2017. december 31., vasárnap

Szilveszteri szerencsemalacok

Szilveszterre készítettem a gyerekeimnek ezeket a malac formájú pogácsákat. Szív formából lett még lóhere és formáztam patkót is, biztos, ami biztos. Sokféle recept létezik ehhez a pogácsához, nekem most ez tűnt a legegyszerűbbnek.





Hozzávalók:
- 25 dkg liszt,
- 25 dkg túró,
- 10 dkg reszelt sajt (elmaradhat),
- 20-25 dkg hideg vaj (mikor teszek bele sajtot, akkor kerül bele 20 dkg vaj),
- 1 kiskanál só,
- van, aki tesz bele egy kiskanál sütőport, én nem szoktam ebbe a tésztába, ha eszembe jut, akkor egy kevés szódabikarbónát teszek bele (késhegynyit),
- 1 tojás a lekenéshez,
- egész bors vagy napraforgómag a szemekhez, köménymag az orrnak.

Elkészítés: 

1. A hozzávalókat gyors mozdulatokkal összegyúrjuk (ne gyúrjuk sokáig, ha összeáll, már kész is) és gombócot formázunk belőle, melyet zacskóba teszünk és egy éjszakára, de legalább pár órára hűtőben pihentetünk. Volt már, hogy egy napot pihentettem, akkor nagyon jó leveles lett.

A gyúrásnál arra nagyon figyeljünk, hogy a vaj tényleg hideg legyen és gyorsan dolgozzunk. A vajat egy késsel szoktam beledarabolni az edénybe, a már kimért lisztre (amit összekevertem a sóval). Nem szabad sokáig gyúrni a tésztát és az sem baj, ha maradnak benne kisebb vajdarabkák. Ettől még levelesebb lesz a pogácsánk.

2. Enyhén lisztezett felületen kinyújtjuk a pihentetett tésztát. Egész vékonyra nyújtottam, 3-4 mm-re. Egy közepes pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk a fejeket. Egy kisebb szaggatóval a fülnek valót és egy nagyon pici formával (nálam egy kis üveg Béres csepp kupakjával) az orrát. A fülnek valót negyedeljük.

3. Az elemeket tojásfehérjével ragasztjuk össze, majd felhelyezzük az orra a köményt és a szemeket, amiket kissé nyomjuk a tésztába (borssal mutatósabb, de mivel azt nem ennénk meg, csak leszednénk, ezért azt pazarlásnak véltem, így maradtam a napraforgónál). Lekenjük pici tejjel  kikevert tojássárgával a malacfejeket (de a maradék tojásfehérjét egy villával összekeverjük a tojássárgájával, azzal is lekenhetjük vagy csak tojássárgájával, így lesz a legszebb a színe, csak akkor kell még egy tojás, mert egynek a sárgája nem lesz elég a lekenéshez) és előmelegített, 200-220 fokos sütőben készre sütjük. (Nekem úgy vált be a legjobban, hogy 220 fokra előmelegített sütőben kezdtem a sütést, majd pár perc múlva levettem 200 fokra.)

Utóbbi években egyszerűsítettem. Felverek egy egész tojást villával, azzal ragasztom és kenem a malacokat.

Frissítés: ebből a tésztából sima kerek pogácsákat vagy rudakat is formázhatunk. Tetejüket lekenjük, megszórjuk reszelt sajttal vagy magvakkal és kész is a pogácsa. Van, hogy a tészta összeállítása után kicsit pihentetem, majd meghajtogatom a tésztát fél órás időközönként, és így teszem be éjszakára a hűtőbe (zacskózva). Másnap szaggatom vagy csíkokra vágom. Forró sütőben sütöm.

1 megjegyzés: