesszük az egyik, almával megkent lapot, majd beborítjuk egy újabb, üres lappal. Erre megint krémet kenünk, majd következik a másik almás lap. Erre üres lapot helyezünk és ezt is megkenjük krémmel, majd rátesszük az utolsó lapot is.

4. A torta tetejét, oldalát is bekenjük krémmel. A torta közepére és az oldalának az alsó felére darált mákot szórunk, a torta tetejét pedig kidíszítjük mákkal, habrózsákkal és citromos vízben főtt almaszeletekkel. Behűtjük a tortát és másnap szeleteljük.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése