2013. december 4., szerda

Rögtön puha mézeskalács (kicsit rendhagyó díszítéssel)

Wiselady receptje alapján készültek ezek a mézeskalács figurák (kivéve a gömb alakúak, mert azok mézes puszedlik. Receptje itt található). Annyi módosítás történt a recepten, hogy cukor nem, viszont kicsit több méz került a süteménybe, és 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölylisztet is tettem a tésztába.

Közben kipróbáltam egy másfajta mézeskalácsot is, ami 100 %-ban teljes kiőrlésű tönkölylisztből készül. Plébános mézeskalácsa a sütemény neve. A recept ITT található.


Hozzávalók: 

- 5 dkg (rétes)liszt,
- 10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt (újabban már csak egyszerűen teljes kiőrlésű tönkölyt teszek helyette),
- 20 dkg liszt (nálam fehér tönkölyliszt),
- 18 dkg méz (aki az édesebb ízekhez van szokva, tegyen bele többet, eredeti recept szerint 15 dkg méz és 10 dkg porcukor kell a tésztába)
- 6 dkg zsír (vagy vaj),
- 1 teáskanál szódabikarbóna (nem púpos),
- 1 tojás,
- 1 tojássárgája,
- 1 kávéskanál őrölt fahéj,
- 2 púpos teáskanál mézeskalács fűszerkeverék,

Elkészítés: 

1. A liszteket, szódabikarbónát, fűszereket összekeverjük.

2. A zsírt a mézzel összeolvasztjuk, kicsit felmelegítjük.

3. Hozzáöntjük a liszthez a mézes-zsíros keveréket. Összekeverjük.

4. Egy egész tojást és egy tojásnak a sárgáját is hozzáadjuk. Alaposan elkeverjük vagy kézzel összegyúrjuk.

5. Öt-tíz percig állni hagyjuk a tésztát (betettem a spájzba).

6. Három részre osztjuk a tésztát és egyesével 2-3 mm vastagra kinyújtjuk (érdemes sütőpapíron nyújtani, így nem kell lisztezni). Különböző formákkal kiszúrjuk és a formákat sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük (kissé távol egymástól, nehogy összesüljenek). Aki szeretné, magokat, mazsolát is nyomhat a tésztába.

7. 180 fokos sütőben, 7-8-9 percig sütjük a kalácsokat. Nem szabad megégnie, ne legyen színe a süteménynek. Amikor még puha, de nyomásra már nem horpad be a tészta, akkor kivesszük a sütőből és leszedjük a forró tepsiről a süteményeket (sima, egyenes felületre, különben deformálódnak a formák). Ha kihűlt, dekorálhatjuk kedvünk szerint.

Kiegészítés 2018. november 30-án: ahhoz, hogy szép sima legyen a kisült mézeskalács felülete, nyújtás előtt gyúrjuk addig a tésztát, míg szép fényes és sima nem lesz a tésztagombóc. Ez eltarthat néhány percig, de megéri a munkát. A másik, hogy mivel én tojást nem teszek a tésztába, másodszor "csaltam" kicsit, hogy szép színe legyen a mézeskalácsnak. Tettem bele egy leheletnyi kakaóport és a tetejét sütés előtt lekentem egy kis házi tejjel. A harmadik megjegyzés, hogy második sütés alkalmával a tésztát 4 napig érleltem hűtőben (kedden gyúrtam, pénteken délután sütöttem), majd a felhasználás napján már nem hűtőben, hanem a hűvös spájzban. Nagyon jó lett a tészta.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése