2017. január 21., szombat

Zabkása

Ma reggel egyedül indult a napom, mert a gyerekek a mamánál vannak, R. vizsgázni ment az egyetemre. Nem volt kedvem a szokásos kenyér és sajt vagy tojás (plusz valamilyen) zöldség kombinációjú reggelihez, így főztem magamnak egy adag zabkását. A gyerekek minden reggel zabkását esznek, mást nagyon el sem akarnak fogadni. Én viszont ritkábban fogyasztok ilyesmit reggelire, mert a diétám miatt muszáj valamilyen állati fehérjét is (sajt, tojás, esetleg kolbász, szalámi, sonka) ennem.

Nézegettem a receptjeimet és meglepődve vettem tudomásul, hogy nem írtam még be ezt a nagyon egyszerű receptet a reggeli ötletekhez. Most pótlom.

Zabkását szerintem aprószemű, natúr zabpehelyből érdemes készíteni. Így sokkal krémesebb, élvezhetőbb lesz a kása. Van, aki tejjel készíti (a gyerekeim is úgy szeretik jobban), van, aki vízzel (például én is, magamnak). A zab és a víz aránya ízlés dolga. A gyerekeim jobban kedvelik a sűrű zabkását, én a hígabbat. Egy csésze zabpehelyhez egy-másfél-két csésze folyadékot érdemes tehát tenni, ki hogyan szereti. Én már nem méregetem, érzésre főzöm. Lasú tűzön kell készíteni, gyakran kevergetve.

Az elkészült zabkását nagyon változatosan lehet ízesíteni. Fogyaszthatjuk sósan és édesen is. Én sósan még nem próbáltam, de egyszer majd azért kipróbálom. A gyerekeim általában karobporral (ritkábban cukormentes kakaóporral) eszik. Kapnak bele mézet és ha kedvük van, akkor magokat, mazsolát. Férjem házi, cukormentes lekvárral, aszalt gyümölcsökkel is dúsítja a magok mellett. Nekem a legnehezebb a helyzetem, mert én reggelire nem fogyaszthatok gyors felszívódású szénhidrátot, így nálam kimarad a méz, az aszalvány, a lekvár. Annyira "edzett" vagyok, hogy most már elég édesnek érzem a kását csupán úgy, hogy megszórom mandulával, dióval, tökmaggal, szezámmaggal, lenmaggal, napraforgómaggal, esetleg még egy kis darálatlan mák is kerülhet bele. Teszek bele egy kevéske cukormentes kakaóport, ha van kedvem, akkor fahéjat, vaníliát, kókuszreszeléket is (ezektől még édesebbnek érezzük) és így fogyasztom. Régen édesítettem xukor zéróval, de mint korábban írtam, leálltunk az édesítőszerek fogyasztásával, így száműztem a konyhámból azt is. Ha van itthon, akkor pl. puffasztott amarantot is szoktam tenni a kásába. (Nálam a fehérje nem marad ki, eszek utána egy-két szelet sajtot, így én is, a diétám is elégedett lehet:)).



Az elkészítése nagyon egyszerű.

1. A zabpelyhet feltesszük főni az általunk választott folyadékkal. A mennyiségét is nekünk kell kikísérletezni attól függően, hogy sűrűbben vagy hígabban szeretjük (lásd feljebb). Lassú tűzön kevergetjük, főzzük. Mikor már krémes, akkor kész van. Ha túl sűrűnek ítéljük, menet közben öntsünk még hozzá egy kis folyadékot.

2. Tányérba öntjük, ízesítjük a fent leírtak szerint.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése