2017. november 11., szombat

Sütőtökkrémes sütemény 2.

Tavaly sütöttem már egy hasonló sütőtökkrémes süteményt. A tésztáját most kicsit átalakítottam, egyszerűsítettem és tettem hozzá kakaóport is. A tetejére pedig egy kevés diógrillázst készítettem. Nagyon feldobja, nem bántam meg, hogy újítottam.

A sütőtök édes, krémes, szinte nem is érződik, hogy mi van a krémben.


Hozzávalók a tésztához (17X29 cm-es tepsi): 
- 10 dkg darált dió,
- 10 dkg apró szemű zabpehely,
- 2,5 dkg étkezési keményítő,
- 1,5 dkg kakaópor,
- 2,5 dkg (barna)cukor (vagy ízlés szerint),
- 1 evőkanál frissen facsart citromlé,
- 1 kiskanál szódabikarbóna,
- 50 g olaj,
- kb. 1,5-2 dl víz vagy tej, annyi, amennyitől sűrűn folyós, kenhető állaga lesz a tésztának, ne tegyük bele rögtön az egészet,
- egy kis maradék lekvár, ha van bontva, de elmaradhat, én cukormentes házi baracklekvárt tettem bele.

Amennyiben nem fontos a tojásmentesség betartása, nyugodtan készítsünk piskótát (vagy kevert tésztát), amibe tegyünk darált diót, kakaóport. (Lányom tojásallergiás, ezért kerülöm a tojást és fontos számomra, hogy ne együnk annyi lisztes ételt, ezért kísérletezek zabpehellyel, magvakkal is.)

Hozzávalók a krémhez: 
- 45 dkg, kimagozott, kisebb kockára vágott, sütőben puhára sütött sütőtök (ez már héj nélkül mérve),
- 2,5-3 dl tejszín,
- 2 kiskanál habfixáló,
- cukor ízlés szerint, de el is maradhat (én 1 evőkanállal tettem bele).

Hozzávalók a grillázshoz: 
- 5 dkg dió,
- 5 dkg cukor.

Csokimáz: 

- 2 evőkanál kakaópor,
- cukor ízlés szerint,
- néhány evőkanál víz,
- 3 dkg vaj.


 Elkészítés:

2. A tésztához a száraz hozzávalókat összekeverjük, majd a nedves hozzávalókkal vegyítjük (rögtön ne tegyük bele az összes folyadékot). Keverjük össze, de ne túl sokáig. Éppen csak álljon össze a massza, ne keverjük túl. Annyi folyadékot adjunk hozzá, hogy inkább sűrű, de kenhető maradjon a tészta állaga (mint például a hummusz)

3. Sütőpapírral bélelt (vagy zsírozott, zabpehellyel/liszttel megszórt) kisebb méretű tepsiben, 180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Ez most nem lesz vastag tészta, szándékosan vékony tésztát szerettem volna készíteni ehhez a sütihez. Amennyiben nem fontos a tojásmentesség betartása, süssünk egy piskótát, amit dúsítsunk dióval (ha nincs, akkor elmaradhat), kakaóporral vagy készítsük el kedvenc kevert tésztánkat.

4. A kész sütőtököt botmixerrel krémesre törjük, a tejszín harmadát hozzáöntjük és kikeverjük. A tejszín másik felét habbá verjük két kiskanál habfixálóval és ízlés szerinti mennyiségű cukorral, majd óvatosan hozzákeverjük a sütőtökhöz. A krémet rákenjük a tésztára.

Kiegészítés 2019.0106-án: most már kizárólag nagydobosi tököt használok. Az a tapasztalatom, hogy a nagydobosi tök kevésbé lédús a kanadai töknél (ezáltal a tökpüré is jóval sűrűbb lett), így a tejszínes kikeverést végül úgy oldottam meg, hogy a folyékony tejszín egyharmadát hozzákevertem a tökpüréhez, a maradék tejszínt felvertem és habverővel ezt is elkevertem a tökkel. Csak annyi ideig járattam a gépet lassú fokozaton, míg éppen elkeveredett a tökkel a tejszín.

5. A csokimázhoz a kakaóport és a cukrot összekeverjük annyi vízzel, amennyivel éppen ki lehet keverni. Lassú tűzön folyamatos keverés mellett melegítjük, de nem forraljuk. Ha elolvadt a cukor, levesszük a tűzről és elkeverjük benne a vajat is. Bevonjuk vele a sütit (gyorsan dolgozzunk, mert hamar köt) és hűtőbe tesszük fogyasztásig. Fogyasztáskor szeletekre vágjuk, tetejét megszórjuk grillázzsal.

6. A grillázshoz a diót és a cukrot egy serpenyőbe tesszük és melegíteni kezdjük. Mikor olvadni kezd a cukor, lassúra állítjuk a tüzet.

7. Állandó keverés mellett addig karamellizáljuk, míg szép barna színe lesz. Ekkor levesszük a tűzről és azonnal, olajjal megkent fém vagy fa lapra öntjük. (Én sütőpapírra öntöttem, nem tapadt le.) Mikor kihűlt, darabokra törjük (kávédarálón, vagy zacskóba tesszük és klopfolóval ráütögetünk).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése