2019. június 11., kedd

Karalábé fasírt

Mindig elmondom, most is leírom, hogy a zöldségből készült "fasírtokat" sokkal jobban kedvelem, mint a húsosat. Készült már nálam a pasztináktól a borsón át a cékláig mindenből fasírt. Most éppen karalábéból sütöttem egy kisebb adagot. Az az igazság, hogy nálunk mind a három gyerek válogatós. Vannak fokozatok, mert pl. a majdnem 7 éves szinte semmilyen zöldséget nem hajlandó megenni, csak trükkökkel (általában krémleves vagy zöldségszósz formájában, netán valamilyen desszertbe, sütibe rejtve), a középső és a legkisebb pedig, szerencsére, kísérletezőbb kedvűek, de azért rájuk sem lehet azt mondani, hogy nagy adag zöldséggel laknának jól, ha rájuk lenne bízva.

A lényeg, hogy nagyon nehezen találtam ki, mit főzzek ebédre és volt szűk egy órám, hogy elkészüljek, így hirtelen ötlettől vezérelve kora reggel kimentem a kertbe, kihúztam pár karalábét. Gyorsan lereszeltem kettőt, főztem kölest, mert az is hamar megvan, mikor kicsit hűlt, már ütöttem is bele a tojást és kevertem össze a fűszerekkel, aztán már sütöttem is. Gyors, egyszerű ebéd volt, de legalább volt.



Hozzávalók: 
- 2 kisebb-közepes karalábé,
- 1 fej vöröshagyma,
- lehet bele tenni pár gerezd fokhagymát is, nekem most nem volt idebenn, így kihagytam,
- 5 dkg reszelt sajt (elmaradhat, most nem tettem),
- só,
- bors,
- tettem bele egy kevés olaszos fűszerkeveréket, de természetesen ez sem kötelező bele,
- 2 tojás,
- zsemlemorzsa,
- főtt, párolt köles (ez szintén kimaradhat, helyette mehet több zsemlemorzsa),
- zsiradék a sütéshez.

Elkészítés: 

1. A karalábét meghámozzuk, majd lereszeljük (nem kell finomra, én azzal reszeltem, amivel a tököt szoktam). A receptek általában azt írják, hogy be kell sózni, majd kinyomkodni a karalábé levét. Én reszelés után azonnal enyhén kinyomkodtam, magától kiadta a levét, nem kellett só. A levet nem dobtam ki, hanem a köles főzőlevéhez adtam (ha nem főztem volna kölest, akkor megittam volna, mert nagyon finom édes íze van a karalábélének is).

2. A vöröshagymát és a fokhagymát apróra vágjuk, majd a levétől megfosztott karalábéhoz adjuk. Sózzuk, borsozzuk, ízlés szerint teszünk bele más fűszereket is, ha szeretnénk, aztán mehet bele a reszelt sajt, ha használunk, majd a tojás. Én kevertem bele párolt kölest is, hogy ne csak a karalábét érezzék a gyerekek a fasírtban. Annyi zsemlemorzsát tegyünk bele, amennyivel formázható masszát kapunk. Nem kell, hogy túl száraz legyen, de ne is folyjon szét a kezünkben.

3. Tetszés szerinti méretű fasírtokat formázunk, majd zsemlemorzsába fogatjuk a golyókat.

4. Közepesen forró zsiradékban (nálam ez kizárólag zsír) megsütjük. A szokásos módon papírtörlővel bélelt tányérra szedjük.

5. Mi most az egyszerűség és a gyorsaság jegyében kölessel fogyasztottuk és egy nagy tálra való salátát is szedtem hozzá a kertben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése