2016. szeptember 17., szombat

Gombóc kölesből (gluténmentes, tojásmentes és, ha akarjuk, tejmentes)

Gyorsan kellett készítenem valami második fogást ebédre, de mivel jelenleg nem sok minden van itthon, ezért nagyon meg volt kötve a kezem. Végül a kölesgombóc tűnt a legjobb választásnak. Segítségem is akadt, mert Gergő lelkesen hengergette a gombócokat a darált mandulába. Az alapötlet a Fittnőktől származik.









Hozzávalók:
- 1 csésze köles (2,5 dl),
- (növényi) tej, kb. 3-szor annyi, amennyi köles, de főzés közben pótoljuk, ha szükséges, vízzel is próbáltam, azzal nem volt annyira finom, krémes, mint tejjel,
- fahéj,
- cukor, ízlés szerint,
- negyed-fél citrom leve, vagy még több, ízlés szerint, (volt, hogy nem tettem bele citromlevet, úgy is finom volt),
- kezeletlen citrom héja, reszelve,
- vanília, (nálam vaníliapor),
- mandula vagy dió a hempergetéshez, de finom hagyományosan, vajban vagy más zsiradékon pirított zsemlemorzsával is, csak akkor nem lesz gluténmentes (nekem talán jobban ízlik a zsemlemorzsás változat),
- lekvár vagy fahéjas tejföl, porcukor stb. a tálaláshoz, ki mit ehet, ki mit kedvel.

Elkészítés:

1. A kölest tálba tesszük, felöntjük vízzel és minimum 4 órát, de akár egy éjszakán át állni hagyjuk (nálam mindig áll egy éjszakát, biztos, ami biztos). Utána sokszor átmossuk. Ez azért fontos, mert így nem lesz keserű az étel. Az áztatást és az öblítést semmiképp ne hagyjuk el, különben keserű lehet a végeredmény.

2. A beáztatott, megmosott kölest edénybe öntjük és hozzáadjuk a tejet. Háromszoros mennyiségű tejjel indítom a főzést, aztán menet közben még lehet pótolni, de nekem általában ez így elég. Meg kell kóstolni, ha nagyon kemény, akkor tenni kell még hozzá folyadékot. Én úgy szeretem, ha jól szétfő a köles (legalábbis ebben az ételben mindenképp előnyös). Menetközben ízesítjük cukorral, vaníliával. Lassú tűzön, fedővel félig letakarva készre főzzük, majd a fedőt az edényen hagyva langyosra hűtjük, de teljesen ki is hűthetjük, akár előző nap is megfőzhetjük és akkor másnap csak formázni kell. Nekem pont jó lett az állaga, nem lett se sűrű, kemény, se szétfolyós. Egy lágyabb, de nagyon jól formázható masszát kaptam, mire langyosra hűlt (melegen még nehezebben formázható).

3. Közben megpirítjuk a mandulát vagy a diót, majd, ha kihűlt, ledaráljuk. Volt, hogy zsemlemorzsát pirítottam, abba hempergettem a gombócokat. Nagyon finom úgy is (csak így nem gluténmentes, de nekünk szerencsére erre nem kell figyelni, férjem viszont nem szereti a pirított zsemlemorzsát).

4. A köleshez keverjük a citromlevet is (nálam nem mindig kerül bele citrom, mert nem mindig van itthon), majd gombócokat formázunk és pirított darált mandulába, dióba vagy zsemlemorzsába forgatjuk őket. Tálaljuk fahéjjal, cukorral vagy mézzel, lekvárral, esetleg tejföllel, fahéjjal, cukorral, ki hogy szereti.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése