2017. január 9., hétfő

Tejben sült karaj

Volt 2 liter tej itthon, amit sürgősen fel kellett már használnom. Egy részéből készítettem amerikai palacsintát reggelire sós és édes változatban, ittunk is valamennyit, a maradékból pedig tejben sült húst készítettem (mást terveztem a karajból, de, ha már ott volt a hús és a tej is, akkor adta magát az ötlet). Több receptet átnéztem az interneten, végül én így készítettem.




Hozzávalók: 
- 1 kg karaj, egészben (az enyém csont nélküli),
- 6-9 dl tej,
- egy nagy marék friss zsályalevél,
- 8 szem borókabogyó,
- szerecsendió,
- só,
- bors,
- 2-3 fej vöröshagyma, nagyobb darabokra vágva,
- 5 gerezd fokhagyma, egészben hagyva,
- 10 dkg vaj,
- 1 dl (szőlőmag)olaj,
- 1-2 evőkanál liszt.

Elkészítés: 

1. Egy nagy vasedényben felmelegítjük a vajat és az olajat. Ebbe tesszük a húst. Körbepirítjuk alul-felül, hogy legyen egy színes kérge a húsnak. Mikor már majdnem elkészültünk, megsózzuk és beledobjuk a vöröshagymát és a fokhagymát is. Utána borsozzuk, megszórjuk szerecsendióval és mehet bele a friss zsályalevél és a borókabogyó is. Kicsit sütjük még, majd felöntjük a tejjel (több tejet tettem bele, mint azt a receptek írják, így nem fedte be ugyan, de a hús 2/3 része tej alatt volt). Arra nagyon figyelni kell az elősütésnél, hogy ne égjen oda a vaj és a húsról leomló kis darabkák. Én ezt úgy oldottam meg, hogy nem túl magas lángon sütöttem, másrészt fakanállal időnként felkapartam, ami letapadt.

2. A vasedényt lefedjük és 150 fokra előmelegített sütőbe helyezzük a húst. Körülbelül 40 perc múlva lejjebb vettem a hőfokot 130 fokra, az utolsó 1 órában pedig 120 fokon sült. Kezdhetjük a sütést 130 fokon is, mert igazából az a jó, ha minél alacsonyabb hőfokon, lassan sül a hús. Nálam kb. 3 és fél órát sült és utána még egy órát hagytam a szószban állni. Langyosan szedtem ki belőle, mert csak másnap ettük ebédre (ha azonnal fogyasztjuk, akkor sütés után fél órát pihentessük a húst és csak utána szeleteljük). Azt olvastam, hogy a hús maghőmérséklete sütés közben 66 fok körül kell legyen, azt ne haladja meg. Nálam olyan 80 fokos volt, így valószínűleg legközelebb a 150 fokon való sütést ki kell hagynom. Azért fontos a lassú, alacsony hőfokon való sütés, hogy ne száradjon ki a hús.

3. A szószból kiszedtem a zsályaleveleket és a borókabogyót, majd botmixerrel krémesítettem, felforraltam és behabartam 2 evőkanál liszttel. Egyet rottyant, majd elzártam a tüzet. Tepsiben sült vegyes zöldségekkel, a szósszal és párolt kölessel fogyasztottuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése