2019. február 1., péntek

Beignet (francia fánk)

Nem kerestem, véletlenül láttam meg ezt a receptet Bibimóninál. A körkérdésre, miszerint mit süssek, a család minden tagja mást választott a 4 lehetőség közül, ezért készült egy fél adag ebből a fánkból, egy fél adag kétszínű linzer és egy kisebb adag kókuszkocka.

A fánkról néhány szót: nem kell dagasztani, csak jól kikeverni a tésztát. Ez mindenképp előny, ha a kevés az idő vagy valaki nem szeret dagasztani. Hátránya, hogy kissé nehéz dolgozni a tésztával, mivel igencsak lágy, ragacsos. Ez "ijesztő" lehet elsőre (egy pillanatra én is kétségbeestem és már kezdtem aggódni, hogy a kislányomnak ígért fánkból nem lesz semmi), de tényleg működik és finom, puha fánkot kapunk majd a végén. Kívül ropogósabb, belül könnyű, laza, lyukacsos.

Nem néztem utána, hogy az eredeti beignet recept is így készül-e, mindenesetre nekünk nagyon ízlett így készítve.





Hozzávalók: 
- 45 dkg liszt,
- csipet só,
- fél teáskanál szódabikarbóna,
- 4 dkg friss élesztő,
- 4 dkg cukor,
- 300 ml kefir (nálam joghurt), ez is legyen langyos,
- 200 ml langyos tej,
- olaj/zsír a fánkok sütéséhez,
- porcukor a szóráshoz, esetleg lekvárt is lehet kínálni mellé.

Elkészítés: 

1. Egy kevés langyos tejbe morzsoljuk bele az élesztőt, szórjuk meg egy kiskanál cukorral, keverjük el. Langyos helyen futtassuk fel.

2. Egy tálba kimérjük az összes hozzávalót és hozzáöntjük a felfuttatott élesztőt is. Egy fakanállal keverjük össze jó alaposan. Galuska állagú tésztát kapunk. Letakarjuk és langyos helyen duplájára kelesztjük.

3. Ha megkelt: alaposan lisztezzük be a munkafelületet. Erre borítsuk a tésztát. Nekem eléggé beleragadt a kelesztőtálba, de minden bent ragadt tésztát kikapartam és a pulton lévő tésztához raktam. Tetejére is mehet liszt, majd óvatosan átgyúrjuk.

4. A tészta lágy, puha. Ezt lapogassuk el a munkalapon. Kb. ujjnyi vastag legyen. Felkockázzuk (kb. 4X4 cm-es kockákra). Egy éles, vékony pengéjű késsel végeztem ezt a műveletet, amiről minden vágás után leszedtem az esetleg ráragadó tésztát. Be is liszteztem a kést, amennyire tudtam, így kevésbé ragadt a tészta.

5. Forró zsiradékban kisütjük a fánkokat (ahogy a fánkot szokás sütni, azaz ne túl forró, ne füstölgő  zsiradékban, mert akkor megég a tészta kívül, belül nyers marad, de ne is legyen alacsony hőmérsékletű a zsiradék, mert akkor meg megszívja magát a fánk. Az első néhány darab kisütése, megkóstolása után már látni fogjuk, milyen a megfelelő hőmérséklet.). Gyorsan sülnek. Ha kész, papírtörlővel bélelt tányérra szedjük, majd  porcukorral megszórjuk a fánkokat. Lekvárt is kínálhatunk mellé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése