2017. szeptember 17., vasárnap

Almás tekert kalács mézzel, mogyoróval

A Vidék íze 2015 szeptemberi számában található ez a recept. Itt-ott módosítottam, jelzem, hogy hol és mit.



Hozzávalók a tésztához: 
- 25 dkg fehérliszt (nálam csak 10 dkg),
- 7 dkg teljes kiőrlésű liszt (nálam 22 dkg),
- 2 dl langyos tejszín (nálam 2,5 dl tej),
- 1,5 dkg élesztő,
- 2 evőkanál cukor,
- nálam került még bele 4 dkg olvasztott vaj, mert én nem tejszínt, hanem tejet tettem a tésztába (az eredeti recept nem ír vajat).

Hozzávalók a töltelékhez:
- 1 marék hámozott mandula,
- 5 dkg cukor, de én ezt nem tettem bele, mert nekünk bőven elég a méz, mazsola és alma édessége,
- 4 nagy alma,
- 5 dkg mazsola,
- 10 dkg méz (nálam csak 4,5 dkg ment bele és maradt 3 nagy teáskanál sűrű körtelekvár, azzal pótoltam ki),
- 4 evőkanál (alma)pálinka,
- 20 dkg darált mogyoró,
- 5 dkg durvára tört mogyoró,
- a lekenéshez: nálam tej, az eredeti recept szerint egy evőkanál tejszínnel kevert 1 tojássárgája.

Elkészítés:

1. Az élesztőt egy kevés langyos cukros tejben felfuttatjuk, majd összedolgozzuk a tészta többi hozzávalójával. Egy közepesen lágy tésztát kell kapnunk. Ha szükséges, adjunk hozzá folyadékot vagy lisztet, attól függően, hogy túl lágy, ragacsos vagy túl kemény a tésztánk. Jól kidolgozzuk a tésztát, majd konyharuhával letakarjuk az edényt. Hagyjuk duplájára kelni.

2. A mazsolát langyos vízbe kellene áztatni, de én nem áztattam be semmibe.

3. A darált mandulát összekeverjük a pálinkával és a mézzel (és én még a körtelekvárral). Egy marcipánszerű masszát kell kapnunk.

4. Az almát lereszeljük. A recept úgy írja, hogy megszórjuk cukorral a reszelt almát, de én ezt kihagytam, hogy ne legyen túl édes a sütemény. Hagyjuk kicsit állni a reszelt almát.

5. A megkelt tésztát nagy téglalappá nyújtjuk. Megkenjük a mogyorós masszával (nekem kicsit nehéz volt kenni, úgyhogy inkább csak apró morzsákra szedtem és úgy egyengettem el), majd elosztjuk rajta a kissé kifacsart reszelt almát. Megszórjuk mazsolával és vágott mogyoróval. Feltekerjük, majd 5 cm-es darabokra vágjuk. Fontos, hogy meglegyen az 5 cm, mert én vékonyabbra vágtam és nem fért bele a tortaformába az összes tekercs (a maradékot külön sütöttem).

6. Egy 26 cm-es kerek formát kivajazunk. Beleállítjuk a tekercseket (vágott felük néz alulra és felülre). Elosztjuk a tetején a mandulaszemeket (én inkább ezt is daraboltam és nem egészben tettem rá). Lekenjük a tetejét, majd letakarjuk és hagyjuk kelni fél órát.

7. 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk. Fél óra elteltével csökkentjük a hőt 165 fokra és még 25 percig sütjük. Ha kész, rácsra állítjuk, hűtjük (én, mikor kivettem a sütőből, letakartam egy konyharuhával és így hagytam kb. 10 percig). Langyosan kínáljuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése