2018. november 6., kedd

Répatorta golyók, sütés nélkül (tej-, tojás-, cukormentes, vegán)

Van már egy liszt- tejtermék, tojás-, cukormentes kókuszgolyó recept a blogon. Abba alma, kakaópor, zabpehely és némi méz kerül, az elkészítése nagyon kevés időt igényel (a receptje ITT található). Ezeket a golyókat egy kicsit tovább tart elkészíteni, cserébe répát és aszalványokat is tartalmaznak a golyók.

Remek tízórai, uzsonna lett belőle. Gyerekeim nagyon szerették.



Hozzávalók (szabadon variálható, elrontani nem lehet) 
- 15 dkg sárgarépa, tisztítva,
- kb. 10 dkg dió (a diót is beáztathatjuk készítés előtti éjszakára, majd az áztatóvizet öntsük ki, öblítsük le a diót és így tegyük az aprítóba, ezáltal kevésbé lesz erős, csípős a dió íze, másrészt az enzimgátló lekerül róla ),
- 15 dkg édes, aszalt gyümölcs (nálam házi aszalványok, 5 dkg alma, 5 dkg szilva és 5 dkg körte, de tehetünk bele datolyát, mazsolát, ha az van éppen),
- finomszemű, apró (!) zabpehely (akár el is maradhat a zabpehely, vagy más pelyhet is használhatunk, mennyisége annyi, amennyit a "tészta igényel"), néhány evőkanálnyi,
- fél vagy egy egész alma, hámozva, reszelve (elmaradhat),
- fűszerek: készen kapható mézeskalács fűszerkeverék vagy fahéj, szegfűszeg, gyömbér, kardamom, szerecsendió ízlés szerinti arányban, mennyiségben,
- tettem bele kezeletlen narancshéjat is,
- vanília (nálam őrlemény),
- kókuszreszelék vagy darált mézes keksz vagy darált dió a forgatáshoz.

A sütemény hozzáadott cukrot és mézet nem tartalmaz, mert az aszalványok és a dió elég édes ízt ad (aki viszont a túlságosan édes ízekhez van szokva, annak elképzelhető, hogy nem lesz elég édes a sütemény...)

Elkészítés:

1. Az aszalványokat áztassuk egy kevés vízben (30 percre). (A diót is lehet áztatni, lásd hozzávalóknál a magyarázatot.) Bármilyen édes aszalt gyümölcsöt használhatunk. Sokan datolyát tesznek bele, de nekem olyan nincs, van viszont rengeteg olyan aszalványom, amiket nyáron készítettem az itthon termett gyümölcsökből. A lényeg tehát, hogy egy kicsit áztassuk be a gyümölcsöket (annyi vízben, mely éppen csak ellepi), hogy könnyebben lehessen majd aprítani őket. Az áztatóvizet NE öntsük ki, mert kell majd a süteménybe.

Mikor először készítettem ezeket a golyókat, akkor csak a szilvát áztattam be, mert azt nagyon szárazra aszaltam, nem vitte volna az aprítógép. A többi aszalványt nem áztattam be és nagyon-nagyon apróra vágtam egy késsel, vágódeszkán. Így nem volt olyan homogén a massza, apró kis darabkákkal lehetett találkozni benne. Így is finom volt. :)

2. A sárgarépát megtisztítjuk, lereszeljük, aprítógépbe tesszük. Hozzáadjuk az áztatott, majd leszűrt aszalványokat és a diót is. Apránként adagoljuk hozzá a megmaradt áztatóvizet. Közben beleszórjuk a fűszereket is. A zabot is beletehetjük, de én azt csak utólag kevertem a masszához, mikor az aprítógép elvégezte a dolgát. Akkor kész, ha jól összeáll a massza. Nem kell teljesen krémesre dolgozni a géppel, a lényeg, hogy ne legyenek benne hatalmas gyümölcs-és répadarabok. Ízlés kérdése. Én arra törekedtem, hogy a répa teljesen pépes legyen, ne is látszódjon, hogy benne van (különben az egyik gyerekem, aki nagyon válogatós, meg sem ette volna ezeket a golyókat), minden más lehet apró darabos.

Kicsit lazítanom kellett a masszán, így reszeltem bele egy fél, hámozott almát is (vizet nem volt kedvem beleönteni), mikor már nem indítottam be újra az aprítógépet. Van, aki nem tesz zabpelyhet a sütibe, van aki zabpehely helyett más pelyheket használ, van, aki a zabpelyhet is megdarálja.

3. Mikor mindent összekevertünk, érdemes kicsit állni hagyni a masszát, hogy lássuk, megfelelő lesz-e az állaga. (A zabpehely beszívja a nedvességet, kicsit keményedhet a tészta.) Ne legyen túl kemény, túl száraz, de legyen jól formázható. Én úgy szoktam tesztelni, hogy készítek egy próbagolyót és megkóstolom, tetszik-e ízre, állagra. :) Ha nem, akkor vagy lazítom almával, gyümölcslével, vagy , ha túl lágy a tészta, akkor teszek bele még egy kis zabpelyhet.

4. Ebben az egészséges édességben az a jó, hogy bárhogy készíthetjük, bármit tehetünk hozzá vagy akár el is vehetünk a hozzávalók listájából. Az arányokon is lehet módosítani, mindenhogy jó lesz.

5. Ízlés szerinti méretű golyókat formázunk (én a főtt tojássárga vagy annál kisebb golyókat kedvelem) és beleforgatjuk kókuszreszelékbe, de pirított darált dióba, mogyoróba vagy akár darált mézeskalácsba is forgathatjuk, ha valakinek ahhoz lenne kedve (igaz, ez utóbbi esetben már nem lesz "mentes" a süteményünk). Láttam már ét-/tejcsokiba vagy fehércsokiba mártott répagolyókat is, de én ezeket nem próbáltam. Fogyasztásig tartsuk hűtőben és a nyers hozzávalók miatt érdemes néhány napon belül elfogyasztani.

A répa így, hogy teljesen pépesre daráltam, észrevehetetlen a kész süteményben, ezért nem is "buktam le" gyerekeim előtt, hogy zöldséget is rejtettem a sütibe. :) Sem ízre, sem állagra nem érezte ki senki a répát a golyókból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése