2016. augusztus 15., hétfő

Kókuszkocka teljes kiőrlésű lisztből, tojás nélkül (és akár vegán is lehet)

Már rég' lemondtam arról, hogy olyan tojásmentes kevert süteményt készítsek, ami piskótaszerű. Eddigi próbálkozásaim sorra kudarcba fulladtak. Mindig szalonnás lett a tészta (vagy szétesett). Azt azért tudni kell, hogy a sütőport ki szoktam hagyni a tésztából. Ennek igen egyszerű oka van: nem bírom az ízét. Ha csak egy kiskanállal szórok bele, akkor is érzem. Helyette egy kevés szódabikarbónát teszek általában, de eddig nem nagyon segítettek abban, hogy a tészta jó állagú legyen. Eddig az egyik legfinomabb tojásmentes kevert süteményünk ez a mindenmentes süti volt, de ennek a tésztája más jellegű. Nekem olyan kellett, ami tortákhoz is megfelel. Azt hiszem, eddig ez a legjobb, amit az elmúlt fél évben sütöttem. Könnyű, nem tömör tésztát kaptam. Most leírom úgy, ahogy készítettem a hétvégén és a jövőben ezt a receptet fogom csiszolgatni, hogy még jobb legyen. Állagra tehát a piskótához hasonlít, még lyukak is voltak benne (pedig nem volt cél, hogy piskótatésztaszerűt süssek). Sütés után nem esett össze, tartotta a méretét. Nem nőt magasra, mert nem tettem bele sütőport, de a kókuszkockához pont jó is volt ez így, mert nem szeretem a nagy kockákat és amúgy tortákban sem szeretem a vastag tésztát. Egy kicsit talán száraz, fojtós volt, akárcsak a piskóta, de másnapra a sok máztól szépen összeért. Torták esetében a krém adja majd a "könnyítést". Frissítés: másodszorra nagyon jó lett a tészta, nem volt fojtós. Valószínűleg jobban eltaláltam a sütés idejét (nem sütöttem túl) és a tészta állagát.

A gyerekek a mamánál nyaraltak három napig. Nekik sütöttem a vasárnapi kirándulásunkhoz. Örültek neki.

Hagyományosan, fehér liszttel és tojással, így készítettem.









Hozzávalók egy kis tepsihez:
- 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt (helyette lehet fehérliszt is),
- 5 dkg hajdinaliszt (ha nincs, darált mandulával vagy dióval helyettesítem),
- 2 dkg étkezési keményítő,
- 3 dkg cirokliszt (vagy sima liszt),
- 10 dkg darált mandula,
- 1 púpos mokkáskanál szódabikarbóna,
- negyed citrom leve,
- kb. 1,5-2 dl (mag)tej, hogy sűrűn folyós, kenhető állagú legyen,
- kevés fahéj,
- kb. 2 evőkanál méz (aki édesebben szereti, tegyen többet), vagy kimarad, ha valaki nem eszik mézet sem,
- cukor, ha valaki édesebben akarja enni, én nem tettem bele a mézen kívül semmit,
- 5 dkg zsír vagy kókuszzsír, ki mit használ.

Hozzávalók a forgatáshoz:
- 25 dkg vaj (vagy vegán zsiradék),
- kb. 8 evőkanál (mag)tej,
- cukor ízlés szerint,
- 5 evőkanál kakaópor,
- 2 evőkanál rum,
- 1 csomag kókuszreszelék.

Elkészítés:

1. A száraz hozzávalókat az egyik edényben, a nedveseket a másikban összekeverjük, majd a kettőt vegyítjük. Dolgozzunk gyorsan, ne keverjük túl a tésztát.

2. A tepsit kivajazzuk, kilisztezzük (vagy sütőpapírral béleljük) és beleöntjük a tésztát. 180-200 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Ne süssük túl, nem kell, hogy nagyon színe legyen. Ha túlsütjük, száraz lesz.

3. A kakaós öntethez a kókuszreszeléken és a vajon kívül mindent összekeverünk, felmelegítjük, de nem forraljuk. A cukor olvadjon el benne. Mikor kész, levesszük a tűzről és belekeverjük a vajat.

4. Amikor félig kihűlt a tészta, rácsra tesszük tovább hűlni, majd felkockázzuk (én szeretem a minél kisebb kockákat) és a csokimázba forgatjuk. Jól áztassuk bele a kockákat, ne vegyük ki belőle azonnal. Ezután kókuszreszelékbe forgatjuk. (Én most csaltam, mert csak 10 dkg vajat használtam a mázhoz, de így is jó lett.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése