2018. június 14., csütörtök

Muffin, ami tej-és tojásmentes, vegán

Megmondom őszintén, nem szerettem sohasem a muffint. Van kétféle muffinsütő formám, egy  24-es és egy 12-es (ebben nagyobb muffinokat lehet sütni). Általában arra használom ezeket a formákat, hogy mini sós pitéket süssek bennük. Most viszont arra használtam a formát, amire kitalálták: muffint sütöttem benne, méghozzá tojás-és tejmentesen. Meglepően finom lett a sütemény, annyira, hogy az első sütés óta már vagy 4-szer megsütöttem, többféle ízesítéssel. Utolsó két alkalommal például zsenge cukkinit reszeltem a tésztába. A recept alapötlete Steiner Kristóf, Kristóf konyhája című könyvében található, amiért örök hálám. :) . Jó recept, érdemes megjegyezni annak is, akinek nem kell diétáznia, mert soha nem lehet tudni, mikor lesz ételérzékeny vendég a háznál. További előnye a sütinek, hogy igen gyorsan össze lehet állítani, ízesíteni pedig mindenki ízlése, lehetősége szerint fogja.








Hozzávalók (12 nagyobb, 24 kicsi muffinhoz), a csésze mérete nálam kb. 2,5 dl:
- 2 csésze liszt (nálam az kb. 30 dkg, lemértem és én gyakran 50%-ban teljes kiőrlésű tönkölyliszttel készítem),
- 1 zacskó sütőpor (ezt írja az eredeti recept, de én nem szeretem a sütőport, így én egy laposan mért kiskanál szódabikarbónát teszek bele, viszont azt tudni kell, hogy a sütőporos változat lazább, magasabb lesz, míg, ha azt elhagyjuk, akkor tömörebb lesz a tészta, ezért, aki bírja, tegyen inkább sütőport bele),
- a recept nem írja, de mivel én nem teszek bele sütőport, 1 kiskanál almaecetet szoktam önteni a tésztába,
- cukor (az eredeti recept 1 csészével ír, szerintem az rengeteg, én jóval kevesebbet, néhány dkg-ot rakok bele, de ez ízlés kérdése),
- 1 kiskanál fahéj vagy más édességhez illő fűszer, mint pl. szegfűszeg, gyömbér, vanília, szerecsendió (el is maradhat akár),
- fél csésze olaj,
-  körülbelül 1 csésze folyadék (víz vagy növényi tej, vagy aki ihat tejet, annak tej, de lehet narancslé is, vízzel kevert lekvár, pezsgő stb.), de ne tegyük bele rögtön az összes folyadékot, mert lehet, nem igényel ennyit a tészta. Én egyszer befőtt levét kevertem bele víz helyett, nagyon finom lett és jó állagú, laza a tészta,
- 2-szer fél csésze "finomság" (én nem méregetem, csak beleszórom), ami lehet mák, mandula, aszalt gyümölcsök, mogyoró, zabpehely, csoki stb., én kakaóport eddig mindig tettem bele, volt, hogy darabolt csokit, aszalt meggyel, kétszer reszelt cukkinit és kakaóport tettem bele, volt már pasztinákos (répatorta helyett), zabpelyhet mindig szórok a sütibe, szoktam pár kanál lekvárt is keverni bele, ilyenkor a folyadék mennyiségét csökkentem. Cukkini és pasztinák esetében talán kicsit kevesebb folyadék is elég, mert engednek egy kis levet azok is.

Elkészítés: 

1. A sütőt előmelegítjük 180-190 fokra. Az egyik tálba beleszórjuk a száraz hozzávalókat. Elkeverjük. Ezután mehet bele a nedves hozzávaló. Arra figyeljünk, bárhogy lehet variálni a recepten, de az arányokat tartsuk be. A tészta állaga legyen megfelelő, azaz ne túl sűrű, ne túl híg. Az állagának kb. hummusz állagúnak kell lennie. Nem szabad sokat keverni sem. Amint összeáll a tészta, elkeveredtek a hozzávalók, fejezzük be a kavargatást. A sütőpor/ecet+ szódabikarbóna már dolgozik benne, túlkeverés esetén összeesik a tészta.

2. Én olajjal ki szoktam kenni a formát, majd abba kanalazom a tésztát. Előmelegített sütőben készre sütöm. Kb. 22 perc, de figyelni kell, hisz minden sütő más. Minimum 15 percig ne nyissuk ki a sütő ajtaját.

3. Ha megsült, kivesszük a tepsit a sütőből. 5-10 percig állni hagyjuk, majd kiszedjük egy rácsra a muffinokat. Be is lehet vonni a tetejüket tetszés szerinti krémmel, mázzal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése