2017. november 18., szombat

Havas háztető sütemény

Névnapi ajándéknak készült ez az érdekes formájú sütemény. Korábban soha nem készítettem, de még csak nem is kóstoltam vagy láttam élőben hasonlót, így ismét merész voltam és úgy álltam neki sütni, hogy egy számomra teljesen ismeretlen süteményt készítek. Általában nem szokott gondot okozni, ha süteményt kell készítenem, mert már van annyi rutinom, hogy ha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy kellene, akkor menet közben tudok módosítani. Ez a sütemény azonban feladta a leckét és már azt hittem, nem lesz belőle ajándék. Végül minden jóra fordult és nem csak szép, de nagyon finom sütemény készült. A receptben leírom, hol akadtam el és máskor mire kell figyelni. A sütemény egyébként az interneten található receptek alapján készült (többet is elolvastam).

Nagyon finom sütemény, mutatós is, érdemes elkészíteni.




Hozzávalók a tésztához: 
- 30 dkg liszt,
- 1 kávéskanál szódabikarbóna,
- 1 tojás (én nem tettem bele, mert lányom tojásallergiás),
- 4-10 evőkanál tej (amennyit a tészta kíván, ami függ a liszttől és attól, használunk-e tojást, mivel én nem tehetek bele tojást, ezért nekem több tej kellett és nem volt elég a 4 kanálnyi),
- cukor ízlés szerint (nálam 5 dkg, eredeti recept szerint 12 dkg),
- 5 dkg vaj (nálam zsír),
- 1,5 evőkanál méz,
- 1 evőkanál cukrozatlan kakaópor.

Hozzávalók a krémhez: 
- 1,5 zacskó jó minőségű vaníliás pudingpor (amiben igazi vanília van és nem tartalmaz mesterséges adalékanyagot),
- 5 dl tej,
- porcukor ízlés szerint,
- 20 dkg puha vaj.

Hozzávalók a tetejéhez: 
- 10 dkg csokoládé (nálam 70 %-os étcsoki),
- 1 evőkanál vaj,
- egy kevés kókuszreszelék a tető megszórásához.

Elkészítés: 

1. Elkészítjük a tésztát. A vajat, a cukrot, a mézet, a tejet (először ne tegyük bele mindet, mert nem tudjuk, mennyire lesz szükség), a tojást gőz felett összekeverjük. Mivel én nem tettem bele tojást, ezért nem gőz felett, hanem egy lábasban, lassú tűzön olvasztottam egybe. Mikor minden elolvadt, belemehet a szódabikarbóna. Elkeverjük.

2. A liszthez öntjük a meleg keveréket és egy sima, rugalmas tésztát gyúrunk. Ha szükséges, korrigáljunk a tészta állagán kevés tejjel vagy liszttel.

3. Felezzük el a tésztát. Az egyik felébe gyúrjuk bele a kakaóport. Elképzelhető, hogy 1-2 evőkanál tejet igényelni fog a tészta. Legyen ez is rugalmas, jól kezelhető, ne ragacsos és ne száraz.

4. A fehér tésztagombóccal kezdünk, addig a kakaósat takarjuk le egy tállal.

5. A fehér tésztát kinyújtjuk kb. 30X40 cm-es téglalappá. Így szólt az egyik recept. Nekem ez sehogy nem ment, így mindegyik oldala néhány cm-rel rövidebb lett. Elég vékony tésztát kapunk és nem könnyű kinyújtani, de igyekezni kell, mert az összeállítás során már remekül fog mutatni. Használjunk sütőpapírt, ha nagyon ragad és nyújtsuk ki 2 sütőpapír között, ha máshogy nem megy.

6. Egy tepsi hátuljára tegyünk sütőpapírt (vagy lisztezzük be) és fektessük rá a tésztát. Én úgy oldottam meg, hogy a pulton nyújtottam egy darabig, majd sütőpapírral együtt áthelyeztem a tepsi hátuljára és azon is nyújtottam még, míg a kívánt méretet meg nem kaptam. 180 fokra előmelegített sütőben néhány perc alatt készre sütjük. Figyeljük, mert hamar megsül, nehogy megégjen, mert akkor nagyon megkeményedik ez a vékonyka tészta. Nem kell, hogy nagyon színe legyen. Mikor a szélén látjuk, hogy kezd színesedni, vegyük ki és azonnal csúsztassuk le a tepsiről.

7. Az egyik recept azt írja, hogy miután kivettük a sütőből a tésztát, kenjük le egy kis forró tejjel, hogy ne keményedjen meg a tészta. Egy kicsi tejet ezért én is kentem rá.

8. Amikor kivettük a tésztát, azonnal vágjuk 3 részre (ha kihűl a tészta, már nem tudjuk elvágni, törik!). Az egyik legyen egy kicsit szélesebb, mint a másik kettő. Ez, a szélesebb tészta lesz a ház alja. Van, aki egyformára vágja mindegyik oldalt (ez ízlés kérdése).

9. A kakaós tésztát 6 egyenlő darabra osztjuk. Mindegyikből gombócot készítünk és kb. 40 cm hosszú rudakat sodrunk (azaz olyan hosszúakat, amilyen hosszú a házikó). Számomra itt jött a második nehézség, ugyanis elég nehezen tudtam kisodorni a rudakat, majd rájöttem, hogy erősen lefele nyomva, közben középről kétfele kifele sodorva nagyon szépen lehet a rudakat formázni.

10. A kisodort rudakat is kisütjük a tepsi hátulján. 180-200 fokon kb. 8-10 percig. Ne nagyon pakolgassuk őket, ha megsültek, mert könnyen törnek. Csúsztassuk le őket a forró tepsiről.

11. A krémhez a pudingport kikeverjük kevés tejjel. A maradék tejet feltesszük forrni. Mikor forr a tej, egy evőkanálnyi adagot hozzáöntünk a kikevert pudinghoz, gyorsan elkeverjük, majd az egészet visszaöntjük a tejhez. Közben keverjük folyamatosan. Lassú tűzön besűrítjük, majd levesszük és hűlni hagyjuk.

12. A puha vajat habosra keverjük a porcukorral. Legyen a vaj hófehér és krémes, habszerű. Ezt csak hosszú percek alatt tudjuk elérni, de legyünk kitartóak, mert megéri.

13. Nekem az a tapasztalatom, hogy hűlés közben érdemes néhányszor átkeverni a pudingot, különben nagyon darabos marad.

14. Itt jött a következő hiba, amit elkövettem, pedig hány vajas krémet készítettem már életemben!. Nagyon siettem. A pudingba beletettem a kikevert vajat, ami jól el is folyósodott. A puding ugyanis nem hűlt ki rendesen. Betettem az edényt a hideg spájzba, hogy lesz majd vele valami. Lett is. A krém darabos volt. Elővettem a jó erős botmixerem. Szépen kisimult a krém. Aztán folytattam a keverést a habverővel. Gyönyörű, sima, szájban szinte olvadó krémem lett végül. Ilyen jól még soha nem sikerült talán. A lényeg, az előzőleg habosra kikevert vajat soha ne tegyük meleg krémbe!

15. Következik a betöltés. A szélesebb lap kerül alulra. Erre jön egy adag krém, majd 3 rúd egymástól egyenletes távolságban. Kicsit nyomkodjuk is bele a rudakat a krémbe. Majd megint krém jön és erre két rúd, végül krém és az utolsó rúd, majd krém. Úgy alakítsuk ki a rétegezést, hogy háromszög formája legyen és mindenhol be legyen borítva krémmel. Végül a két tésztacsíkot felhelyezzük a krémre úgy, hogy egy szép tetőformát kapjunk. Nyomogassuk a krémhez a tésztát, hogy jól hozzátapadjon.

16. A csokit vízgőz felett felolvasztjuk és a végén hozzáadjuk a vajat is. Mikor minden felolvadt, akkor gyorsan bekenjük a sütemény tetejét mindenhol a csokival és megszórjuk kókuszreszelékkel, mintha havas lenne.

17. Egy napot állni hagyjuk a süteményt a hűtőben, hogy puhuljon és összeérjenek az ízek. Fogyasztás előtt legalább fél órával vegyük ki a hűtőből, hogy a vajas krém és a csoki puhuljon, olvadjon kicsit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése