2018. november 12., hétfő

Felhőtojás (cloud eggs)

Az elmúlt évben nagyon ritkán fogyasztunk tojást, mert középső gyermekem, kislányom tojásérzékeny. Általában tojásmentesen főzök, ha valamiért mégis olyan ételt találok ki, melyhez tojás is kellene, akkor készítek neki ugyanolyat, csak tojásmenteset (pl. a rántott zöldségek ugyanolyan ízűek és állagúak lesznek tojásmentes panírral).

Most, hogy vannak saját tyúkjaink és már tojnak is, gyakrabban eszünk tojást, főleg, hogy legkisebb gyermekem nagy tojásrajongó. A tyúkokról, kakasokról szombaton készítettem is pár képet, melyeket a másik oldalunkon, ITT, meg is lehet nézni. Szerintem gyönyörűek!

Nem annyira új dolog a felhőtojás, én viszont, mivel eddig nem igazán fogyasztottunk tojást, nem foglalkoztam tojásos receptekkel, nem tűnt fel a tavaly nyáron nagy divatnak örvendő felhőtojás (cloud eggs) ötlete. Tegnap este viszont véletlenül megláttam egy ilyen receptet a neten és ma reggel el is készítettem a próbaadagomat.

Finom, laktató, plusz zsiradék nem kell a készítéséhez, tehát mondhatjuk, hogy "diétás". A tojásfehérje könnyű, habos, a sárgája folyós, akárcsak a tükörtojásé. Kettőt készítettem magamnak, de több már nem is fért volna belém, annyira laktató a hab miatt. :)





Hozzávalók: 
- tojás,
- só,
- bors,
- ízesítésnek: kevés reszelt sajt, de láttam, van, aki sonkát, szalonnát vagy zöldfűszereket kever bele (vigyázni kell azonban, túl sok mindent ne keverjünk a tojásfehérjéhez, mert akkor nem lesz könnyed, légies, nem tud megemelkedni olyan szépen).

Elkészítés:

1. A tojásokat egyesével felütjük. A fehérje mehet egy edénybe, a sárgáját jobb azonban külön-külön tenni (kisebb poharakba raktam). Vigyázzunk, maradjanak egyben.

2. A fehérjét habbá verjük. Mehet bele egy kevés só, bors. Mikor jó kemény a hab, keverjük bele óvatos, de határozott mozdulatokkal a reszelt sajtot vagy amit szeretnénk (én egy kis reszelt sajtot szórtam bele).

3. Egy tepsire sütőpapírt terítünk, majd arra halmokat teszünk. Annyi halmot, ahány tojásunk van. Ovális vagy kör alakúra igazítjuk, közepébe pedig egy fészket alakítunk ki, mondjuk egy evőkanál hátuljával, amivel a habot is pakoltuk.

4. 180 fokra előmelegített sütő toljuk. Hogy hány percre, abban eltérnek a receptek (és szerintem sütőfüggő is a dolog, mert nem mindegyik süt egyforma erősen, másrészt angol receptekben gyakran 220 fokot írnak a 180 fok helyett). Körülbelül. 4-5-6 percig kell sütni. Én addig sütöttem, míg egy nagyon-nagyon enyhe színt kezdett kapni a tojás teteje (nálam ez 5 perc volt). Figyelni kell, mert hirtelen kezd színe lenni.

5. Ekkor kivesszük a sütőből és a mélyedésekbe öntünk egy-egy tojássárgáját. Visszatoljuk a sütőbe és további kb. 3-4 percig sütjük (nálam 4 perc volt). Nem kell, hogy nagyon színe legyen a fehérjének (habár láttam olyan fotókat is, ahol eléggé megpirult a tojás, valószínű ez is ízlés kérdése, én most elsőként arra törekedtem, ne piruljon meg túlságosan) és a sárgája maradjon folyós (illetve olyan, amilyen állagúra szeretnénk, mert van, aki nem szereti, ha folyik a tojássárgája).

Természetesen nem csak reggelire ideális, hanem például főzelékekhez is lehet kínálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése