2018. január 30., kedd

Káposztás kalács (tej-, tojásmentes)

Rengeteg házi savanyú káposztánk van, így sütöttem hússal cserépedényben a hét elejére és sütöttem ezt a kalácsot előző hétvégére. Iskolában töltöttem a szombatot és a vasárnapot, ezért a családnak előre főztem két napra, illetve olyan ételt szerettem volna készíteni, amit én is magammal tudok vinni. A kelt tészta másnap általában már nem annyira élvezetes, mint frissen, ezért azt gondoltam ki, mi lenne, ha krumplit is tennék a tésztájába. Jó döntés volt, mert még harmadik nap is finom volt.



Hozzávalók a tésztához: 
- 50 dkg liszt,
- 20 dkg krumpli hámozva, kockára vágva és megfőzve, melegen krumplinyomón áttörve,
- 7 dkg zsír,
- 2,5 dkg élesztő,
- 1 kiskanál só,
- 3-4 dkg cukor,
- a krumpli főzőleve, annyi, amennyit a tészta igényel (vagy helyette tejet is lehet használni), nekem kb. 2-2,2 dl folyadékra volt szükség.

Hozzávalók a töltelékhez: 
- 50 dkg savanyú káposzta,
- 2 ujjnyi húsos szalonna, apróra vágva,
- 1 kiskanál őrölt pirospaprika,
- a lekenéshez olvasztott zsír vagy felvert tojás, aki ehet tojást, esetleg a tojásba lehet keverni egy pici pirospaprikát, én most vízbe kevertem egy kevéske fűszerpaprikát, illetve olvasztott zsírt is kentem a kalács tetejére.

El lehet készíteni friss káposztából is, akkor egy nagy fej káposztát lereszelünk, sózunk, levét kinyomkodjuk, majd a szokásos módon megpirítjuk, ízesítjük, végül kihűtjük. 

Elkészítés: 

1. Az élesztőt egy kevés langyos, cukros tejben felfuttatjuk.

2. A lisztet kimérjük, hozzáadjuk az előkészített krumplit, sót, cukrot, végül a felfuttatott élesztőt. Öntsünk hozzá a krumpli főzőlevéből is (ne mindet, hanem majd apránként, igény szerint). Kezdjük el dagasztani. Mikor már jól összeállt a tészta, mehet bele az olvasztott zsír is. Jól kidagasztjuk a tésztát. Ha nem elég a krumpli főzőleve, pótoljuk vízzel vagy tejjel, ki mit szeretne. Lehet a krumpli főzőleve helyett tejet is használni. Nekem nem volt itthon tejem, azért is választottam a főzőleves megoldást. A folyadék adagolásával legyünk óvatosak, mert a krumpli lágyítja a tésztát. Ne legyen ragacsos és túl lágy, de kemény sem a tészta.

3. Amikor szép sima a tészta, letakarjuk konyharuhával és duplájára kelesztjük.

4. Elkészítjük a tölteléket. Nekem házi savanyú káposztám van, ami nem túl savanyú és nem is túl sós. Ha sok leve van a káposztának, ki kell nyomkodni. Ha túl savanyú és sós, akkor át kell mosni. A káposztát késsel kicsit felaprítottam, hogy ne legyenek a kalácsban hosszú szálak.

5. Egy nagy serpenyőben megsütjük az apróra vágott szalonnát, majd hozzáadjuk az előkészített káposztát. Ha kell, sózzuk (nekem nem kellett és vegyük figyelembe, hogy a szalonna is sós). Szerettem volna hagymát is pirítani a szalonnával együtt, de sajnos elfelejtettem, így most az nem került a kalácsba.

6. Pároljuk 5-10 percig, majd hozzáadjuk a pirospaprikát. Elkeverjük és közben a tüzet is elzárjuk. Langyosra hűtjük.

7. A megkelt tésztát elfelezzük. Lisztezett felületen kinyújtjuk az egyiket téglalap alakúra, ráhelyezzük a töltelék felét, majd feltekerjük, mint a bejglit. Próbáljuk szorosra tekerni. Ugyanígy járunk el a másik tésztával is.

8. Egy közepes méretű tepsit kizsírozunk, lisztezünk (de lehet sütőpapírral is bélelni) és beletesszük a tekercseket. Valamennyi távolság legyen köztük. Letakarva hagytam még kelni olyan 20 percig. Addig a sütő is bemelegedett. Sütőbe helyezés előtt kentem le egy kevés fűszerpaprikával kikevert vízzel és olvasztott zsírral. Mindegyik rúd tetejét megszúrtam 3 helyen egy kisebb késsel. Teljesen átszúrtam, a tepsi aljáig.

9. 180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Körülbelül 40-50 perc, de ez sütőfüggő is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése