2017. január 9., hétfő

Tejben sült karaj

Volt 2 liter tej itthon, amit sürgősen fel kellett már használnom. Egy részéből készítettem amerikai palacsintát reggelire sós és édes változatban, ittunk is valamennyit, a maradékból pedig tejben sült húst készítettem (mást terveztem a karajból, de, ha már ott volt a hús és a tej is, akkor adta magát az ötlet). Több receptet átnéztem az interneten, végül én így készítettem.




Hozzávalók: 
- 1 kg karaj, egészben (az enyém csont nélküli),
- 6-9 dl tej,
- egy nagy marék friss zsályalevél,
- 8 szem borókabogyó,
- szerecsendió,
- só,
- bors,
- 2-3 fej vöröshagyma, nagyobb darabokra vágva,
- 5 gerezd fokhagyma, egészben hagyva,
- 10 dkg vaj,
- 1 dl (szőlőmag)olaj,
- 1-2 evőkanál liszt.

Elkészítés: 

1. Egy nagy vasedényben felmelegítjük a vajat és az olajat. Ebbe tesszük a húst. Körbepirítjuk alul-felül, hogy legyen egy színes kérge a húsnak. Mikor már majdnem elkészültünk, megsózzuk és beledobjuk a vöröshagymát és a fokhagymát is. Utána borsozzuk, megszórjuk szerecsendióval és mehet bele a friss zsályalevél és a borókabogyó is. Kicsit sütjük még, majd felöntjük a tejjel (több tejet tettem bele, mint azt a receptek írják, így nem fedte be ugyan, de a hús több mint 2/3 része tej alatt volt). Arra nagyon figyelni kell az elősütésnél, hogy ne égjen oda a vaj és a húsról leomló kis darabkák. Én ezt úgy oldottam meg, hogy nem túl magas lángon sütöttem, másrészt fakanállal időnként felkapartam, ami letapadt.

2. A vasedényt lefedjük és 130-150 fokra előmelegített sütőbe helyezzük a húst. Körülbelül 40 perc múlva lejjebb vettem a hőfokot 130 fokra, az utolsó 1 órában pedig 120 fokon sült. Kezdhetjük a sütést 130 fokon is, mert igazából az a jó, ha minél alacsonyabb hőfokon, lassan sül a hús. Nálam kb. 3 és fél órát sült (gyenge asütőm) és utána még egy órát hagytam a szószban állni. Langyosan szedtem ki belőle, mert csak másnap ettük ebédre (ha azonnal fogyasztjuk, akkor sütés után fél órát pihentessük a húst és csak utána szeleteljük). Azt olvastam, hogy a hús maghőmérséklete sütés közben 66 fok körül kell legyen, azt ne haladja meg. Nálam olyan 80 fokos volt (nekem ez így meg is felel, biztosra megyek) így valószínűleg legközelebb 130 fokon sütöm végig. Azért fontos a lassú, alacsony hőfokon való sütés, hogy ne száradjon ki a hús.

3. A szószból kiszedtem a zsályaleveleket és a borókabogyót, majd botmixerrel krémesítettem, felforraltam és behabartam 2 evőkanál liszttel. Egyet rottyant, majd elzártam a tüzet. Tepsiben sült vegyes zöldségekkel, a szósszal és párolt kölessel fogyasztottuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése