2020. február 14., péntek

Hajtovány

Ma én is kipróbáltam a hajtoványt. Évekig csak nézegettem a receptes oldalakon, de valahogy mindig kimaradt. Ma viszont úgy alakult, hogy valami sósat kellett sütnöm, így erre esett a választásom. Nagyon finom, puha, könnyű, úgyhogy leírom a receptet. Egy kis problémám volt vele. Nekem kicsit sós volt, így legközelebb majd csökkentem a só mennyiségét.



Hozzávalók fél adaghoz: 
- 50 dkg liszt,
- 1 evőkanál sót írnak a receptek, de nekem ez soknak bizonyult, legközelebb szűkebben mérem a sót,
- 2,5 dkg élesztő,
- kb. 3 dl tej (de lehet, kicsit többre lesz szükség, liszttől függ),
- fél dl olaj,
- egy evőkanál cukor,
- 1 tojássárga.

Hozzávalók a töltelékhez: 
- 15 dkg sajt, reszelve,
- 10 dkg vaj,
- 1 tojás,
- 1 mokkáskanál sót is írnak a receptek, de nekem az már nem hiányzott.

Tetejére: tojás, reszelt sajt, magvak, ki mit szeretne.

Elkészítés:

1. Az élesztőt felfuttatjuk egy dl langyos, cukros tejben, majd összekeverjük a tészta többi hozzávalójával, azaz a maradék tejjel, tojással, liszttel, olajjal, sóval, és jó hólyagosra kidagasztjuk a tésztát. Lágyabb, könnyű kelt tésztát kell készíteni, úgyhogy a tejet ehhez mérten adagoljuk (ne legyen ragacsos, túl lágy a tészta és ne legyen kemény sem). Letakarjuk, duplájára kelesztjük.

2. Kikeverjük a vajat a reszelt sajttal, pici sóval és tojással. A vaj ne legyen túl hideg, kőkemény de ne is folyós. Éppen kenhető legyen. Van, aki csak a vajat keveri ki a tojással, azzal keni meg a tésztát és erre szórja a reszelt sajtot és/vagy más tölteléket.

3. A megkelt tésztát igen vékonyra nyújtjuk, megkenjük a töltelékkel, majd feltekerjük a hosszabb végétől indulva (mint a bejglit).

Hogy kisebbek legyenek a hajtoványok, én úgy készítettem, hogy egyik hosszanti végétől elkezdtem feltekerni a tészta közepéig, majd a másik oldalról is feltekertem. Középen találkoztak a tekercsek. Elvágtam, így két rudam lett.

Ezeket aztán trapéz formában feldaraboltam (próbáltam minél kisebbeket, hogy egy-egy sütemény ne legyen túl nagy), sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam őket (távol egymástól, mert nagyon megnőnek sütés után). Egy félórát hagyjuk kelni (konyharuhával letakarva), utána óvatosan lekenjük felvert tojással a tetejét (ne folyjon az oldalára), rászórhatjuk a magvakat (nálam szezámmag és mák), majd 190 fokra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.

Örülök, hogy két rudat formáztam, mert ha egyben tekertem volna fel az egész tésztát, óriási, emberes adag lett volna egy-egy darab.

Van, aki sonkát, hagymát, zöldfűszereket is tesz a töltelékbe.

2 megjegyzés:

  1. Én is most sütöttem először. A receptem szerint négy gombócra kell osztani a tésztát, majd keleszteni, így négy tekercsem lett. Finom, de nekem túlságosan zsíros, ill. vajas. Persze, ezen lehet segíteni.:)

    VálaszTörlés
  2. Én nem éreztem túl vajasnak, zsírosnak. :) Nagyon könnyű volt fizikailag is (azaz mikor kézbe vettem) és az állaga is. Nem volt esetleg túl lágy a vaj vagy a sütő hőmérséklete alacsony? Én már évek óta csak azt láttam a blogokon, fórumokon, mennyien sütik, de valahogy nem éreztem kedvet hozzá. Aztán most végre kipróbáltam és nem bántam meg, mert könnyű elkészíteni és gyorsan megvan. Ritkán sütök péksütiket, mert ezek azért nem túl egészséges ételek, de néha belefér. :) Köszönöm és örülök, hogy írtál! Szép napot kívánok!

    VálaszTörlés