2015. április 26., vasárnap

Spárgás pite (quiche)

Finom, gyors, egyszerű. Rengeteg variációja létezik a sós pitéknek. Tehetünk bele bármilyen zöldséget, zöldfűszereket, különféle sajtokat (feta, krémsajt, lágysajt, félkemény stb.), maradék húst, sonkát stb. Szeretem a sós pitéket, mert gyorsan elkészíthetők, finomak melegen és hidegen is. Ideális választás kiránduláshoz, piknikhez, vendégváráshoz, de munkahelyi ebédnek is remek és mint mondtam, nem feltétlenül kell hozzá külön bevásárolni, mert ami van otthon, abból lesz a töltelék. :)

Lehet sütni hagyományos, nagy piteformában, de készülhet közepes formában, sőt, én már sokszor sütöttem mini pitéket is, melyeket muffinformába töltöttem.










Hozzávalók a tésztához:

- 20 dkg liszt,
- 10 dkg nagyon hideg vaj,
- 1 tojás (mostanában nem teszek bele, hanem helyette vizet és/vagy tejfölt gyúrok a tésztába),
- só,
- nagyon hideg víz, ha szükséges.

Hozzávalók a töltelékhez: 

- kb. 15 dkg spárga (én zöldet használtam, sokkal finomabb a fehérnél),
- 2-3 tojás,
- kb. 2 dl tejszín vagy fele tejszín, fele tejföl, de készítettem már házi joghurt és krémsajt keverékéből is, de lehet reszelni sajtot is a töltelékbe, kinek mi van otthon,
- 10 dkg feta sajt,
- 5 dkg szalonna,
- kevés bors és
- nagyon kevés só (a feta is sós)
- kevés vaj a spárga párolásához,
- mivel ilyenkor szedhető a turbolya is, van, hogy apróra vágva azt is keverek a töltelékhez.

Elkészítés:

1. A lisztet összekeverjük kis sóval, beledaraboljuk a vajat és elmorzsoljuk a liszttel. Adunk hozzá egy kevés tejfölt/hideg vizet. Ha tojást is használunk, akkor azt előbb villával egy kicsit verjük fel egy külön tányérban és így adjuk a tésztához. A tésztát gyors mozdulatokkal összegyúrjuk. Ne gyúrjuk sokáig, különben morzsálódni fog a megsült tésztánk (mint a linzer, azt sem szabad sokáig gyúrni). Egy jól nyújtható, könnyen kezelhető, nem ragacsos tésztát kell kapnunk, tehát, ha adunk hozzá tejfölt vagy vizet, azt kizárólag apránként tegyük. Zacskóba csomagolva néhány órát pihentetjük a tésztát a hűtőben.

2. Elkészítjük a tölteléket. A szalonnát kicsi és vékony csíkokra vágjuk.

3. A spárgasípokat megmossuk, majd a végét megfogva meghajlítjuk és hagyjuk, hogy elpattanjon, ketté törjön. Így lehet megszabadulni az alsó, fás résztől. Kb. három centis darabokra vágjuk a megmaradt sípokat.

4. Kevés vajon kicsit megpároljuk a spárgát (maradjon roppanós).

5. A tojást a tejszínnel sóval, borssal kikeverjük, majd belemorzsoljuk a feta sajtot.

6. A tésztát kinyújtjuk, piteformába nyomkodjuk. Előmelegített sütőben, 180 fokon, kicsit elősütjük a tésztát (addig szoktam sütni, míg a tészta teteje kissé megkeményedik és egy kicsi színt kap).

7. Az elősütött tésztán elrendezzük a megpárolt spárgát, ráöntjük a tölteléket, megszórjuk a vékonyra darabolt szalonnával és visszatoljuk a sütőbe. Készre sütjük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése