2018. július 21., szombat

Vegán cukkinis csokis sütemény, brownie

Előre nem tervezett süteményként készült ez a finomság. Készítettem az ebédet (húsmentes hamburgert, EZT) és a vaníliafagyit (kecskekrémsajtból), miközben beugrott, hogy mi lenne, ha valami egyszerű, nagyon csokis süteményt is sütnék. Szerettem volna olyat, ami nem tartalmaz tejterméket sem, aztán végül megláttam ezt a cukkinis sütit és megörültem neki, mert így legalább még több zöldséget megesznek a gyerekeim. :) A recept úgy jó, ahogy van, kivéve, hogy rengeteg cukrot ír. Legalábbis a mi ízlésünknek és egészségtudatos felfogásunknak ez nagyon sok. Én a receptben szereplő másfél bögre cukornak csak a töredékét tettem a süteménybe. A receptet itt találtam.







Hozzávalók: 
- 1 közepes (vagy két kisebb) méretű cukkini,
- 2 bögre liszt,
- cukor ízlés szerint (eredetileg másfél bögre, de én ennek csak töredékét tettem bele, mert mi nem fogyasztunk ilyen sok cukrot),
- fél bögre olaj,
- fél bögre cukrozatlan kakaópor (talán egy kicsit kevesebbet tettem ennél),
- vanília vagy vaníliás cukor vagy vaníliaesszencia, kinek mi van,
- 1 kiskanál szódabikarbóna (én mindenbe ezt használok, sütőport soha, az eredeti recept is szódabikarbónát ír),
- 2 kiskanál citromlé (nekem éppen nem volt citromom, így egy kevés tokaji balzsamecetet tettem bele),
- negyed bögre apróra tört étcsoki.

Elkészítés: 

1. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra. 

2. Érdemes zsenge cukkinit használni. Abban még nincsenek nagy magok és hámozni sem muszáj. Én meghámoztam, mert semmiképp nem szerettem volna "lebukni", hogy cukkinit rejtettem a sütibe. Sajtreszelőn lereszeljük (én a legkisebb lyukú reszelőn reszeltem). 

3. A lisztet, a kakaóport, szódabikarbónát keverjük össze. Egy másik tálban az olajat, a citromlevet, a vaníliát és a cukrot keverjük ki habosra, majd adjuk hozzá a cukkinit (az eredeti recept azt írja, enyhén nyomkodjuk ki a cukkini levét, de én kisebb cukkinit használtam, így nem nyomkodtam ki, sőt, még kis vizet is kellett a tésztához öntenem, hogy megfelelő állaga legyen). Ezután a kettőt öntsük össze és keverjük meg. Itt még viszonylag sűrű a tészta, de majd enged levet a cukkini. Sokáig nem szabad kevergetni, éppen csak álljon össze a tészta (különben gumis lesz a süti állaga.)

4. A recept azt írja, hogy az étcsokit gőz fölött kell felolvasztani és úgy keverni a sütihez, de én nagyon siettem, figyelmetlen voltam és csak simán apróra vágtam, majd belekevertem azt is a tésztába. 

5. A lényeg, hogy amikor a felolvasztott csoki is belekerül a tésztába, akkor már sokkal lágyabb tésztát kapunk, de nem lesz olyan folyós, mint egy piskóta. 

6. Egy kisebb vagy közepes méretű tepsit vagy kibélelünk sütőpapírral vagy kikenjük zsiradékkal a tepsit és belisztezzük. A recept közepes méretű tepsit javasol, én kisebben sütöttem és sütőpapírt sem használtam (igyekszem kerülni a felesleges szeméthalmozást, próbálok hulladékmentesebb életet élni). 

7. Az előmelegített sütőben készre sütjük a sütit. Mivel eredetileg ez egy brownie lenne, ezért nem szabad túlsütni, azaz belül szaftosnak kell lennie. Akkor jó, ha ujjal megnyomva a teteje ropog, de belül puha. Én most egy kicsit tovább sütöttem, mert elfelejtkeztem róla de így is remek lett az állaga. Valahol azt olvastam, sütés után teljesen ki kell hűteni a brownie-t és 6 órán át állni hagyni. Nálunk nem állt ennyit, sőt, kicsit langyos volt még, mikor megvágtam. Máshol azt írják, hogy akkor van kész a brownie, ha a közepe még kicsit nyers, így kihűlve elérjük a kívánt ragacsos állagot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése