2013. december 2., hétfő

Joghurt házilag

Végre kipróbáltam a házi joghurt készítését. Nem is tudom, miért vártam vele ilyen sokáig, hisz nem nagy munka elkészíteni, viszont finomabb és olcsóbb, mint a boltban kapható natúr joghurtok. Mi kizárólag natúr joghurtot vásárolunk, de mostanában egyrészt kicsi a választék, másrészt silány a minőség. Van viszont egy joghurt, ami nekem nagyon ízlik, mert sűrű és krémes. Ebből a joghurtból vettem egy dobozzal és ezzel oltottam be az automatából vásárolt tejet. A joghurt készítését a Szeretetrehangoltan blogon és Hugh Fearnley-Whittingstall, River Cottage minden napra című könyvében olvastam.

Az eredmény: finom, krémes, sűrű joghurt lett. Jelenleg a "palackos" joghurt készítésén kísérletezem. Ha elkészült, frissítem a bejegyzést.

Hozzávalók: 

- fél liter tej,
- 3 evőkanál joghurt (jó minőségű).

Elkészítés: 

1. Először pasztőrizáljuk, azaz felmelegítjük 65 fokig, majd ezen a hűn tartjuk 30 percen át (vagy egyszerűen felforraljuk a tejet). Amennyiben nem nyers, hanem bolti tejet használunk, ezt a műveletet kihagyhatjuk. Másrészt, ha ehetünk-ihatunk pasztőrizálatlan tejterméket, akkor sem szükséges a tejet felforralni.

2. A tejet 46 fokosra melegítjük (vagy 46 fokosra hűtjük vissza). A fent említett blogon 40 fok szerepel, Hugh 46 fokot ajánl.

3. Ekkor három evőkanál joghurtot jól elkeverünk a tejben.

4. Az edényt lefedjük és szobahőmérsékleten hagyjuk állni 6-8 órát vagy egy éjszakát, amíg a megfelelő állagot el nem éri. (Én 17 órát hagytam végül.). Érdemes az edényt bebugyolálni, hogy tartsa a hőt, ne hűljön ki. Kisebb-nagyobb befőttes üvegekbe is lehet tölteni a joghurttal beoltott tejet, így, mikor elkészül a joghurt, egyszerűen csak betesszük az üvegeket a hűtőbe.

5. Fogyasztás előtt tegyünk félre belőle, egy jól záródó edénybe, három evőkanálnyi joghurtot (vagy többet, ha nagyobb mennyiséget készítünk legközelebb). Ezzel oltjuk be a következő adag tejet. Egy idő után "elfárad" ez a folyton félretett joghurt, így érdemes időnként lecserélni. Nekem legalábbis ez volt a tapasztalatom. Hűtőben tároljuk a kész joghurtot (és az oltáshoz félretett joghurtot is).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése