2016. február 7., vasárnap

Csörögefánk/forgácsfánk (élesztő nélküli változat)

Horváth Ilona receptje szerint készítettem ezeket a fánkokat. Annyit módosítottam, hogy egy evőkanál rumot is tettem a tésztába. Esetleg, ha valaki tojásérzékeny, megpróbálkozhat egy tojásmentes változattal, ami talán még ropogósabb az eredetinél. Lányom évekig nem ehetett tojást, ezért megpróbáltam anélkül megsütni a csörögefánkot. Ilyen lett.




Hozzávalók: 
- 35 dkg liszt,
- 5 tojássárgája,
- egy kiskanál cukor,
- 3-4 púpozott evőkanál tejföl (először inkább csak kettővel tegyünk a tésztához, aztán majd meglátjuk, szükség lesz-e többre),
- 1 evőkanál rum (ezt nem írja az eredeti recept, de én tettem bele),
- zsiradék a sütéshez (én mindent zsírban sütök és nem olajban),
- porcukor a szóráshoz,
- baracklekvár.

Elkészítés:

1. A hozzávalókból levestészta keménységű tésztát gyúrunk (azaz kemény tésztát). Jól dolgozzuk ki, legyen sima, fényes felületű, jó tapintású, hólyagos. Az állaga pedig keményebb, levestésztaszerű, vagy annál egy nagyon kicsit puhább. Mikor összeállítottuk a tésztát, becsomagoljuk és állni hagyjuk. Én az edényt szoktam ráborítani. 15 percet pihen a tészta. Van, aki a hűtőbe teszi, főleg, aki vajat is gyúr a tésztába, én csak a pulton szoktam hagyni, az edénnyel letakarva

2. Eredetileg 22 kis gombócot kellene formázni a tésztából és egyesével nyújtogatni őket, de én inkább az egészet nyújtottam ki jó vékonyra (én elfelezem és két részletben nyújtom a tésztát, így könnyebb bánni vele). Arra nagyon figyeljünk, hogy tényleg nagyon vékonyra nyújtsuk, szinte át kell látszódnia a tésztának. Így lesz csak szép hólyagos a kisült fánk.

3. A tésztát tehát jó vékonyra nyújtjuk, majd derelyevágóval (ha nincs, késsel) téglalapokra daraboljuk. Két-két párhuzamos bevágást ejtünk minden téglalap közepén, ezeken áthúzzuk a csücsköket. Tulajdonképp mindegy, hogyan csináljuk, a lényeg, hogy valahogy csomózzuk, gubancoljuk össze a tésztát. Én már nem helyezek nagy hangsúlyt a formázásra. Feldarabolom a kinyújtott tésztát, ahogy éppen sikerül, egy vagy két helyen bevágom és össze-vissza csomózom.

4. Bő forró zsiradékban aranyszínűre sütjük. Vigyázat, gyorsan sül! Aki szereti, porcukorral szórja meg. Baracklekvárt is kínáljunk hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése