2015. augusztus 4., kedd

Mángoldos pite édesen (Tourte de blettes)

Az interneten kutakodva találtam néhány magyar nyelvű receptet, melyben a mángoldot pitébe sütötték, de nem sósan, hanem édesen készítve. Eredetileg én is sós pitét terveztem, de nem bírtam ki és végül ezt sütöttem meg. Valahogy nem tudtam elképzelni, hogy a zöld mángoldleveleket édesen együk, de a végeredmény remek lett. Keresgélés közben eszembe jutott, hogy Hugh Fearnley-Whitingstall Veg Every Day! című könyvében is szerepel a recept. Végül az ő leírása szerint készítettem a pitét, de fontos megjegyezni, hogy

- a tésztát saját elképzelés szerint gyúrtam össze,
- a töltelékbe fenyőmag kell, de nekem az nem volt. Dióval szerettem volna helyettesíteni, de azt Gergő miatt nem használhattam, így egy kevés mandulával pótoltam azt,
- eredetileg parmezán sajt is kerül a töltelékbe, de én nem tettem bele, mert éppen nem volt itthon, Hugh sem tett bele és a gyerekek miatt nem mertem, mert így is kérdéses volt, esznek-e majd belőle,
- az almát nem reszeltem a töltelékbe, hanem, ahogy sok más recept írja, a mángold fölé helyeztem, szeletelve.

Gergő csak úgy falta a pitét, pedig "zöldségellenes", így kijelenthetjük, találtam egy újabb ételt, melyben sok zöldség van, mégis örömmel eszi a gyerekem. Fotózni továbbra sincs időm...




Hozzávalók  tésztához, ahogy én készítettem (26 cm-es formához):
- 30 dkg liszt (nálam 20 dkg tönköly fehér és 10 dkg teljes kiőrlésű tönköly),
- 6 dkg vaj (eredetileg 17,5 dkg kell, de én most spóroltam, meg volt bontott tejfölöm, azt akartam elhasználni),
- 1 tojás,
- 4-5 kanál tejföl,
- 3,5 dkg cukor.

Hozzávalók a töltelékhez: 
- 5 dkg mazsola,
- 3 teáskanál cider brandy (sima rumot használtam),
. 1 kg mángold,
- 2 nagy tojás, enyhén felverve,
- 5 dkg fenyőmag, enyhén megpirítva (vagy dió, pirítva, durvára vágva),
- 1 citrom reszelt héja,
- 4,5 dkg cukor (legközelebb 3,5 dkg is elég lesz),
- 2 savanykásabb alma szeletelve,
- 3 dkg reszelt parmezán (én most kihagytam).
- 1 mokkáskanál fahéj (Hugh nem tett bele).

Elkészítés: 

1. A tésztát készítjük el először. Szétmorzsoljuk a lisztet a vajjal, majd beletesszük a többi hozzávalót. Gyorsan összegyúrjuk a tésztát és hűtőben pihentetjük (zacskóba, fóliába csomagolva).

2. Közben a mazsolát beáztatjuk a brandy-be (rumba).

3. A mángodlevelek szárait kiszedjük. Ne dobjuk ki, készítsünk belőle salátát vagy gratint (nagyon finom gratint sütöttem belőle, receptje itt található). Megmossuk a leveleket és egy nagy edényben, közepes tűzön megpároljuk (semmi nem kell alá, saját levében és a mosáskor a levelekre tapadt vízben párolódik). Kicsit hűtjük, majd jól kinyomkodjuk a levét. Apróra vágjuk.

4. Az aprított mángoldot összekeverjük a felvert tojással, a fenyőmaggal (dióval), citromhájjal, cukorral, mazsolával (a brandy-vel együtt), fahájjal, Tehetünk bele reszelt parmezánt is.

5. A tészta kétharmadát kinyújtjuk a forma méretére úgy, hogy pereme is legyen. Beleöntjük a mángoldos tölteléket. Kirakjuk szeletelt almával, majd a maradék tésztát is kinyújtjuk és befedjük vele a süteményt. Én az alsó tészta kilógó széleit ráhajtottam a felső tésztára. Így nem folyt ki a töltelék sütés közben.

6. 180 fokra előmelegített sütőben aranybarnára sütjük.


Frissítés: kipróbáltam tojásmentes változatban is és úgy is nagyon jó lett. A töltelékből kihagytam a tojást és helyette tettem bele 1 teáskanál őrölt lenmagot és 1 teáskanál útifűmaghéjat.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése