2015. június 1., hétfő

Sóskatorta eperrel

Rocker születésnapjára készült ez a torta. Alul egy mákos tészta található, arra került a sóskakrém. Szerettem volna, ha szép egyenletes a krém az oldalán is, ezért a mákos tésztát kisebbre vágtam, így, mikor ráöntöttem a krémet, az szépen lefolyt az oldalára is. 

Amit változtatnék legközelebb: több sóskát tennék bele, mert én nem nagyon éreztem az ízét. Lehet, hogy legközelebb megkísérelném blansírozás nélkül a krém összeállítását, hátha "sóskásabb" lesz az íze. A recept alapötlete a nosalty-n található. Én egy kicsi, 16 cm-es formában készítettem el a tortát, ezért feleztem a hozzávalók mennyiségét, de ide most az eredeti szerint írom le a receptet. (Időközben elkészítettem tojásmentes változatban is: ITT található a recept.)


Hozzávalók a tésztához: 
- 5 tojás,
- 2 evőkanál tejföl,
- 20 dkg mák, darálva,
- cukor vagy édesítő ízlés szerint.

Hozzávalók a sóskás krémhez:
- 8 dl tej,
- 45 dkg sóska (friss vagy fagyasztott, én frissből készítettem),
- cukor vagy édesítő ízlés szerint (1-2-3 evőkanál elég szerintem),
- 3 tasak vaníliás pudingpor,
- 2 tojás,
- 1 evőkanál vanília kivonat.

Elkészítés: 

1. Az 5 tojást kihabosítjuk a cukorral, majd belekeverjük a tejfölt. Ezután mehet bele a mák. Összeforgatjuk. Kapcsos formában 170 fokon készre sütjük, majd kihűtjük.

2. A recept alatt a hozzászólók közül az egyik arra panaszkodott, hogy friss sóskából készítette a tortát és összeugrott tőle a tej. Én most nem mertem kísérletezni, biztosra mentem, így egy pillanatra forró vízbe dobtam a sóskát, majd gyorsan leszűrtem. Szerintem nem ugrott volna össze a tej, de most nem volt időm és kedvem kockáztatni. Tehát 5 dl tejet összekeverünk a sóskával és felforraljuk. A maradék tejben elkeverjük a cukrot/édesítőt, a 2 tojást, a vaníliát és a pudingport. FRISSÍTÉS: újra elkészítettem azóta és ezúttal nem dobtam előzőleg forró vízbe a friss sóskát. Nem ugrott össze a tej, gyönyörű sima krémet kaptam. Igaz, ebbe nem került tojás, de szerintem ez nem számít. Ilyen lett: sóskatorta 2. (tojásmentes).

3. Amikor felforrt a sóskás tej, folyamatos keverés mellett hozzáadjuk a pudingos-tojásos tejet. Lassú tűzön besűrítjük (hogy ne csapódjon ki a tojás, de azért főzzük pár percig, hogy a keményítő íze kifőjön). Én ezután botmixerrel pürésítettem, mert nem szerettem volna levéldarabokat a krémben.

4. A tortaforma aljára tesszük a mákos lapot (én előzőleg körbevágtam a tortalapot, hogy amikor ráöntöm a krémet, ott is bevonja, így a kész tortán már nem látszik a tészta kívülről). A forma oldalát vajjal kikenjük. Ráöntjük a meleg krémet. Dermedni hagyjuk, kihűtjük. Én most eperrel díszítettem. Szerintem az eper és a sóska nagyon jól illik egymáshoz.


1 megjegyzés: