2019. január 18., péntek

Szilvalekváros csavart fánk

Most készítettem először ezt a fánkot, amiről korábban még nem is hallottam. Nem is értem, hogy kerülte el eddig a figyelmem. Igaz, a család nagy része csörögefánkot szeretett volna, de én annyira kíváncsi voltam erre a csavart fánkra, hogy kivételesen nem vettem figyelembe, ki mire szavaz. :) Csörögefánk majd a sorban következő hétvégén lesz.

Általában 1 kg lisztből készítik, de nekünk az rengeteg lett volna, így én feleztem a megadott mennyiséget és "csak" 50 dkg lisztből sütöttem fánkot (ami így is bőséges adag, mert hatalmasak lesznek a fánkok és nagyon laktatóak, nem vagyunk hozzászokva ennyi tésztához :) ).

A készítés kicsit időigényesebb, mint mondjuk a szalagos fánké, de egy évben egyszer, farsangkor azért belefér ez is. :)





Hozzávalók: 
- 50 dkg liszt,
- 2,5 dkg élesztő,
- 5 dkg vaj,
- 3-4,5 dl langyos tej (van olyan recept, ahol fele tej, fele víz), a tej mennyisége a liszttől függ, a lényeg, hogy lágy tésztát kapjunk,
- 2 evőkanál cukor,
- csipet só,
- én tettem a tésztába egy kevéske rumot is (1 evőkanálnyi), de ez elmaradhat, az eredeti recept sem írja,
- 2 kisebb tojás (én nem tettem bele, mert lányom nem ehet tojást), de, ha használhatnék tojást, én csak a sárgáját tenném bele, hogy még könnyebb legyen a tészta,
- sűrű, házi szilvalekvár.

Elkészítés: 

1. Egy kevés langyos cukros tejben elmorzsoljuk az élesztőt. Felfuttatjuk.

2. A lisztbe belemorzsoljuk a vajat, hozzáadjuk a cukrot, sót, tojásokat, ha használunk, végül a felfuttatott élesztőt és valamennyi tejet. Ne mindet, kezdetben olyan szűk 3 dl-t, aztán majd később meglátjuk, kell-e még.

3. Jól kidolgozzuk a tésztát, melynek lágynak, lazának, hólyagosnak kell lennie és elválik a dagasztás végén az edény falától (én kézzel dagasztok). A langyos tej mennyiségét a liszt határozza meg. Nekem több tej kellett, mert nem használtam tojást, másrészt mindenhez tönkölylisztet használok, és az több folyadékot igényel. Ha kész, letakarjuk konyharuhával és hagyjuk megkelni.

4. Addig előkészítjük a szilvalekvárt. Ha túl sűrű, nem lehet kenni, akkor egy kevés vízzel hígítsuk.

5. A megkelt tésztát alaposan lisztezett felületre borítjuk és kézzel széthúzgáljuk téglalap alakúra (ne használjunk nyújtófát). A tészta vastagsága kb. 4 mm legyen.

6. A felénk eső oldalon kezdjük a lekvárral való töltést. A tészta szélére egy csíkban lekvárt kenünk. Ráhajtjuk a tésztát, lenyomkodjuk a hajtásnál. Ehhez érdemes megnézni ezt a videót. Késsel vagy derelyevágóval levágjuk ezt a hosszú csíkot, amit kb. 15 cm hosszú rudakra darabolunk. Széleit összenyomkodjuk, hogy a lekvár ne süljön ki belőle, a rudakat lágyan megsodorjuk, kicsit meg is tekerhetjük, majd két végét összefogva megfonjuk őket. az első darabok nem lettek olyan szépek, de bele lehet jönni.

7. Amíg melegszik a zsír, hagyjuk kelni még egy kicsit a tésztát.

8. Forró zsírban mindkét oldalát pirosra sütjük (természetesen úgy, ahogy más fánknál, itt is az a szabály, hogy a zsiradék se túl forró, ne legyen, se hideg...a túl forró megégeti a tésztát, nyers marad belül, a hideg zsiradékban meg megszívja magát a tészta). Kicsit hagyjuk hűlni, majd porcukorral megszórva tálaljuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése