2013. december 7., szombat

Vaníliás karika

Tücsökbogár receptjét használtam az elkészítéshez. Csak fél adagot gyúrtam be, de így is sok kis karikám lett (kisebbeket készítettem a bolti változatnál). Ide most a teljes adag receptjét írom le. 

Itt van benne tojás, de nincs benne kukoricakeményítő, vastagabbra hagyva a tészta nyújtáskor és a csokimáz nem túl szép, mert csokis oldalával felfele dermesztettem a csokit: 


Néhány évvel későbbi kép, ahol vékonyabbra nyújtva a tészta, került bele kukoricaliszt és a csokimáz szép sima, mázzal lefele fordítva dermedt a csoki: 






Hozzávalók: 

- 35 dkg liszt,
- 5 dkg kukoricaliszt (helyette lehet búzalisztet is használni, de a kukoricaliszt is segít, hogy omlósabb legyen),
- 25 dkg vaj,
- nálam 8 dkg porcukor (eredetileg 20 dkg porcukor, aki az édes süteményekhez van szokva, tegye bele a 15-20 dkg-ot),
- 1 vaníliarúd (vagy esszencia, őrölt vanília esetleg vaníliás cukor)
- csipet só,
- 2-3 db tojássárgája (M-es méret), (volt, hogy nem tettem bele tojást, hanem tejfölt/sűrű joghurtot gyúrtam helyette a tésztába),
- 1 teáskanál sütőpor (nálam egy kevés szódabikarbóna),
- 20 dkg étcsokoládé a bevonáshoz. 

Elkészítés: 

1. A lisztet, kukoricalisztet, sütőport összekeverjük, majd a kis kockákra vágott nagyon hideg vajjal összedolgozzuk, összemorzsoljuk. 

2. A többi hozzávalót is hozzáadjuk és gyorsan összegyúrjuk a tésztát. Gyorsan kell dolgozni, mert ha nagyon megolvad a vaj a kezünktől, akkor a kész keksz sütés után szétesik, morzsálódik. 

3. Cipó formára igazítjuk, fóliába, zacskóba csomagoljuk és hűtőben legalább 30 percet pihentetjük a tésztát.

4. Enyhén lisztezett felületen (vagy sütőpapíron és akkor nem kell lisztezni) kinyújtjuk a tésztát. A receptek általában 1 cm vastagságot írnak és felhívják a figyelmet, ne legyen vékonyabb. Szerintem nem muszáj ennyire vastagra nyújtani, nekem jobban tetszik vékonyabban (kb. 5 mm). 

Kb. 5 cm átmérőjű kerek pogácsaszaggatóval szaggattam és a közepét egy Béres-csepp üveg kupakjával szúrtam ki. 

5. Kiszúrjuk a formákat. Én ezután sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam őket, majd betettem a hűtőbe egy órára, hogy visszahűljenek. Végül 180 fokos sütőben kb. 10-12 perc alatt megsütjük. Arra figyelni kell, ne legyen színe a tésztának, ne barnuljon meg, mert akkor kemény lesz. Azt javasolják a receptek, akkor is vegyük ki 10 perc után, ha puhának érezzük a tésztát, mert, ahogy hűl, keményedik. 

A tepsin hagyjuk kihűlni a kekszeket. 

6. Ha kihűltek a karikák, vízgőz felett, a szokásos módon felolvasztott étcsokiba mártjuk a kekszek alsó felét (azaz víz ne érje a csokit, ne legyen túl forró a csoki, először a csoki kétharmadát olvasztjuk meg, majd csak ezután keverjük hozzá a maradék egyharmadot). Egy sütőpapírra tesszük a karikákat, csokis oldalával lefele.

7. Jól záródó dobozban sokáig eláll és minél tovább áll, annál finomabb, omlósabb lesz.


Itt, néhány éve még nem tudtam, hogy csokival lefele fordítva érdemes dermedni hagyni a karikákat. Itt nem is lettek olyan szépek. A következő képen viszont szép simák, mert ott csokis oldallal lefele tettem le a kekszeket mártogatás után. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése