2018. március 4., vasárnap

Hajdinás céklafasírt lencsés sült gyökérzöldségekkel

Régóta készítek céklafasírtot (a recept ITT található), illetve vegetáriánus hamburgerbe is sütöttem már céklafasírtot (ITT), de ez most egy harmadik variácó. Itt a cékla nem nyersen, hanem elősütve kerül a fasírtba és hajdinával kevertem a masszát.

A hajdinával még mindig ismerkedem, egyre bátrabban használom különböző ételekhez, ételekbe. Rájöttem, hogy nem elég azt néznem, hogy pirított vagy natúr-e a hajdina, hanem azt is, hogy világos a hajdina színe vagy sötét, ugyanis a sötét színű hajdinának erősebb az íze és az illata (nekünk jobban ízlik a kevésbé erőteljes aromákkal rendelkező hajdina). 

Mivel lányom tojásallergiás, ezért a tojást mellőznöm kellett. Szerettem volna lisztmentesen készíteni a fasírtot, de muszáj volt tennem hozzá 3 evőkanál lisztet, hogy jobban összeálljon a massza. Igaz, tehettem volna bele csicseriborsólisztet is, de azt most nem akartam. 

Ez egy olyan ebédre sikeredett, amit a "zöldségellenes", válogatós kisfiam is szívesen megevett, aminek nagyon örültem.



Hozzávalók a fasírthoz: 
- kb. 30 dkg elősütött cékla (azaz alaposan megmostam a kisebb méretű (bébi)céklákat, majd fedeles jénaiba tettem, kevés vizet öntöttem alá és megsütöttem), 
- 10 dkg hajdina (én a világos színűt kedvelem, lásd feljebb),
- 2 kiskanál őrölt lenmag,
- 3 evőkanál liszt,
- só,
- bors,
- kevés oregánó (elmaradhat),
- 4 gerezd fokhagyma,
- zsiradék a sütéshez. 

Elkészítés: 

1. A hajdinát megmossuk, majd kétszeres mennyiségű sós vízben, lassú tűzön puhára főzzük. 

2. A puhára sütött céklát feldaraboljuk, majd a megfőtt hajdina felével és a fokhagymával együtt egy botmixer segítségével pépesítjük. Sózzuk, borsozzuk és belekeverjük a főtt hajdina másik felét is (ezt már nem turmixoltam). Ment még bele őrölt lenmag és hogy jobban összeálljon a massza, adtam hozzá lisztet is. 

3. Egy nagy, tapadásmentes serpenyőben felmelegítünk egy evőkanálnyi zsiradékot. A céklás masszából egy kanál segítségével kisebb halmokat teszünk a serpenyőbe, majd lenyomkodjuk a kanállal, hogy lapított körök legyenek. Mindkét oldalán átsütjük és kiszedjük. Ha felszívja a fasírt, akkor a következő adagnál mindig pótoljuk a zsiradékot (ezért nem is érdemes sok zsiradékban sütni, mert úgyis magába szívná). 

4. Mi most lencsés sült gyökérzöldségekkel és aszalt sárgabarackos barna rizzsel ettük a fasírtokat. 

Frissítés: ugyanezt a receptet elkészítettem tojással, némi zsemlemorzsával. Így gömb formában is ki tudtam sütni őket. 



Hozzávalók a lencsés sült gyökérzöldségekhez: 
- 12 dkg lencse (ennyi volt itthon),
- só,
- bors,
- 3 evőkanál olaj,
- sárgarépa, 
- pasztinák. 

Elkészítés: 

1. A gyökérzöldségeket megtisztítjuk és vékony csíkokra vágjuk. A zöldség mennyisége nálam kb. úgy alakult, hogy 3 kisebb pasztinákot és 5 közepes sárgarépát pucoltam meg. 

2. A megtisztított és darabolt zöldségeket egy kisebb tepsibe tesszük, alaposan sózzuk, borsozzuk, összekeverjük az olajjal és kis vizet öntünk alá. 180 fokos sütőben puhára sütjük (ha szükséges, a vizet pótolni kell). Nem fedtem le a tepsit. 

3. Közben megmossuk a lencsét. Felöntjük vízzel és lassú tűzön puhára főzzük. Ha szükséges, a vizet pótolni kell. Én csak a végén sóztam. 

4. Mikor elkészült a zöldség és a lencse is, akkor a lencsét hozzákeverjük a zöldségekhez és néhány percre visszatoljuk a sütőbe. 

Az aszalt barackos rizshez egy vöröshagymát apróra vágtam, majd zsiradékon megpároltam. Közben szórtam rá egy kevés szárított gyömbért is. Erre jött az előzőleg megmosott barna rizs. Kis pirítás után felöntöttem háromszoros mennyiségű vízzel. Sóztam és lassú tűzön készre főztem. Közben a házilag, jó szárazra aszalt sárgabarackot nagyon-nagyon apróra vágtam. Mikor már majdnem kész volt a rizs, akkor kevertem hozzá a barackot. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése