2017. március 16., csütörtök

Szilvalekváros papucs (csicsókás tésztából)

A sok felszedett csicsókából este gyorsan összedobtam egy tortát, egy sós pitét és ezt a finom szilvalekváros papucsot. Cukor szinte nincs is benne (1 evőkanálnyi van a tésztában, a lekvár pedig cukormentes). Egészséges desszert, uzsonnára, reggelire, tízóraira is remek. A recept ötletét a Konyhablog oldalán találtam. 

Frissítés: az az egy evőkanálnyi cukor sem hiányzik a tésztából, kipróbáltam, a sült csicsóka és a lekvár édessége nekünk bőven elég a boldogsághoz. :)








Hozzávalók: 
- 20 dkg csicsóka, megtisztítva, nagyon finomra reszelve,
- 25-30 dkg liszt, amennyit a tészta kíván, én 20-25 dkg lisztet adok hozzá első körben (nálam van, hogy fele teljes kiőrlésű tönköly, fele fehér tönköly, de van, hogy az egész fehér tönköly, ez utóbbi esetben ropogósabb lesz), annyi liszt kell bele, amennyit felvesz,
- 50 g olaj (legjobb, ha dióolaj, de nekem csak szőlőmagolajam volt),
- 1 evőkanál cukor (legutóbb már ezt sem tettem bele),
- egy kevéske szódabikarbóna (egy mokkáskanálnyi),
- a recept írt tojást, de én nem tettem bele, helyette kis vizet szoktam,
- cukormentes, házi, sűrű szilvalekvár a töltelék (fontos, hogy a lekvár tényleg érett, finom szilvából készüljön, ami önmagában, cukor nélkül is édes és ízletes. Én itthon készítem a szilvalekvárt, cukor nélkül, hosszú órákon át sütőben sütve.).

Elkészítés: 

1. A lekvár kivételével minden hozzávalót összegyúrunk. Annyi lisztet tegyünk bele, hogy ne ragadjon a tészta. Legyen jól nyújtható, rugalmas a tészta. Ha nem használtunk tojást, akkor kis víz kell majd bele. A liszt mennyisége függ a csicsóka nedvességtartalmától, a liszt minőségétől, fajtájától és attól, tettünk-e bele tojást. Én 20 dkg lisztet szoktam első körben tenni az edénybe, aztán még pótlom, ahogy szükséges.

2. Alaposan lisztezett felületen kinyújtjuk a tésztát (vékonyra nyújtsuk, legalábbis én úgy szeretem, ha jó vékony a tészta, de azért ne papírvékony, mert még tölteni is kell, a lekvárnak nem szabad kifolynia). Kiszaggatjuk egy nagy fánkszaggatóval vagy egy bögrével, megtöltjük szilvalekvárral (ne sajnáljuk, de azért gondoljunk arra is, hogy félbe kell majd hajtani a tésztát), félbehajtjuk és villával körbenyomkodjuk az oldalát az illesztéseknél. A hajtásnál figyelni kell arra, hogy a lekvár ne jöjjön ki az illesztésnél. Nekem az vált be, hogy felemelem a szilvával töltött kört, az illesztés lesz felül, a szilva lent és így, óvatosan, körbe összenyomogatom, majd mikor mindegyikkel megvagyok, akkor villával is, de azt már a pulton.

3. 180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük (kb. 18-20-25 perc, de inkább figyelgessük, ha túlsül, száraz lesz, a sütési idő függ attól is, mennyire nyújtottuk vékonyra/vastagra a tésztát és persze a sütőtől is, az én sütőm gyenge). Ha sikerül szép vékonyra nyújtanom, akkor gyorsabban sül. Akkor szoktam kivenni, mikor az alja kap egy kis színt. Nekem így, cukor nélkül is elég édes, de aki még nincs hozzászokva a kevesebb cukor fogyasztásához, tálalás előtt megszórhatja porcukorral. Ha pedig szép felületet szeretnénk porcukor nélkül, akár le is lehet kenni a sütiket tojássárgával, még sütés előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése