2016. november 26., szombat

Piskóta tojás nélkül, csicseriborsólével (aquafaba) 1. kísérlet (vegán, tojásmentes, tejmentes)

Már többször írtam arról, hogy 2 és fél éves lányom tojásérzékeny, így lassan 1 éve úgy kell mindent főznöm, hogy kihagyom a tojást. Igyekszem így is változatosan főzni, de sajnos nagyon sok ételt át kell alakítanom, alternatív megoldásokat kell kipróbálnom vagy vannak ételek, amiket fájós szívvel, de egyszerűen kihagyunk az életünkből. Korábban nagyon szerettem süteményeket készíteni, de mióta nem használhatok tojást, a kedvem is alábbhagyott. Születésnapokra mindig én sütöm a tortákat, viszont egy éve küzdök a tojásmentes "piskótákkal", amiket tortaalapnak szánok. Valahogy nem ízlenek. Az állaguk sem mindig az igazi. Tegnap ültem az irodában és Facebookon szembejött velem egy angol nyelvű oldal, ahol egy vegán habcsókos sütemény fotója látható. Korábban is hallottam már, hogy a csicseriborsó levét fel lehet verni ugyanúgy, ahogy a tojásfehérjét, de valahogy nem foglalkoztam vele, mert hittem is meg nem is. Tegnap elhittem és kutakodni kezdtem angol nyelvű blogokon. Férjemet el is küldtem gyorsan a boltba, hozzon nekem csicseriborsó konzervet. Ma a gyerekek a mamánál vannak, így nyugodtan kísérletezhettem. Sajnos a konzervben kevés lé volt (pont olyat sikerült venni, amit úgy reklámoznak a dobozon, hogy gőzöléssel készült, így kevesebb folyadékot tartalmaz), így csak kis adagot tudtam sütni, de kísérletnek ez is megtette. A sót nem lehet érezni a kész süteményen, de a felvert habon sem, így nem kell sómentes változatért rohangálni. Ha nincs konzerv, akkor állítólag száraz csicseriből is el lehet készíteni úgy, hogy mi magunk főzzük meg a borsót és a főzőlevet használjuk fel (megfelelő sűrítés után). Majd egyszer kipróbálom és írok erről is.

Azt olvastam, készíthetünk macaront, habkarikát, piskótát, vegán majonézt, vegán vajat. Én majd megpróbálkozom a kedvenc gyümölcskenyerünkkel és babapiskótával is. Hátha...Ja, és állítólag bablével is működik. Majd azt is kipróbálom.

Ma tehát piskótát próbáltam sütni tojás nélkül. Olyat, ami nem lesz szalonnás, ami nem esik össze, ami "szivacsos", mint a piskóta és nincs rettenetes sütőpor íze. Ez volt a vágyam és a célom ma reggel.

Mi lett a végeredmény? Egy 16 cm-es tortaformában sütve egy 1,8-2 cm magas piskótalapot kaptam. Ha magas tortát szeretnék, akkor vagy emelném az adagot vagy kétszer sütném ki ezt a kis adagot (így nem kell félbevágni). Ha nagyobb átmérőjű tortát szeretnék, akkor is, természetesen, emelném az adagot. Az én sütőmben soha nem tudtam szép piskótát sütni, még tojásból sem, így nem is vártam, hogy ez a tortácska is hatalmasra fog nőni (nem is nagyon emelkedett meg, de szalonnás se lett). Nagy öröm volt számomra, hogy nem esett össze sütés közben a torta. Nem lett szalonnás. Levegős, könnyű piskótát kaptam. Talán kicsit tovább sütöttem, mert az oldala és a teteje kissé keményebb, kérgesebb lett (az alja és belül pihe-puha). Megkóstolva finom édes, semmi csicseriborsó íze nincs. Kissé nedvesebb, mint a tojásos piskóta (így nem is fojtós--->vagy a kókuszcukortól lett nedvesebb vagy kellett volna több liszt bele vagy nem tudom...), de megnyomva a tortalapot visszaugrik eredeti állapotára. Elsőre tehát elégedett vagyok és tovább fogok kísérletezni.

Angol nyelvű blogokon van, aki tesz a tésztába olajat is. Én most nem mertem, nehogy összeessen a felvert hab az olaj miatt. Gondoltam, hogy a liszt egy részét kicserélem darált mandulára, de most ezt sem mertem megreckírozni elsőre.

Most azt írom le ide, én hogyan készítettem. Mivel ez egy kísérlet, így felelősséget nem vállalok, de a képek bizonyítják, hogy nekem, ezzel a készítési móddal ilyenre sikerült a piskóta. Frissítem majd a bejegyzést, ha lesznek újabb tapasztalataim. Ez a bejegyzés arra jó, hogy magamnak lejegyezzem, illetve másnak is ötletet adjak, mit lehet kezdeni ezzel a hasznos melléktermékkel (azaz a csicseriborsó levével, amit angol nyelvű oldalakon aquafaba néven lehet megtalálni).


Hozzávalók (16 cm átmérőjű tortaformához, kb. 1,8-2 cm vastag piskótához--->nálam legalábbis ekkora lett):
- 5 dkg liszt (nálam fehér tönköly),
- 2,5 dkg kukoricakeményítő,
- fél mokkáskanál szódabikarbóna,
- 1 mokkáskanál citromlé,
- 1,5-2 dkg kókuszcukor (vagy bármilyen más cukor vagy édesítő),
- kevés vaníliaőrlemény,
- 8 dkg hideg csicseriborsólé (nekem ez két dobozból jött össze, lásd fent, a bevezetőben).

Elkészítés:

Mindent készítsünk a pultra, a sütőt kapcsoljuk be (180 fokra) és készítsük elő a tortaformát is, hogy amikor elkészül a tészta, rögtön tehessük is a sütőbe.

1. A lisztet, keményítőt, szódabikarbónát keverjük össze.

2. A csicseriborsót leszűrjük, hozzákeverjük a vaníliát. Géppel elkezdjük felverni (először alacsonyabb fokozaton). Mikor már nagyjából félig felvertük, hozzáadjuk a citromlevet. Tovább verjük a habot és hamarosan hozzáadjuk a cukrot is és fokozatosan emeljük a sebességet. Addig verjük, míg a hab jó kemény lesz (nem folyik, ha oldalra billentjük az edényt).

3. A lisztes keveréket rászitáljuk a habra és óvatosan, hogy ne törjük össze a habot, összekeverjük (ne keverjük túl, csak annyira, amennyire éppen szükséges).

4. Az előzőleg odakészített, tetszőleges zsiradékkal kikent, lisztezett vagy sütőpapírral bélelt formába öntjük a tésztát (én csak a forma alját kentem ki).

5.  180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Én 20 percig sütöttem, de elég lett volna szerintem 15 perc is, mivel kicsi a piskóta.

6. Hagyjuk a formában hűlni és amikor már kézmeleg, akkor óvatosan vegyük ki és fejjel lefele tegyük rácsra tovább hűlni.











4 megjegyzés:

  1. Nekem nem jött össze...igaz nincs villanysütőm. de harmadára lapult, a teteje mélyen berepedezett, viszont az íze jó :-) nem hasonlít a képen látható formátumra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem mindegyik csicseriborsó konzervvel működik. Később próbáltam én is egy másik fajtával, de azzal nem lett jó. Aztán többet nem kísérleteztem vele, pedig jó dolog, mert habcsókot is lehetne vele sütni. A Bonduelle fajtával sikeredett nekem a képen látható és egy olcsóbb, de sokkal több levet tartalmazóval nem. Ha lesz időm, próbálkozom majd, csak mostanában sajtokat készítek és azzal megy el rengeteg időm.

      Törlés
  2. a lényeg, hogy be kell forralni a csicserilevet a felére, akkor habcsóknak is tökéletes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen az ötletet! Még mindig nem tettem újabb kísérletet a csicserilével, de talán idén már eljön ennek is az ideje. :)

      Törlés