2017. február 13., hétfő

Májkrém házilag

Már nem vásárolunk boltban májkrémet, mert egyrészt sok olyan összetevője van a legtöbb terméknek, ami nem fér bele a mi életünkbe és étkezési elveinkbe, másrészt sokszor tojást is tartalmaznak ezek a készítmények. Lányunk tojásallergiás, így kerülnie kell mindent, amiben tojás is van. Gyorsan elkészül a házi májkrém, szerintem olcsóbb is, kiadósabb, mintha boltban vennénk készen és természetesen egészségesebb, csak az van benne, amit mi beleteszünk.









Hozzávalók (ez egy kisebb adag):
- 20 dkg máj (bármilyen: csirke, nyúl, kecske, disznó), kockára vágva, nálam mostanában leginkább kecskemáj (finom, omlós, olyasmi mint a nyúlmáj, nem olyan erős, mint pl. a disznómáj)
- 5 dkg szalonna, apró kockákra vágva,
- só,
- bors,
- majoranna,
- a máj súlyánál kicsit kevesebb disznózsír (kb. 10 dkg), de ha van, akkor nagyon finom kacsazsírral is, és van, aki vajjal készíti (ha van, akkor a zsír egy részét pár dkg vajjal helyettesítem),
- 0,5 dl fehérbor (elmaradhat),
- kb. 0,8 dl tej, elmaradhat (régen nem szoktunk tenni bele tejet, de egyszer férjem kipróbálta így, nagyon jót tett a májkrém színének és állagának is--->krémesebb lett, lágyabb ízű és kissé világosabb színű),
- 1 fej vöröshagymát régen tettünk bele, mostanában kihagyjuk, hagyma nélkül jobban tetszik,
- lehet még ízesíteni ki mivel szereti, pl. van, aki tesz bele kevés mustárt vagy szerecsendiót, netán mézet, pirospaprikát, fokhagymát.

Elkészítés:

1. A szalonnát a zsírban kisütjük, utána beletesszük a kockára vágott májat is. Átforgatjuk egy kicsit. Aki szeretne a májkrémbe vöröshagymát is tenni, az párolja meg a szalonna után az apróra vágott hagymát is.

2.  Borsozzuk, majorannával ízesítjük. Beleöntjük a bort és a tejet, majd kicsit főzzük. Nem kell sokáig, csak pár perc. Közben azért figyeljünk, hogy a máj szaftos maradjon. A bor kihagyható, én sem mindig teszek bele. Ilyenkor a zsírban kisütött szalonnára teszem a felkockázott májat, fűszerezem és szaftosra sütöm. Sózzuk. Nem kell sokáig sütni és főzni, a máj gyorsan elkészül. Ha kiszárad, mert túlfőztük, nem lesz krémes, selymes a májkrémünk. Félretesszük hűlni. Én nem szoktam letakarni fedővel.

3. Mikor langyosra hűlt a máj, botmixerrel jó krémesre, habosra keverjük az egészet. Én ezután még át szoktam szűrőn is passzírozni. Zárható tálba vagy zárható üvegbe, majd pedig hűtőbe tesszük. Pár óra múlva, mikor megdermed, már kenhetjük is a kenyérre. Néhány napnál tovább ne tároljuk, fogyasszuk el. Vannak, akik tartósítják a májkrémet is például dunsztolással, de én még soha nem próbáltam. Mindig kevesebbet készítek. Annyit, amennyit biztosan elfogyasztunk öten 1-2 napon belül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése