2016. augusztus 4., csütörtök

Mazsolás-sóskás pite

Ezt a receptet ugyanott találtam, ahol az előző bejegyzésben olvasható vöröslencsés sóskalevest, azaz a The Guardian oldalán. 

Kicsit máshogy készítettem, ahogy ott le van írva, már csak a tojásmentes diéta betartása miatt is. A leírásban majd jelzem, hol módosítottam.






Hozzávalók a tésztához (Hugh kicsit máshogy készítette, de nekem ez a tészta már régóta a bevált pitetésztám, így ezt használtam):
- 20 dkg liszt (nálam tönköly, van, hogy teljes kiőrlésű tönköly is kerül bele),
- 1 evőkanál cukor,
- 10 dkg hideg vaj,
- néhány evőkanál tejföl, esetleg víz (annyi, amennyitől rugalmas, könnyen nyújtható tésztát kapunk).

Hozzávalók a töltelékhez:
- kb. 30 dkg sóska, amit leszárazunk, majd mosunk, csöpögtetünk,
- 2 dl tej,
- 2 dl tejszín,
- 2,5 dkg cukor (aki édesen szereti, tegyen többet),
- egy nagy marék mazsola,
- 2 tojás + 2 tojás sárgája (nálam, mikor tojásmentesen sütöttem, ez kimaradt és HELYETTE tettem bele 4 teáskanál útifű maghéjat és 2 teáskanál burgonyakeményítőt, de készítettem már a tojásos változattal is),
- egy kis vanília (eredetileg nem írta a recept, de én tettem bele).

Elkészítés:

1. A tésztát készítjük el előbb. A lisztet és a cukor összekeverjük, majd elmorzsoljuk a hideg vajjal. Ezután annyi tejfölt/vizet teszünk hozzá, amennyivel egy jól nyújtható, rugalmas tésztát kapunk. Becsomagoljuk zacskóba vagy fóliába és hűtőben pihentetjük legalább 30 percet, de akár egy éjszakát is lehet.

2. A pihentetett tésztát kinyújtjuk, majd kibéleljük a piteformát vele. Előmelegített, 190 fokos sütőben elősütjük (sokan vakra sütik, én nem szoktam, egyszerűen csak jó alaposan megszurkálom a tésztát egy villával. Arra viszont nagyon kell figyelni, hogy a tészta körben ki legyen hajtva a piteforma falán, különben az elősütés során beesik a tészta és nem lesz hova tölteni.) Ez a lépés, azaz az elősütés, nagyon fontos minden pite esetében, különben szalonnás lesz a tészta. Az elősütés kb. 15 percig tart. Enyhe színt kaphat a tészta.

3. A sóskát apróra vágjuk és pár perc alatt megpároljuk. Hamar összeesik. Én nem is hagytam, hogy teljesen összeessen. Itt eldönthetjük, hogy az eredeti recept szerint haladunk-e tovább, azaz a pitébe a darabolt sóskaleveleket tesszük-e vagy majd összeturmixoljuk. Én az utóbbi mellett döntök minden esetben, különben a gyerekek nem biztos, hogy megennék a pitét. Így viszont mindig elfogy az egész. Ha nem turmixoljuk a leveleket, akkor kevésbé lesz ilyen erős zöld színe a pitének.

4. Egy magas falú edénybe öntjük a tejet, tejszínt, vaníliát, cukrot, tojásokat VAGY a keményítőt és az útifű maghéjat, végül a sóskát (Hugh javasolja, nyomkodjuk ki a sóska levét. Én csak módjával tettem, hogy maradjon azért egy kis savanykás íze). Botmixerrel krémesre pürésítjük.

5. Az elősütött tésztába öntjük a sóskakrémet, megszórjuk mazsolával a tetejét és gyorsan visszatoljuk az egészet a sütőbe. Én légkeverésre kapcsoltam egy rövid időre, hogy minél hamarabb átjárja a meleg a tölteléket. Készre sütjük (180 fokon). Nálam a kész azt jelentette, hogy jól felpúposodott a töltelék és rezgett, de már nem folyt, mint sütés előtt. Mire kihűl, megszilárdul és kellemes krémes állaga lesz. Ha amellett döntöttünk, hogy csak daraboljuk a leveleket (lásd 3. pont), akkor addig kell sütni, míg kicsit barnulni kezd a teteje (kb. 40 perc).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése