2017. szeptember 21., csütörtök

Mákos(-narancsos) aprósütemény

Születésnapi ajándék lesz ez a tál aprósütemény, rajta a mákos sütemény is. A receptet Aléda konyhájában találtam (a tésztája a klasszikus 3:2:1 linzertészta). Kicsit módosítottam rajta, lent jelzem, hol és mit. Diós /mogyorós töltelékkel is el tudnám képzelni. Az összes sütemény, mely a tálcán látható, a lenti alaptésztából készült. Egyszerűen megemeltem a hozzávalók mennyiségét és egy részéből lett a mákos sütemény, egy másik részéből a perec, a harmadikból mogyorós-csokis, a negyedikből meg lekváros sütemény.






Hozzávalók: 
- 30 dkg liszt,
- 20 dkg hideg vaj,
- 10 dkg porcukor (nálam kevesebb),
- tehetünk bele vaníliát is,
- 1 tojás sárgája villával enyhén felverve (nálam helyette tejföl, mert tojásallergiás a lányom),
- 20 dkg darált mák,
- kb. 60 ml forró tej, ennyit ír az eredeti recept (nekem kicsit talán többet kívánt volna a mák, így legközelebb egy gondolatnyival többet teszek),
- 3 evőkanál cukor,
- 1 teáskanál reszelt citromhéj (nálam ez kimaradt),
- a recept nem írta, de én tavaly télen eltett kandírozott narancshéjat is tettem bele,
- a hempergetéshez 10 dkg porcukor (én tettem bele vaníliát is). 

Elkészítés: 

1. A lisztet és a porcukrot ( vaníliát, ha teszünk bele) egy edénybe tesszük, belekockázzuk a hideg vajat. Gyorsan elmorzsoljuk. Aki használhat tojássárgát, az tegye bele azt is. Én helyette annyi tejfölt használtam, amennyivel egy jól nyújtható, nem ragacsos, rugalmas tésztát kaptam. Gyorsan kell dolgozni, hogy a vaj ne olvadjon meg. Amint összeállt a tészta, tegyük zacskóba és pihentessük a hűtőben legalább 30 percig. 

2. A töltelékhez a mákot összekeverjük a cukorral, majd leöntjük a forró tejjel. Teszünk hozzá citromhéjat/apróra tördelt kandírozott narancshéjat.

3. A pihentetett tésztát téglalap alakúra, 3 mm vékonyra nyújtjuk. Széleit késsel levágjuk, hogy egyenes legyen mindenhol. 

4. Az egyik hosszanti oldalára csíkban mákos tölteléket teszünk. Egy kicsit nehéz volt ez a rész, mert a töltelék nekem kissé száraz lett (legközelebb egy picit több tejet teszek hozzá). Úgy oldottam meg, hogy rúd formába összenyomkodtam a tölteléket. A tésztát óvatosan felhajtjuk, azaz a töltelék köré hajtjuk, így a tölteléket most körülveszi a tészta minden oldalról (egy rétegben). Ahol összeér a tészta, ott hosszában levágjuk ezt a rudat. Ugyanezt megcsináljuk a többi töltelékkel, amíg a tészta el nem fogy. 

5. A rudakat felszeleteljük egy éles késsel, majd sütőpapírra sorakoztatjuk és 180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük (nem kell, hogy színe legyen, elég, ha az alja kezd színesedni). Forrón (vaníliás) porcukorba forgatjuk. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése