2014. február 16., vasárnap

Almás pite

Macsfalatok oldalán találtam a receptet. Már sokszor sütöttem almás pitét, de mindig más-más recept szerint, így gondoltam, most már ideje feljegyezni egyet. Az alaprecepten módosítottam, így most azt írom le, én hogyan készítettem ezt a finom, egyszerű süteményt.





Hozzávalók a tésztához: 

- 40 dkg liszt,
- 25 dkg vaj (nálam 10 dkg vaj, 10 dkg zsír),
- 1 tojás sárgája (mostanában kihagyom, mert Panni tojásérzékeny),
- egy csipet só,
- 3 dkg cukor, aki édesebben szereti, tegyen többet (eredetileg 12 dkg cukor),
- fél csomag sütőpor (eredetileg egy egész zacskó), ezt nem teszek bele újabban,
- fél citrom reszelt héja és leve,
- 1 kupaknyi vaníliaesszencia, vagy őrölt vanília vagy igazi vaníliás cukor,
- 1-3 evőkanál tejföl (liszttől függ, nálam 3 ment bele).

Hozzávalók a töltelékhez: 

- 2-2,5 kg alma,
- fahéj (nálam szűk egy teáskanálnyi),
- citromlé,
- cukor ízlés szerint, de nálam nem kerül bele, mert bőven elég édes az alma is,
- kevés tojás a kenéshez, nálam elmarad (ha tálaláskor porcukrozzuk, akkor viszont felesleges lekenni),
- kevés zsemlemorzsa vagy kekszmorzsa.

Elkészítés: 

1. A tészta hozzávalóiból gyors mozdulatokkal rugalmas tésztát gyúrunk és folpackba csomagolva néhány órát vagy egy éjszakát hideg helyen pihentetjük (vagy, míg elkészül a töltelék, de én jobban szeretem tovább pihentetni).

2. A töltelékhez az almát megpucoljuk, lereszeljük. Van, aki kinyomkodja a levét és már teszi is a süteménybe, én azonban szeretem megpárolni az almát előtte. Amikor nem sietek, akkor reszelés után rögtön felteszem (fedő nélkül) párolódni némi fahéjjal, citromlével. Addig pároljuk, míg a leve elfő. Most siettem, így reszelés után enyhén kinyomkodtam az alma levét és úgy tettem fel főni. Ha kész, kihűtjük.

3. A tésztát kétfele vesszük. Az egyik fél legyen nagyobb, mint a másik (egyharmad-kétharmad arányban).

4. Közepes méretű (kb. 20X30 cm), magas falú tepsit készítünk elő.

5. A nagyobb tésztadarabot kinyújtjuk a tepsi méretére (én kis peremet szoktam készíteni, így nem folyik ki a töltelék) és belehelyezzük a tepsibe. Megszórjuk vékonyan zsemlemorzsával. Erre jön a töltelék, majd a kinyújtott második tésztalap.

6. Lekenjük elkevert tojással a tetejét (vagy ezt a részt kihagyjuk) majd villával mindenhol megszurkáljuk. 180-200 fokos sütőben kb. 30-40 percig sütjük (a teteje szép aranybarna legyen). Nálam a sütő eléggé megbízhatatlan és gyenge, így én kezdetben légkeverve sütöttem 180 fokon, majd 10-15 perc múlva, mikor kezdett egy kis színe lenni, mérsékeltem a lángot 160 fokra (szintén légkeverve).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése