2017. február 4., szombat

Kovászos diós kuglóf teljes kiőrlésű tönkölylisztből

Mészáros Editet dicséri a recept (eredeti elnevezése: Csudijó diós-mazsolás tönkölykuglóf), aki a Facebook Vad-kovászolók csoport adminisztrátora is egyben. Receptjét vettem alapul és kicsit átalakítottam, kísérletképp, a magam ízlése szerint. Nem mondom, hogy az én átalakításom tökéletes kuglófot eredményezett, de nekem nagyon ízlett, így le is írom gyorsan a receptet. Az eredeti receptet írom le és zárójelben megjegyzem, én mit változtattam rajta.

Amit tudni érdemes: az ilyen, teljes kiőrlésű lisztből készült péksütemények nem olyan légiesek, mint a finomlisztes társaik. Mikor először megláttam Edit fotóját a kuglófról, nekem nagyon megtetszett, mert én már nem annyira rajongok a finomlisztből készült termékekért. Az enyém szerintem nedvesebb állagú lett, mint az övé. Lehet, még többet kellett volna kelesztenem a tésztát vagy nem jól találtam el a folyadék-liszt arányát vagy a kovászom nem volt elég erős. Ettől függetlenül nagyon ajánlom mindenkinek, próbálja ki Edit receptjét, kísérletezze ki mindenki, hogy lesz a legfinomabb számára ez az egészséges kuglóf. Én elsőre elégedett vagyok és bevallom, rögtön két szeletet meg is ettem, míg aludtak a gyerekek.




Hozzávalók az előtésztához:
- 10 dkg kovász (lehet hűtős is),
- 2 dl langyos tejszín (nálam tej),
- 20 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt,
- 2 evőkanál barnacukor.

Ezeket a hozzávalókat összekeverjük és letakarva egy éjszakán át a konyhapulton érleljük.

Hozzávalók a tésztához (másnap reggel):
- a fent összekevert és éjjelt előtészta,
- 2 dl langyos tej (nálam 1,5 dl tejszín),
- 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt (nálam 30 dkg),
- 60 dkg fehér tönkölyliszt (nálam 15 dkg),
- 0,5 dl rum,
- 1 egész tojás (nem tettem bele),
- 1 tojássárgája (nem tettem bele),
- mazsola (eredetileg 1 csomag, én 2-3 marékkal tettem bele), érdemes előzőleg beáztatni rumba,
- 7 dkg pirított dióbél, mozsárban vagy késsel darabolva,
- 1 bio citrom reszelt héja (nekem nem volt, így nem tettem bele),
- 1 evőkanál citromlé (nálam 2 evőkanál),
- 10 dkg barnacukor (én nem tettem bele cukrot),
- 10 dkg lágy vaj,
- nálam került még bele egy kevés saját készítésű cukrozott narancshéj, mozsárban összetörve,
- a kuglófforma előkészítéséhez: vaj, mandulapehely vagy, ha nincs, ahogy nekem sem volt, akkor pl. aprított dió.

Elkészítés:

1. Az előző nap előkészített és éjjel érlelt előtésztát másnap reggel összegyúrjuk a tészta hozzávalóival. A lágy vajat csak a dagasztás legvégén adjuk hozzá. Lágy, rugalmas tésztát kell kapnunk. Két órán át kelesztjük, közben háromszor meghajtogatjuk a tésztát.

2. A kuglófformát kivajazzuk, megszórjuk mandulapehellyel vagy dióval.

3. A tésztát kilapítjuk, majd feltekerjük, mint a bejglit. Belehelyezzük a formába.

4. Ezután az eredeti recept szerint vagy rögtön kezdjük a sütést a hideg sütőben vagy hagyjuk kelni egy órát. Nálam valahogy nem akart megmozdulni a tészta, így én 2 és fél órát kelesztettem, majd hideg sütőbe tettem. 180 fokra kapcsoltam a sütőt és mint a kuglófokat általában, ezt is nagyjából 50 percet-egy órán át kell sütni, de inkább ellenőrizzük, nehogy sületlen legyen. Ha nagyon pirul a teteje, akkor félidőben takarjuk le alufóliával.

5. Legjobb, ha a formában hagyjuk kihűlni. Mivel én mindösszesen csak 2 dkg barnacukrot tettem az egész kuglófba, ezért én a tetejére egy leheletnyi porcukrot szórtam. Talán egy kiskanálnyi volt az egész. Nekem a mazsola, a dió és az a kevés cukor édessége bőven elég, de, aki nincs az ilyesmihez hozzászokva, inkább tegye bele az eredeti recept szerint ajánlott cukrot.

A végeredmény nem lesz olyan légies, mint mondjuk ez az élesztős kuglófom, de nekem nagyon ízlett így is és máskor is el fogom készíteni. A recept bevezetőjében még írtam erről a témáról.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése