2016. november 5., szombat

Hajdinás keksz (tej-, tojás-, gluténmentes)

Egy kedves munkatársam segítőkész anyukájától kaptam ezt a receptet. Kicsit módosítottam rajta az itthon lévő alapanyagokhoz és az aktuális kedvemhez mérten. Az a jó ebben a kekszben, hogy sokféleképp variálható, mindenki olyan magvakat, aszalványokat tesz bele, amit szeretne. A pudingos, "bűnözős" süti mellé (amit majd délután vagy holnap teszek fel, mert most még nem lehet szeletelni) készült ez az egészséges keksz.



Hozzávalók:
- egy csésze natúr, NEM pirított hántolt hajdina (a világosabb színű nem olyan erőteljes ízű, mint a sötét változat), minimum 3 órát vízben áztatni (nekem jobban bevált, ha 5-6 órát áztatom inkább),
- fél csésze dió, darálva,
- fél csésze mandula, darálva, de lehet mogyorót is tenni bele,
- néhány evőkanál szezámmag, napraforgómag, tökmag stb., darálva,
- 1 púpos teáskanál lenmag, darálva (volt, hogy kihagytam, akkor is összeállt),
- cukor ízlés szerint,
- néhány evőkanál (szőlőmag)olaj vagy kókuszzsír, vagy ki mit szeret használni,
- kevés vaníliaőrlemény,
- tetszés szerint aprított aszalványok, de el is hagyható (szeretek tenni bele aszalt gyümölcsöt, mert így kevesebb cukrot igényel a keksz),
- fahéj, aki szereti (én kihagytam belőle),
- reszelt citromhéj (nem tettem, mert nem volt itthon kezeletlen),
- eredetileg írja a recept, hogy 1 mokkáskanál szódabikarbónát 1 kiskanál ecettel elkeverni és a tésztához adni, de én ezt kifelejtettem első alkalommal, így máskor is csak szódabikarbónát tettem bele,
- egy közepes alma, pépesítve (ezt eredetileg nem írja a recept, és én is csak első alkalommal tettem bele, hogy jól összeálljon a tészta, de, amikor 3 óránál tovább áztatom, akkor nem kell az alma, mert anélkül is szépen összeáll a massza).

Elkészítés:

1. A beáztatott hajdinát (akár több részletben) pépesre daráljuk (pl. jó erős botmixerrel vagy aprítógéppel), majd minden hozzávalóval összegyúrjuk. A masszának olyan állagúnak kell lennie, hogy lapított kekszformát tudjunk belőle formázni és ne töredezzen, ne essen szét. Plusz zsiradék vagy pépesített alma (körte) hozzáadásával tudjuk beállítani a kívánt állagot (nekem a 3 órás áztatás nem vált be, ha 5 órát áztatom, akkor viszont szépen összeáll. Mikor először sütöttem, nekem sütés után töredezett a keksz, ezért másodszor már tovább áztattam a hajdinát.)

2. Nedves kézzel golyókat formázunk, majd ellapítjuk őket és sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk a kekszeket. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 percig sütjük. Félidőben megfordítjuk mindegyiket. Sülés után óvatosan rácsra szedjük. Ha kihűlt, csak akkor fogyasszuk.

Frissítés: egyik alkalommal nagyon sokat, kb. 7 órát állt a hajdina a vízben. Másrészt a magvakat is a hajdinával együtt pépesítettem az aprítógépben. A tészta most nagyon jó, nem darabos, homogén masszává állt össze. Máskor is így fogom készíteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése