2017. május 21., vasárnap

Túrós-szalonnás-kolbászos köles (skorce kicsit másképp)

Borbás Marcsi A sűrűje 2. című könyvéből van a recept. Eredetileg juhtúrót kellett volna használnom, de én helyette, mivel az nem volt itthon, friss kecsketúrót használtam (ha az sincs, akkor házi tehéntúrót és némi tejfölt). Éppen ma kellett túrót készítenem, így direkt lágyabbra hagytam a túrót, hogy jó szaftos legyen az ebéd.

A skorce egy békés megyei tót hagyományos étel, melynek neve magyarul azt jelenti: "seregélyek".




Hozzávalók: 
- 25 dkg köles (nálam most 32 dkg),
- 10-20 dkg füstölt szalonna, apró kockákra vágva,
- 15-20 dkg vékony füstölt kolbász, vékonyan felkarikázva,
- 4 evőkanál mangalica- vagy kacsazsír,
- 25 dkg juhtúró (helyette friss, házi, jó lágy kecsketúrót használtam, hogy ne legyen száraz az étel),
- 2 evőkanál liszt (én ezt nem tettem bele).

Elkészítés: 

1. A kölest alaposan, többször, váltott vízben átmossuk, majd háromszoros sós vízzel megfőzzük. Ha kész, hozzákeverünk 2 evőkanál zsírt és lisztet. Lenyomkodjuk egy tálba és hagyjuk langyosra hűlni. Én ezt leegyszerűsítettem, nem tettem bele lisztet és nem nyomkodtam másik edénybe, hanem hagytam a lábasban kihűlni.

2. Ezalatt a szalonnát zsírjára sütjük, majd kiszedjük a zsírból és ebben megsütjük a kolbászt is. Ezt is kiszedjük.

3. Egy tűzálló tál alját, amiben sütjük majd az ételt, meglocsolunk egy kis szalonnás-kolbászos zsírral. Ebbe lerakunk egy réteg kölest (ha jól összeállt, akkor kanállal lehet szaggatni, az enyém nem állt össze, mert nem tettem bele lisztet és nem nyomkodtam össze a kölest főzés után), meglocsoljuk zsírral, rámorzsoljuk a juhtúró/túró egy részét. Ezután újra egy réteg köles, majd egy kis juhtúró. Néha locsolhatjuk zsírral is, ha van még. A recept nem írja, de én a rétegek közé is potyogtattam sült szalonnát. Addig rétegezzük, míg a köles és a juhtúró elfogy.

4. A tetejére szórunk még juhtúrót/túrót, szalonnát és a kolbászt is elrendezzük rajta.

5. 180-200 fokos sütőben átsütjük (ne szárítsuk ki, 10-15 perc alatt kész van). Mi friss salátát és friss zöldséget (pak choi-t) ettünk hozzá, de, amikor nincs friss zöldség, akkor például télire eltett kovászos uborkát eszünk hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése