2018. február 8., csütörtök

Csöröge (vagy forgácsfánk), tojás nélkül

Lányom tojásallergiás, így tojást nem ehetünk, de a csörögefánkot nagyon-nagyon szeretik a gyerekek. Gondoltam, lesz, ami lesz, sütök egy adag fánkot, de tojás nélkül. Férjem azt mondta, ez volt eddig a legjobb csörögefánkom (hólyagos, ropog, vékony a tésztája). Régebben Horváth Ilona receptje szerint sütöttem a forgácsfánkot, amiben tojás is van.

Én tehát jelenleg nem használhatok tojást, így az alábbiak szerint készítettem kísérletkép egy jó nagy adag tojásmentes forgácsfánkot.



Hozzávalók: 
- 35 dkg liszt,
- tejföl, amennyit felvesz (az eredeti, tojást is tartalmazó receptben 3-4 evőkanál tejföl szükséges),
- 1 kiskanál cukor,
- csipet só,
- 1 evőkanál rum,
- zsiradék a sütéshez (én mindig disznózsírban sütöm). 

Elkészítés: 

1. A hozzávalókból egy keményebb tésztát gyúrunk. Jól kidolgozzuk a tésztát, mint amikor hájas tésztát vagy rétest készítenénk (azokat is alaposan, akár 15 percen át gyúrjuk... én sodrófával is szoktam ütni a tésztát, az is segít abban, hogy lágy, selymes legyen). A tészta legyen sima, fényes felületű, jó tapintású, hólyagos. Az állaga pedig keményebb, levestésztaszerű, vagy annál egy nagyon kicsit puhább.

Mikor összeállítottuk a tésztát, becsomagoljuk és állni hagyjuk. Én az edényt szoktam ráborítani. 15 percet pihen a tészta. Van, aki a hűtőbe teszi, főleg, aki vajat is gyúr a tésztába, én csak a pulton szoktam hagyni, az edénnyel letakarva.

2. Én két részletben nyújtottam a tésztát. A lényeg, hogy nagyon vékonyra kell nyújtani. 1 mm vastagságúra vagy késfok vastagra. Pontosan úgy, mintha levestésztát készítenénk. Ha sikerül szép vékonyra nyújtani, akkor sülés közben felhólyagosodik majd, sütés után pedig ropogós lesz a fánk. Felcsíkozzuk a tésztát rombusz alakúra. Középen bemetsszük a rombuszokat és az egyik hosszanti csücsköt átfordítjuk rajta. Lehet aztán még a két oldalsó, rövidebb oldalon lévő csücsköket is átfordítgatni, de én siettem, így ettől eltekintettem.

3. Nem túl forró (megég a fánk), de nem is langyos zsírban kisütjük a fánkokat (aranyszínű legyen a kész fánk). Végezzünk próbát, mielőtt beletennénk az első fánkot (azaz egy darabka tésztát dobjunk bele a zsiradékba). Egyszerre csak 2-3 darabot tegyünk az edénybe, mert megnőnek, másrészt nagyon gyorsan sülnek és sietni kell a kiszedéssel. Nagyon figyelni kell, mert pár másodperc alatt megsül egy-egy oldal.

4. Tálaláskor porcukorral megszórjuk, baracklekvárt kínálunk hozzá. 

3 megjegyzés:

  1. mennyi kb. az amennyi tejfölt felvesz??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ismeretlen! Sajnos nem tudom megmondani, hogy pontosan hány evőkanál tejföl kell bele. A bevezetőben olvasható linken elérhető Horváth Ilona receptje, abból indultam ki (ott 3-4 púpozott evőkanál kell) és mivel én már nem használhatok tojást, ezért annál kicsit többet tettem bele, hogy pótoljam a tojás vele. A lényeg, hogy ne legyen puha, lágy, netán ragacsos a tészta. Mi legalábbis a tényleg csörgős, ropogós csörögefánkot szeretjük. Mindig több részletben, apránként adagolom a tejfölt. A lisztek annyira különbözőek! Én pl. csak tönkölylisztet használok, aminek a nedvességigénye más, mit a "sima" búzalisztté. Aztán az sem mindegy, mikor lett őrölve a lisztem, hol tartottam stb. Mindig, mikor új receptet próbálok ki, fél adaggal kísérletezek és legközelebb már látni és tudni fogom, mit kell módosítani, miből mennyi kell pontosan és mit hogy kell csinálni. Sajnálom, hogy nem tudom pontosan megmondani, mennyi tejfölt tettem a tésztába, de tényleg nem tudok pontos mennyiséget mondani. Üdvözlettel: Judit

      Törlés
  2. Hú, köszi. A fiam is tojásallergiás. Akkor nagyon jól jönnek a receptek nekem. Köszi.

    VálaszTörlés