2017. szeptember 24., vasárnap

Aludttejes fánk/palacsinta (Sauermilchkrepl)

Egy szép meleg nyári hajnalon készültek ezek a vastag mini palacsinták (vagy, ahogy Bormás Marcsi írta, fánkocskák). Igaz, én nem aludttejjel kevertem ki a tésztát, hanem házi kecskejoghurttal. Azért álltam neki akkor ennek az édességnek, mert kicsit túlszámoltam magam és nagyon sok joghurtot készítettem akkoriban. Már nem győztük enni. Borbás Marcsi A sűrűje 2. című könyvében található a recept.








Hozzávalók: 
- 5 dl aludttej (vagy joghurt/kefír),
- 40 dkg liszt,
- 2 db M-es tojás,
- 1 evőkanál cukor,
- késhegynyi szódabikarbóna,
- 1 csipet só,
- zsiradék a sütéshez (ideális esetben zsír).

Elkészítés: 

1. A lisztet egy tálba szitáljuk. beleszórjuk a cukrot, szódabikarbónát, csipet sót. Alaposan elkeverjük.

2. Ezután megy bele a tojás, a joghurt (aludttej/kefír) és csomómentesre keverjük a tésztát. Ne keverjük sokáig, ne keverjük túl a tésztát, csak addig míg szépen össze nem áll.

3. Egy serpenyőben késhegynyi zsírt hevítünk és evőkanálnyi adagokat merünk bele a tésztából. Mindkét oldalukat rózsaszínűre sütjük és minden sütés előtt teszünk egy kis zsírt a serpenyőbe. Tálra szedjük és lekvárral vagy fahéjas porcukorral kínáljuk.

Megjegyzés: gyakran készítem tojásmentesen is, mert lányom nem ehet tojást, ilyenkor tojás helyett kicsit több joghurtot teszek bele és a liszt egy kis részét keményítővel helyettesítem.

Mikor először sütöttem meg ezeket a palacsintákat, az első adagot hígabbra, a másodikat sűrűbbre készítettem (mivel nem használtam tojást, nem tudtam, milyen kell lennie az állagának tojással). A sűrűbb változat sokkal finomabb lett. Ebben az esetben könnyű, lyukacsos és vastagabb lett a tészta. Kb. tejföl sűrűségű, tehát inkább sűrűbb legyen a tészta és semmiképp sem híg (Köszönöm Natalia :)).

11 megjegyzés:

  1. Igen, nagyon jól jellemezted, Irén. :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon egyszerű és finom összeállítom és már is süthetem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez így van. Ha nagyon gyorsan kell valami második egy tartalmasabb leves mellé, akkor gyakran előkerül ez a palacsinta is.

      Törlés
  3. Nagyon imádják a lányok. Gyakorlatilag a gofri és az amerikai palacsinta is kb ez. Ugye jól érzem. Nagyon köszönöm

    VálaszTörlés
  4. Nagyon imádják a lányok. Gyakorlatilag a gofri és az amerikai palacsinta is kb ez. Ugye jól érzem. Nagyon köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, hogy írtál! :) Igen, szerintem is nagyon hasonlít az amerikai palacsintára, csak mégis más, mert az aludttej/joghurt ad egy kis kellemes savanykás ízt az ételnek. Nálunk is nagy kedvenc. Részemről már csak azért is, mert az egyik leggyorsabb étel, amit el lehet készíteni. Tartalmasabb levesek után gyakran sütöm. :)

      Törlés
  5. Kedves recept iro, nekem keseru lett es nem sult at. Mit rontottam el?
    Koszonom a segitsegez

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zita! A keserűség okát nem tudom, ilyet én még nem tapasztaltam az évek során, pedig nagyon sokszor megsütöttem már ezt az ételt. Inkább kissé savanykás ízt kellene érezni az aludttej/joghurt miatt (lehet, hogy kefirt használtál?). Nekem akkor szoktak ezek az amerikai palacsintához hasonló kis palacsinták kevésbé jó állagúak lenni, mikor nem találom el a tészta állagát, amikor túl sokáig kevergetem a tésztát (nem szabad túlkeverni, mert akkor gumis lesz) vagy esetleg túl gyorsan sütöm. Remélem, még adsz esélyt ennek az ételnek. Gyors, egyszerű, alig kell hozzá valami. Ha nagyon sietek, akkor leves mellé másodiknak gyakran ezt készítem. Köszönöm szépen, hogy írtál és esetleg, ha rájössz, mitől lett neked keserű, kérlek, írd meg, mert nagyon kíváncsi vagyok. Szép napot kívánok!

      Törlés