2017. augusztus 7., hétfő

Szilvás-mákos torta

Ez most egy rendhagyó recept lesz olyan szempontból, hogy az interneten találtam az alapreceptet, ITT, a Díványon, de jelentősen eltértem az eredeti recepttől, mert egyrészt a tojást ki kellett hagynom, másrészt nem volt kész kekszem, harmadrészt saját készítésű kecskekrémsajtot használtam és több mákot is tettem bele. Azért lesz rendhagyó, mert nem írom le, pontosan milyen arányban készítettem a saját változatomat, mert szeretnék még finomítani rajta. Azt leírom, én mit tettem bele (az eredeti recept után) és az eredeti receptet is megosztom itt. aki ehet tojást, bátran készítse az eredeti recept szerint.



Hozzávalók a tésztához az eredeti recept szerint (18 cm-es tortaforma):
- 85 g zabkeksz,
- 10 dkg darált mák,
- 35 g vaj.

Hozzávalók a töltelékhez az eredeti recept szerint:
- 500 g krémsajt (pl. Philadelphia),
- 10 dkg cukor,
- 1 evőkanál liszt,
- 10 dkg tejföl,
- 1 evőkanál darált mák, de, ha intenzívebb ízeket szeretnénk, akkor 2-3 evőkanál,
- 1 kezeletlen citrom héja,
- 2 tojás.

Hozzávalók a szilvás réteghez az eredeti recept szerint:
- 25 dkg szilva magozva,
- 2 evőkanál cukor,
- őrölt fahéj ízlés szerint,
- 2-3 evőkanál testes vörösbor (elhagyható),
- 2 lap (=4 g) zselatin.

Elkészítés: 

1. A kekszet aprítjuk (késes aprítóban vagy mozsárban). Morzsás állaga legyen. Összekeverjük az olvasztott vajjal, mákkal. A tortaformába nyomkodjuk, kanál hátuljával megnyomkodjuk, tömörítjük. 160 fokra előmelegített sütőben 10 percig elősütjük.

2. A töltelékhez valókat összekeverjük.

3. A kekszes alapot hagyjuk pár percet hűlni, majd ráöntjük a krémsajtos keveréket. Tovább sütjük 160 fokon kb. 45 percig (de biztos vagyok abban, hogy ez az idő sütőfüggő is, tehát figyelgessük inkább). Akkor jó, mikor már megszilárdult a teteje, de nem pirul, a széle éppen csak kezdjen pirulni és a közepe még rezgős, lágyabb. Kivesszük a sütőből és kihűtjük (szobahőmérsékleten).

4. A szilvás réteghez a szilvát kimagozzuk, feltesszük főni a cukorral (ha teszünk hozzá cukrot, szerintem felesleges), fahéjjal. Amikor megpuhult és levet ereszt, hozzáadjuk a vörösbort. Botmixerrel pépesítjük. Végül belekeverjük a zselatint (ha lapot használunk, azt előzőleg vízbe kell áztatni). A szilvás zselét a tetejére öntjük és hűtőbe tesszük a tortát egy éjszakára.

Ehhez képest, ahogy én készítettem: 

A tésztája nálam zabpehelyből, lisztből, mákból, vajból, cukorból és annyi tejfölből állt, amennyiből egy keksztészta állagú tésztát kaptam. Ezt sütöttem elő.

A krém nálam úgy alakult, hogy házi, kecsketejből készült krémsajtot használtam, több mákot tettem bele, a tojást helyettesítettem útifűmaghéjjal és jóval kevesebb cukrot adtam hozzá. Legközelebb a lisztet kihagyom (vagy az útifűmaghéjat), és az útifűmaghéjból is kevesebbet teszek, hogy krémesebb legyen a töltelék. Kipróbálom majd a gőzben való sütést is.

A szilvás rétegbe nem tettem cukrot és jól elfőztem a szilva levét, már zselatin nélkül is egész szép sűrű volt.

Közben elkészítettem miniben is a tortát. A tésztájába most nem tettem mákot. Így jobban tetszik. A kekszet ezúttal is magam sütöttem (boltit nem veszek, nem szeretem, túl édes és felesleges hozzávalókat tartalmaz). A krém itt is saját kecskéink tejéből készült krémsajt volt, de most több kecskejoghurttal lazítottam tejföl helyett, és 10 dkg-nál több joghurtot tettem bele. Útifűmaghéjat nem használtam, csak lisztet.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése