2017. március 5., vasárnap

Hólabda (tojásmentes és hagyományos változatban)

Férjem névnapjára készítettem ezeket a hólabdákat. Régen többször sütöttem ilyen süteményt, megvolt a jól bevált receptem hozzá, de mióta Panni nem ehet tojást, mindig jól meg kell gondolnom, mit sütök. Végül most jött el az idő, hogy megpróbáljam elkészíteni tojás nélkül ezt a sokak által kedvelt sütit. Szerintem nagyon jól sikerült. Külön büszkeség, hogy a csokimázat a 3 éves és a 4 és fél éves gyerekeim vitték fel. Nagyon ügyesen megoldották, pedig kicsit folyékonyra sikerült a máz.

A tésztához a tojásmentes kókuszkocka receptemet használtam fel, annyi különbséggel, hogy egy nagy almát és kakaóport is tettem a tésztába.

Beírom a hagyományos, általam régen kedvelt készítési eljárást is.




Hozzávalók a tojásmentes tésztához, egy kis tepsihez:
- 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt,
- 5 dkg hajdinaliszt (ha nincs, darált mandulával vagy dióval helyettesítem),
- 2 dkg étkezési keményítő,
- 3 dkg cirokliszt,
- 10 dkg darált mandula,
- 1 púpos mokkáskanál szódabikarbóna,
- negyed citrom leve,
- 1-2 evőkanál kakaópor,
- 1 alma hámozva, kockázva, 1 evőkanál vízzel 1-2 perc alatt megpárolva, botmixerrel pépesítve,
- kb. 1,5 dl (mag)tej vagy víz, hogy sűrűn folyós, kenhető állagú legyen,
- kevés fahéj,
- kb. 1-2 evőkanál méz (aki édesebben szereti, tegyen többet), vagy kimarad, ha valaki nem eszik mézet sem,
- cukor, ha valaki édesebben akarja enni, én nem tettem bele a mézen kívül semmit,
- 5 dkg zsír vagy kókuszzsír, ki mit használ.

Elkészítés:

1. A száraz hozzávalókat az egyik edényben, a nedveseket a másikban összekeverjük, majd a kettőt vegyítjük. Dolgozzunk gyorsan, ne keverjük túl a tésztát.

2. A tepsit kivajazzuk/zsírozzuk, kilisztezzük (vagy sütőpapírral béleljük) és beleöntjük a tésztát. 180-200 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Ne süssük túl, nem kell, hogy nagyon színe legyen. Ha túlsütjük, száraz lesz.

Hozzávalók a tojásmentes krémhez:
- 1 zacskó prémium vaníliás pudingpor (amiben igazi vanília van),
- 4 dl tej,
- cukor ízlés szerint,
- 10 dkg vaj,
- 1 kupaknyi rum.

További hozzávalók:
- kókuszreszelék a forgatáshoz,
- csokimáz a tetejére (vagy olvasztott csoki, pici olajjal keverve vagy 2 evőkanál kakaópor, cukor ízlés szerint, annyi víz, hogy éppen elkeverhető legyen, 2-3 dkg vaj).

Elkészítés:

1. 4 dl tejet felteszünk főni. A pudingport és ízlés szerinti mennyiségű cukrot kikeverjük a maradék tejjel és a rummal.

2. Amikor a tej forr, egyharmadát hozzáöntjük a hideg tejjel kikevert pudingporhoz, alaposan elkeverjük, majd az egészet visszaöntjük a forró tejhez. Alacsony hőfokon besűrítjük. Hűlni hagyjuk.

3. A vajat kihabosítjuk és a kihűlt pudingporhoz keverjük, krémesre, habosra keverjük.

Összeállítás:

1. A tésztát vagy egyben félbevágjuk és kisebb pogácsaszaggatóval korongokat vágunk belőle vagy, ahogy én készítettem, előbb kiszaggatjuk és mindegyiket egyesével félbevágjuk.

2. A korongokat megkenjük a krémmel, óvatosan ráhelyezzük a tetejüket, majd az oldalukat és bekenjük a krémmel. Ezután egyesével kókuszreszelékbe forgatunk minden egyes korongot (az oldalukat, körbe-körbe).

3. Tetejüket hagyhatjuk natúran is, de bevonhatjuk tetszés szerinti csokimázzal. Én a hagyományos máz mellett döntöttem, azaz kevés kakaóport kikevertem kevés cukorral és annyi vízzel, hogy éppen el tudjam keverni. Lassú tűzön, hogy ne forrjon, addig melegítettem, míg a cukor elolvadt. Ezután levettem a tűzről és beletettem a vajat. Mikor a vaj elolvadt, rákentük a sütik tetejére a csokit.

Hozzávalók a hagyományos tésztához (Süteményeskönyv, 800 recept, Péter Jánosné gyűjtése nyomán):
- 6 tojás,
- cukor ízlés szerint,
- 2 evőkanál kakaópor,
- 9 kanál forró víz,
- 20 dkg liszt,
- fél csomag sütőpor.

Elkészítés:

1. A tojások sárgáját, a cukrot, a kakaóport és a forró vizet gőz fölött habosra keverjük.

2. Hozzáadjuk a liszttel kevert sütőport, majd a tojások keményre vert habját.

3. Zsírozott, lisztezett tepsiben kisütjük (180 fokra előmelegített sütőben). Ezt nagy tepsiben szoktam sütni.

4. Ha kisült, kihűtjük, majd kettévágjuk a tésztát és kiszaggatjuk a korongokat.

Hozzávalók a hagyományos, tojásos krémhez (Lajos Mari, 99 sütemény és torta), én ebből dupla adagot szoktam készíteni, mert ennyi nem szokott elég lenni:
- 10 dkg vaj,
- porcukor ízlés szerint,
- 5 dkg liszt,
- vanília vagy vaníliás cukor,
- 1 egész tojás,
- 3 dl tej.

Elkészítés:

1. A vajat habosra keverjük a porcukorral.

2. A lisztet, egy kevés cukrot, a vaníliát vagy vaníliás cukrot és egy egész tojást simára keverünk 3 dl tejjel. Ezt gőz fölött sűrű péppé főzzük.

3. Ha kihűlt, kanalanként hozzáadjuk a cukorral kikevert vajhoz és habosra keverjük.

Az összeállítás megegyezik a fentiekkel.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése