2018. január 25., csütörtök

Hajdinás (csokis) golyók

Aki ismer, tudja, hogy nagyon szeretek kísérletezni a konyhában. Szeretek nézelődni vegán és nyers ételekkel foglalkozó blogokon vagy könyvekben annak ellenére, hogy mi mindent fogyasztunk. Gittánál találtam ezeknek a hajdinagolyóknak a receptjét.

Mielőtt elkészítené valaki, fontos, hogy előtte be kell áztatni a hajdinát. Arra is érdemes figyelni, hogy ne pörkölt hajdinát használjunk, mert az nem fog kicsírázni és ne is a sötétebb barnát, mert annak meg erős íze és szaga van, hanem a világos színűt (ez semleges ízű). 

Ez tehát alapvetően egy nyers vegán desszert, de mivel nálam nem fontos, hogy minden szabályt betartsunk, ezért én nem nyers csokiba mártottam a golyókat, hanem 70 %-os étcsokiba. 

Érdemes ismerkedni a hajdinával akár nyersen, akár főzve, mert nagyon egészséges. A hajdina nem gabona (hanem a rebarbarával és a sóskával áll rokonságban) és gluténmentes, így gluténmentes diétába illeszthető, ha a csomagolás jelzi, hogy garantáltam gluténmentes a termék. Nagyon értékes vitaminforrás (szinte az összes B-vitamin megtalálható benne, főleg B1- és B2-, de gazdag E-vitaminban is). Kiemelkedően magas a rosttartalma és jótékonyan hat a koleszterinre és a vérnyomásra is (magas rutintartalma miatt). Gazdag fehérjeforrás, és tartalmaz magnéziumot, cinket, rezet, mangánt, kálciumot is.






A csíráztatás menete: 

Este alaposan megmossuk, majd beáztatjuk 1 órára a hajdinát, utána leszűrjük. Reggel jól átmossuk, többször is és minden alkalommal le is szűrjük. Aztán még egyszer vagy kétszer megtesszük ezt a nap folyamán. Másnap reggelre már kis csírákat fogunk találni a hajdinákon. Ekkor már fogyasztható. Ha még egy napig mossuk a hajdinát, akkor a 2. napon már egész nagy csírája lesz a hajdinának. Így is fogyasztható, de most már be kell tenni a hűtőbe, ha nem esszük meg azonnal. Így még 2-3 napig fel lehet használni. 



Hozzávalók: 
- fél csésze csíráztatott hajdina,
- fél csésze aszalt meggy (eredeti recept szerint áztatva, én nem áztattam), szerintem lehet más aszalvánnyal is, 
- fél csésze aszalt datolya (nálam mazsola), eredeti recept szerint áztatva, de én nem áztattam a mazsolát,
- fél csésze kesudió (nálam dió), a nyers étkezés szabályai szerint fogyasztás előtt be kell áztatni a magvakat a fitinsav lebontása érdekében, de, ha jól tudom, a kesudiót nem kell, 
- a forgatáshoz ízlés szerint olvasztott csoki (akinél fontos, annál nyers csoki, lásd bevezető), kakaópor, kókuszreszelék, darált dió stb. 

Elkészítés: 

1. A hozzávalókat aprítjuk, hogy a végén egy masszává álljon össze. Nem kell azonban teljesen krémesre, maradjanak benne darabkák, mert ez a desszert így lesz jó. 

2. Kóstoljuk meg. Ha nem elég édes, akkor tegyünk még bele aszalt gyümölcsöt, ha túl édes, akkor meggyet. 

3. Kis golyókat formázunk, melyeket olvasztott csokiba, kókuszreszelékbe vagy kakaóporba forgatunk, de dióba is hempergethetjük. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése