2017. november 27., hétfő

Mézeskalácsház tojásmentes cukormázzal

A hétvégén elkészítettük a gyerekekkel életünk első mézeskalácsházát. Nem vagyok híve a cukormáznak, minden évben aszalványokkal, magvakkal díszítjük a mézeskalácsokat, esetleg magas kakaótartalmú étcsokival (mint például ITT), de megígértem a gyerekeknek, hogy idén mindenki kap egy házikót. Ezt már nem tudtam cukormáz nélkül "megúszni". Ráadásul a máznak tojásmentesnek kell lennie, mert lányom tojásérzékeny (porcukor, citromlé, egy kis étkezési keményítő és kevés víz van a mázban, amit jó sűrűre készítettem). 

A sablont innen töltöttem le. 

A tapasztalataim a következők: 

1. A tésztát sütőpapíron kell nyújtani és kivágni, mert így nem deformálódik a kivágott forma a tepsire helyezéskor. 

2. Sütés után sima felületen kell kihűteni az alkatrészeket, különben görbülnek, deformálódnak. 

3. Óvatosan csúsztassuk le a tepsiről a kisült elemeket, nehogy eltörjenek. 

4. A cukormáz legyen jó sűrű, különben sokáig kell tartani, fogni, meg könnyen szét is csúszik az épület. Ha terül a máz, akkor még nem jó, kell még hozzá porcukor. 

5. Természetesen eredetileg tojásfehérjével kell kikeverni a porcukrot, de lányom tojásallergiás, így nekem mást kellett kitalálnom. 

6. A porcukrot szitáljuk át. 

7. Sajnos nem méregettem, miből mennyit tettem a mázhoz, de az a lényeg, hogy először mindig nagyon kevés folyadékot tegyünk a cukorhoz. Körülbelül egy evőkanál étkezési keményítőt kevertem minden adag porcukorhoz (azaz másfél-két kávédarálóban megdarált adaghoz). 

8. A sablont és a tésztát szikével vágtam ki. 

Falu 2019-ben: 

Tészta 2019-ben: 

1 kg liszt, 50 dkg méz, 20 dkg cukor, 15 dkg vaj, 3 tojás, 3 evőkanál tej, 1 teáskanál szódabikarbóna, 1 zacskó mézeskalácsfűszer (a recept csak 1 kávéskanállal írt). A díszítéshez 2 tojásfehérje, tojás méretétől függően 30-40 dkg porcukor átszitálva. A mézet, vajat, tejet, cukrot összemelegítjük, hozzáadjuk a száraz hozzávalókkal összekevert liszthez, majd megy bele a villával felvert tojás is. Összegyúrjuk és zacskóba tesszük (ha nagyon kemény, korrigáljuk kis tejföllel, tejjel, vízzel). Egy éjszakát a hűtőben állni hagyjuk. (Nálam fél napot volt hűtőben, fél napot a hideg spájzban.) Másnap átgyúrni, lisztezett felületen kinyújtani, formázni. A sablont netről szedtem, a templomhoz én szerkesztettem egyet gyorsan. Sütőpapírral bélelt tepsire helyezni, a tetejét vizes ecsettel lekentem. 180 fokon sütöttem. Hamar elkészül. Ha megsült, egyenes felületen hűteni, hogy ne görbüljön. Másnapig várni és akkor ragasztani, díszíteni. A porcukrot a tojással nagyon alaposan ki kell keverni. Én egy kiskanál keményítőt és pár csepp citromlevet is tettem a habhoz.


Falu 2018-ból: 












Házak 2017-ből (életemben az első, gyerekekkel közösen építettük):









3 megjegyzés:

  1. Gratulálok, de a könnyes bevezetőben tojásmentes mázat ìgért, mely a leírás végére tojásossá változott. És ezért végig kellett olvasnom az egész gyártási műveletet! Kösssszzz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Orosz Erzsébet! Köszönöm szépen! Igen, a tojásmentesség az elején, a tojásos a végén. Ahogy változik az életünk itthon, úgy változnak a receptek is.

      Ez még mindig az én saját receptes oldalam, amit magamnak írok elsősorban! Nem kapok érte pénzt, nincsenek reklámok az oldalon. Szabadidőmben írogatok és megosztom másokkal is örömömet. Olyan, mintha ön bejönne hozzám a házamba vendégségbe.

      Az első bekezdésben található az ön által keresett válasz: " Ráadásul a máznak tojásmentesnek kell lennie, mert lányom tojásérzékeny (porcukor, citromlé, egy kis étkezési keményítő és kevés víz van a mázban, amit jó sűrűre készítettem)." Kár volt tovább keresgélnie!





      Törlés
    2. A tésztákból pedig egyszerűen ki szoktam hagyni a tojást, több folyadékkal pótlom. Szerencsére már nem kell így tennem, mert mindenki fogyaszthat mindent.

      Törlés