2019. december 7., szombat

Karácsonyi narancskenyér

Borbás Marcsi műsorában (Borbás Marcsi szakácskönyve, 2019. 12. 01.) láttam ezt a receptet. Egyből kíváncsivá tett, így ma már el is készítettem.

Kicsit féltem, mert többen írták, keserű lett a narancspép és így a süti is. Éppen ezért én a három helyett inkább négyszer főztem át a narancsot. Nagyon fontos, hogy csak kezeletlen héjú narancsot használjunk ehhez a recepthez. Én egyébként néhány éve nem is vásárolok már narancsot. Legalábbis olyat nem, aminek a héja kezelve van. Érdemes kezünkbe venni egy kezelt héjú és egy kezeletlen héjú narancsot, megszagolni mindkettőt. Óriási a különbség.

A süti finom, szaftos, jellegzetes narancsillattal és narancsízzel, amihez a csoki nagyon jól illik. A tésztája tömör, nem lyukacsos, de én nem is használtam sütőport, csak egy kevés szódabikarbónát. Könnyű sütemény, ideális desszert nehéz ebéd vagy vacsora után. Nehéz abbahagyni.



Hozzávalók: 
- 2 darab kezeletlen héjú, mag nélküli narancs (kisebb méretű), lásd bevezető,
- 4 darab közepes tojás,
- 24 dkg mandula finomra darálva,
- cukor (eredetileg, a videóban 24 dkg cukrot mondanak, a receptleírásban 18 dkg-ot írnak, de én csak 7 dkg-ot használtam, mert nem szeretjük a túl édes sütiket...nekem még 5 dkg cukor is elég lett volna),
- fél csomag sütőpor (nálam csak egy kevés szódabikarbóna, azaz fél kiskanálnyi, fél teáskanálnyi),
- 4 cl narancslikőr (nekem nincs ilyen, ezért egy harmadik narancs levét kifacsartam, de előtte a héját is belereszeltem a sütibe, és összekevertem egy kis tölgyfahordóban érlelt törkölypálinkával),
- egy kevés szerecsendió,
- őrölt kardamom (nekem ilyen nem volt, kihagytam),
- kandírozott narancskocka (nekem kandírozott narancshéj volt itthon),
- jó minőségű, lágyabb ízű étcsoki a tetejére (esetleg tejcsoki, de az is legyen jó minőségű) és egy kevés olaj (ez utóbbit nem mondták, csak én tettem bele) és lehet díszíteni még kandírozott naranccsal is.

Elkészítés: 

1. A két narancsot megmossuk, majd egy vízzel teli edénybe tesszük. Negyedórát főzzük, majd leöntjük a vizet, tiszta vízzel felöntjük, újra főzzük (forrjon fel a víz mindig), majd megint leönteni a vizet és negyedórát újra főzni tiszta vízzel. Én még negyedszer is eljátszottam ezt, biztos, ami biztos. Összesen tehát 3-szor negyedórás főzés szükséges és minden főzést tiszta vízzel kezdjük. A használt vizet kiöntjük. A cél, hogy a narancs keserű ízét elvegyük.

Többen írták, hogy keserű maradt a narancs, ezért főztem még plusz 15 percig. Biztosra mentem.

2. Ha kész a narancs, akkor leöntjük róla a főzővizet, majd víz nélkül botmixerrel krémesre törjük. Kóstoljuk meg, tényleg nem keserű-e (természetesen a citrus jellegzetes íze, a háttérben minimális citrusos "kesernyésség" ott lesz, de semmiképp sem szabad, hogy zavaró legyen ez az íz.) Kicsit hűl, majd mehet hozzá a cukor és a tojás. Kikeverjük. Nem kell sokáig keverni, nem kell, hogy habos legyen.

Még egy megjegyzés: eddig, mikor kezeletlen héjú narancsot vettem, azokban soha nem volt mag, de egyébként, ha valaki olyan kezeletlen héjú narancshoz jut, amiben mégis van mag, akkor turmixolás előtt szedegesse ki a magokat. :)

3. Ezután hozzáadjuk a fűszereket, a sütőporral kevert mandulát, narancslikőrt. Kikeverjük. Itt sem kell sokáig kevergetni. Mehet bele a kandírozott narancskocka vagy apróra tört kandírozott narancshéj, ha használunk.

4. Normál méretű püspökkenyérformában sütjük (az enyém lent mérve 27X8,5 cm-es, felül mérve 30X11 cm-es). A formát olajspray-vel fújták be. Nekem ilyen nincs, én hagyományos módon kikentem a forma alját (az oldalát nem). 165 fokra előmelegített sütőben kell sütni. A műsorban másfél órát javasoltak, de én 1 óra 20 percnél vettem ki a sütőből. Szép barnára kell sülnie. Nem lesz túl magas sütemény. Kicsit megemelkedik majd, esetleg kissé vissza is esik (nálam nem esett vissza).

5. A kész sütit egy ideig a formában hagytam hűlni, majd mikor már csak langyos volt, óvatosan kiszedtem (nem jött ki könnyen) és megfordítottam (azaz, ami a teteje volt, most az alja lett). Így hagytam teljesen kihűlni egy fa deszkán, de igazából szerintem hűlhetett volna a formában is. A receptben nem mondták el, hogy érdemes hűteni, ezért én így jártam el.

6. Csokit olvasztunk a szokásos módon (vízgőz felett, a szokásos szabályok szerint, azaz víz ne érje a csokit, ne legyen túl forró a csoki stb.). A recept nem írja, de én tettem az olvasztott csokiba egy kis olajat, hogy felvágásnál ne legyen olyan kemény majd a csoki, szebben lehessen szeletelni.

A recept nem írja, mennyi csoki szükséges. Én kb. fél tábla étcsokit olvasztottam, ami arra volt elég, hogy a tetejét bevonjam és szépen lecsorogjon egy kis csoki az oldalára. Ennyi csoki bőven elég, többet nem kívántam volna rá.

A videó pedig ITT érhető el.

4 megjegyzés:

  1. Köszi az instrukciókat! :) AZon gondolkodom, hogy vajon papír sütőformában meg lehet sütni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rita! Sajnos ezt nem tudom, soha nem sütöttem papír sütőformában. Inkább maradnék a hagyományos sütőformánál, nehogy a papírt deformálja vagy beleragadjon a massza.

      Törlés
  2. Hol lehet kapni kezeletlen héjú narancsot? Zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa! Szerencsére szinte bárhol kapható már kezeletlen héjú citrom és narancs.Nagyobb boltokban, zöldségesnél is kapható. Ki van írva, meg van jelölve, melyik a kezeletlen. Félénk (Budapest környéke) legalábbis elérhető mindegyik.

      Törlés