2018. február 20., kedd

Könnyű spenótos lasagne

Vasárnap megint sajtot készítettem és ilyenkor mindig lesz egy szép adag ordám vagy más néven ricottám is. Mivel ez a tejtermék nem áll el sokáig, néhány napon belül fel kell használnom. Ilyenkor vagy valamilyen desszert készül belőle vagy felhasználom az ebédhez. Ezúttal ezt a könnyű spenótos-paradicsomszószos tésztát sütöttem, amihez a tejtermékek és a tészta is itthon készült. Az étel könnyű, nem tartalmaz túl sok lisztet sem, illetve nincs benne besamel mártás sem. A recepthez az ihletet a pinch of yum nevű oldalról szereztem.



Hozzávalók:
- én a lasagne tésztát is itthon készítettem, amihez 20 dkg fehér tönkölylisztet használtam fel, de végül mind nem is fogyott el, mert nem volt annyi szószom (20 dkg lisztből és nagyon kevés vízből gyúrtam tésztát), de lehet boltit is használni, csak akkor majd több folyadék kell a sütéshez, lásd lejjebb,
- 50 dkg ricotta (orda),
- 20-25 dkg mélyhűtött spenót (nyár elején tettem el), de lehet friss spenótból is készíteni,
- 3-4 evőkanál vaj,
- néhány gerezd fokhagyma,
- só,
- szerecsendió,
- bors,
- mozzarella (2 csésze reszelve) az eredeti recept szerint, de nekem ilyen nem volt itthon, így házi kecsketejből készült feta sajtot (15 dkg) és maradék házi félkemény sajtot használtam,
- kb. 7-8 dl paradicsomlé (házi, jó sűrű),
- fűszerek a paradicsomszószhoz: fokhagyma, oregánó, borsikafű, bazsalikom, kakukkfű, só, bors, 1 fej vöröshagyma (az eredeti recept bolti fűszeres paradicsomszószt használ):

Elkészítés: 

1. Elkészítjük a paradicsomszószt (vagy, aki boltit használ, az ezt a részt kihagyja). Egy fej aprított vöröshagymát kevés zsiradékon megpárolunk, majd hozzáadjuk a szintén apróra vágott fokhagymát. Ekkor már nem kevergetjük sokáig, nehogy megégjen a fokhagyma, hanem ráöntjük a jó sűrű (lehetőleg házi) paradicsomlevet. Fűszerezzük ízlés szerint és lassú tűzön sűrűre főzzük.

2. Ha friss spenótot használunk, akkor a szokásos módon elő kell készíteni, azaz mosni és, ha kevésbé intenzív spenótízt szeretnénk, akkor előfőzni (forró vízbe tenni, majd 1 perc múlva, mikor összeesik, kivenni, leszűrni), majd darabolni.

3. Én most a nyár elején eltett, darabolt spenótomat használtam, így csak ki kellett olvasztanom, majd a levét enyhén kinyomkodtam.

4. Egy kevés vajon megfuttatunk néhány gerezd aprított fokhagymát, majd hozzáadjuk az apróra vágott spenótot is. Sózzuk, borsozzuk, megszórjuk szerecsendióval. Néhány percig pároljuk, majd elzárjuk a tüzet.

5. A ricottát összekeverjük a spenóttal. Kóstoljuk meg, elég ízes-e. Az eredeti recept szerint a spenótos ricotta egy részét kell botmixerrel összekeverni (vagy akár el is hagyható ez a művelet), de én az egészet, ahogy volt, összemixeltem, hogy a válogatós kisfiam szívesebben egye majd.

6. A tésztát is elkészítettem közben. Sima gyúrt, azaz kemény tésztát kell készíteni lisztből és vízből (vagy, aki használhat tojást, az gyúrhatja azzal is). 15 percig állt egy tállal letakarva, majd két részletben jó vékonyra (késfok vastagságúra) nyújtottam a tésztát (szinte átlátszott a pult mintája), úgy, mint amikor barátfülét vagy levestésztát készítünk. Nekem egyébként ez a tészta soknak bizonyult, egy réteggel többet is tudtam volna készíteni, de a szósz elfogyott, így legközelebb vagy több szószt készítek vagy kevesebb tésztát gyúrok be.

7. Egy kisebb tepsi alját kivajazzuk, belehelyezzük az első réteg tésztát. Megkenjük spenótos ricottával, csöpögtetünk rá paradicsomszószt, kicsit el is igazítjuk, majd jöhet a sajt. Ezután tészta, spenótos ricotta, paradicsomszósz és sajt. Megint tészta és így folytatjuk, még el nem fogy minden hozzávaló. A tetejére spenótos ricottát és paradicsomszószt kenünk, majd megszórjuk sajttal. 180 fokos sütőben készre sütjük (kb. 40 perc volt nálam).

8. Amennyiben bolti, száraz tésztát használunk, úgy fél csésze vizet ajánl a recept ráönteni az összeállított ételre, majd le kell fedni a tepsit és így sütni 30-40 percig. Ezután leveszi a fóliát és még 10 percig süti.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése