2017. március 11., szombat

Nyers hajdinapuding, hajdinakása (raw buckwheat parfait)

Egy nagyon érdekes felfedezésre tettem szert a hétvégén. Még pénteken keresgéltem hajdinát tartalmazó recepteket. Elsősorban ebédötleteket gyűjtögettem. Magyar nyelvű oldalakon nem nagyon találtam nekem tetsző megoldást, így gondoltam, nézzük meg, mit kínálnak angol nyelvű blogokon. Hamarosan érdekes receptre bukkantam: főzés nélkül összeturmixolták a hajdinát növényi tejjel, gyümölcsökkel. Buckwheat parfait. Így kell beírni a keresőbe és gyönyörű finomságokat lehet találni a témában. Több színű rétegek, közöttük bogyós gyümölcsök. Este, mikor hazaértem a munkából, első dolgom volt, hogy beáztattam egy adag hajdinát, mert mindenképp ki akartam próbálni, tényleg finom-e.

Találhatunk néhány hajdinás ételt ezen a blogon, de még nem túl sokat és ezek mind főzve vagy sütve vannak. A hajdinának van egy jellegzetes szaga és íze főzés közben és utána. Ez számomra nem mindig kellemes, így sokáig nem is ettünk hajdinát, mert nem ízlett. Aztán kapott még egy utolsó esélyt, ha jól emlékszem, pogácsát sütöttem belőle és úgy meg nagyon ízlett az egész családnak (kicsit hasonlít kinézetre és ízre is a töpörtyűs pogácsához). Ezt követte egy sós és egy édes keksz, majd vettem hajdinalisztet is, amit már többféle ételben kipróbáltam.

Soha nem gondoltam, hogy főzés nélkül is meg lehet enni a hajdinát. Így, nyersen, semmilyen mellékízt nem érezni és szaga sincs. Ajánlom hát mindenkinek, aki idegenkedik a hajdinától, mert ebben a formában biztosan ízleni fog.

Azt olvastam, régen gyakran, szinte minden nap fogyasztották a hajdinát (főleg kásaként), aztán feledésbe merült. Tudni kell, hogy a hajdina nem gabona (hanem a rebarbarával és a sóskával áll rokonságban) és gluténmentes, így gluténmentes diétába illeszthető. Nagyon értékes vitaminforrás (szinte az összes B-vitamin megtalálható benne, főleg B1- és B2-, de gazdag E-vitaminban is). Kiemelkedően magas a rosttartalma és jótékonyan hat a koleszterinre és a vérnyomásra is (magas rutintartalma miatt). Gazdag fehérjeforrás, és tartalmaz magnéziumot, cinket, rezet, mangánt, kálciumot is.

A hosszú bevezető után jöjjön a recept.




Hozzávalók (1 nagy pohárhoz, 1 főnek): 
- kb. 5 dkg hajdina,
- fél alma,
- 1 kiskanál lenmag (vagy chia mag, aki fogyasztja),
- kb. 1 dl tej (növényi vagy állati--->nálam finom, házi, saját kecsketej),
- kevés fahéj,
- kevés vaníliapor,
- lehet tenni hozzá, hogy krémesebb legyen: néhány órára beáztatott diót vagy mandulát, netán kesudiót,
- tehetünk hozzá kakaóport,
- vegán oldalakon láttam, hogy tesznek bele egy evőkanál kakaóvajat is (nekem ilyen nincs, én azt nem tettem),
- aki az édesebb ízekhez van szokva, tegyen bele mézet, édesítőt vagy bármi mást, ízlés szerint,
- lehet tenni bele más gyümölcsöt is, ami éppen van,
- lehet rétegezni is a krémet pl. gyömölcsökkel.

Elkészítés: 

1. A hajdinát megmossuk, majd edénybe tesszük, Felöntjük vízzel és egy éjszakát állni hagyjuk. Ha teszünk bele majd diót, mandulát, akkor azt is beáztathatjuk (én most rögtönöztem, így nem áztattam be a diót).

2. 12 óra elteltével leszűrjük a hajdinát, megmossuk, majd turmixgépbe tesszük. Így járunk el a magvakkal is.

3. Felöntjük tejjel és beleteszünk minden ízesítőt és gyümölcsöt, amit szeretnénk.

4. Jó alaposan összeturmixoljuk az egészet. Legyen krémes állagú. Ha beírjuk a keresőbe, hogy "buckwheat parfait", akkor rengeteg gyönyörű tálalási és fogyasztási ötletet kapunk. Én most egy egyszerű kakaós változatot készítettem, amibe turmixoltam diót is, hogy krémesebb legyen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése