2017. szeptember 30., szombat

Birstorta

A Vidék íze 2013 októberi számában találtam egy birstorta receptet, ami az ötletet adta ehhez a tortához. Teljesen másképp készítettem ezt a tortát, mint ahogy ott olvasható, itt azonban jelzem az eredeti recept hozzávalóit is, mert majd egyszer azt is szeretném kipróbálni.

Az eredeti recept szerint linzertésztát kell sütni, de egyrészt nem akartam sok vajat elhasználni és enni sem, másrészt szerettem volna, hogy nagyon puha legyen a torta tésztája, hogy a gyerekeim is könnyen ehessék villával.





Hozzávalók a tésztához nálam: 
- 40 dkg liszt,
- 1 púpos kávéskanál szódabikarbóna,
- 3 evőkanál zsír,
- 4 púpos evőkanál méz,
- 1 tojás (villával felverni), nálam ez nem került bele,
- néhány evőkanál tejföl/ tej, amennyit igényel a tészta,
- aki akar, tehet cukrot is a tésztába, én nem szoktam, mert nekünk elég a méz édessége.

Hozzávalók a tésztához az eredeti recept szerint: 
- 40 dkg liszt,
- 40 dkg hideg vaj,
- 12 dkg tejföl,
- 1 evőkanál cukor,
- 12,5 dkg birszselé (lásd lejjebb a birszselé készítését).

A tészta elkészítése, nálam: 

1. A zsírt és a mézet egy edényben felolvasztjuk, jól elkeverjük.

2. A tészta száraz hozzávalóit tálba öntjük, elkeverjük, majd hozzátesszük a többi hozzávalót (a mézes zsírt is). Jól kezelhető, nem ragacsos, félkemény tésztát kell kapnunk. Ha szükséges, adunk hozzá még tejfölt vagy tejet.

3. A tésztagombócot a pultra vagy gyúródeszkára tesszük és letakarjuk azzal a tállal, amiben gyúrtuk. 30 percig pihentetjük.

4. Ötfelé vesszük a tésztát. Négyet egyenként kinyújtunk, kb. 25 cm átmérőjű körökre vágjuk, villával megszurkáljuk, majd lisztezett tepsi hátulján egyesével kisütjük (én gáztepsi hátulján sütöttem) 180 fokon sütöttem, kb. 6-8 percig. Nem szabad megbarnulnia a tésztának, zsemleszínűnek kell maradnia.

5. Az ötödik tésztagombócot is kinyújtjuk és abból tetszőleges formákat szaggatunk (kör, szív stb.). ezeket is megsütjük. Ezek mennek majd a torta tetejére.

Ha inkább a ropogósabb, linzeres változatot részesítjük előnyben, akkor a szokásos módon járunk el, azaz a lisztet összekeverjük a sütőporral, a cukorral és az egészet elmorzsoljuk a hideg vajjal. Mikor ezzel megvagyunk, akkor gyúrjuk hozzá a tejfölt. Dolgozzunk gyorsan, nehogy felmelegedjen a kezünktől a tészta. Amint összeállt, tegyük zacskóba és pihentessük legalább fél órát hideg helyen (hűtőben). 

A továbbiakban hasonlóan járunk el, mint ahogy a mézes tésztánál írtam, annyi különbséggel, hogy, mikor egy-egy tortalap kisült, megkenjük a tetejüket még forrón egy kis birszselével. 

Hozzávalók a birszseléhez, nálam: 
- 1 kg cserépedényben, saját levében megsütött darabolt birsalma,
- cukor ízlés szerint, nálam nem sok, szeretem, ha kicsit savanykás,
- fahéj ízlés szerint (kb. 1 kiskanál),
- vanília ízlés szerint (nálam őrölt vanília),
- 10 g zselatin,
- citromlé vagy étkezési citromsav (most citromsavat használtam, mert nem volt citromlevem, de ebből is jóval kevesebbet, ahogy az eredeti recept írja).

Hozzávalók a birszseléhez az eredeti recept szerint: 
- 1,3 kg birsalma,
- 2,5 dl fehérbor,
- 2,5 dl almalé,
- 1 csomag zseléfix 3:1 vagy 2:1,
- cukor ízlés szerint,
- 1 csomag étkezési citromsav (10 g),
- 1 rúd fahéj,
- 1 rúd vanília,
- 3 evőkanál narancslikőr.

A birszselé elkészítése nálam: 

1. Nálam egyszerűbb és kevesebb hozzávalóból készült a birszselé, mert már volt előre megsütött birsalmám. Cserépedényben, fedővel letakarva sütöttem meg a kockázott, de nem hámozott birsalmát. Ebből szedtem ki a tortához 1 kg-ot.

2. Ízesítettem fahéjjal, vaníliával, cukorral, citromsavval és botmixerrel pépesítettem azt. Főztem fel 10 g étkezési zselatint kevés vízzel, majd hozzákevertem egy kis birskrémet, végül az egészet visszaöntöttem, állandó keverés mellett az összeturmixolt birsalmához. Felforraltam és elkészült a birskrém.

Az eredeti recept szerint készült birszseléhez a birsalmát meg kell hámozni, összekeverni almalével és borral, valamint 4 dl vízzel. Kis lángon, lefedve főzik 40-50 percig. Ha puha, akkor leszűrik, turmixolják. Visszateszik a lábasba, összekeverik a cukorral, zseléfixszel, és a citromsavval. Megy bele a fahéj és a felhasított vanília. Öt percig kevergetve forralják, majd kihűtik. Kihűlés után megy bele a narancslikőr és kidobják belőle a vaníliát és a fahéjat. 

Hozzávalók a krémhez: 
- 50 dkg túró (nálam csak 25 dkg, mert ennyi volt),
- 25 dkg mascarpone (házi krémsajtot használtam és 50 dkg-ot tettem belőle, hogy kompenzáljam a túrót),
- 1 narancs héja (nálam télen eltett kandírozott narancshéj, 2 marékkal, összetörve),
- 6 evőkanál narancslé (nálam több folyadék került a krémbe és nem narancslevet használtam, hanem birslevet, ami az aszalt birsalma készítéséből maradt),
- porcukor ízlés szerint (kóstolgatni kell a krémet),
- 4 evőkanál narancslikőr (ez nálam nem került bele),
- 2 dl tejszín (nálam kb. 1,5 dl),
- 6 lap fehér zselatin (nálam ez NEM került bele, mert a krémem enélkül is nagyon tartós kemény lett, köszönhetően a házi krémsajtnak, ha bolti mascarponét használunk, akkor valamennyi zselatin biztos kell majd bele),
- nálam még egy zacskó habfixáló is, mert nem használtam zselatint.

Tetejére: 
- porcukor,
- 2 dl tejszín (nálam kb. 1 dl).

A krém készítése: 

1. A túrót összekeverjük a mascarponéval (én a házi krémsajtommal), a narancs reszelt héjával (vagy kandírozott narancshéjjal), a narancslével (vagy más lével, amit használunk), a porcukorral.

2. Akinek használni kell zselatint, az a zselatinlapokat hideg vízbe áztatja. A likőrt felmelegíti és a kinyomkodott zselatint feloldja benne. A mascarponés túrókrémbe kell beledolgozni ezt a likőrös zselatint. Mint fentebb írtam, nekem nem kellett a krémhez zselatin, mert nagyon tartós, jó állaga lett a házi tejtermékektől.

3. Kicsit várni kell, míg elkezd dermedni a túrókrém, majd mehet bele a felvert tejszínhab. Spórolás miatt én úgy készítettem, hogy felvertem egy zacskó (2,5 dl) tejszínt egy zacskó habfixálóval és egy kicsit több, mint a felét kevertem a túrókrémhez. A maradék hab meg ment a torta tetejére és oldalára.

A torta összeállítása: 

1. Egy tálra helyezünk egy lapot. Erre jön a birszselé fele (egy keveset hagyjunk a díszítéshez). Ráteszünk egy másik lapot.

2. Erre jön a túrókrém fele, majd jön a harmadik lap. Erre a birskrém másik fele és a negyedik lap. Végül a tetejére kerül a túrókrém másik fele.

3. A felvert tejszínhabot rákenjük a torta oldalára és tetejére.

4. Most tesszük rá a tetszőleges kiszúróval készített formákat, végül a maradék birszselével díszítjük.

5. Az eredeti recept szerint készített tortára a tejszín csak tálalás előtt került rá. Mivel én spóroltam és nem akartam még egy zacskó tejszínt felbontani, ezért a habfixálóval felvert tejszínt osztottam kétfelé. Nem akartam a hűtőben így, felverve tárolni, ezért jobbak láttam most, tehát fogyasztás előtti nap rákenni a tortára. Nem bántam meg, semmi baja nem lett ennek a kevés tejszínnek. Nem folyt le.

6. Akárhogy készítjük is a tortát, fogyasztás előtt legalább 6 órát álljon hűtőben.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése