2018. december 13., csütörtök

Sütőtökös "fasírt"/burger (gluténmentes, vegán)

Nálunk hetente körülbelül kétszer van húst is tartalmazó ebéd, a többi napokon zöldséget, magvakat, tésztát, túrót vagy más tejterméket fogyasztunk. Mivel idén sok és hatalmas nagydobosi tök termett a kertünkben (ITT láthatók a fotók), ezért egyik hétven igencsak sokféle sütőtökös receptet próbáltam ki már megint. Köztük volt ez a babos-tökös zöldségpogácsa. Az ízesítést mindenki maga változtathatja saját kedve, ízlése szerint. Nálam most éppen így készült.



Hozzávalók: 
- 20 dkg fejtett bab (ezt nyáron szedtem a kertben, fagyasztottam, most pedig megfőztem), lehet konzerv bab vagy szárazbab is (ez utóbbit szintén meg kell főzni),
- 30-40 dkg sütőtök, megsütve (nálam 40 dkg volt, aki nem szeretné túl "sütőtökösen" tegyen bele fele ennyit), nálam nagydobosi tök, ami a kanadai töknél kevésbé lédús tökfajta,
- 1 fej vöröshagyma, nagyon apróra vágva (nálam most lilahagyma, nem volt kedvem kimenni hagymáért),
- néhány gerezd fokhagyma (nálam 2 gerezd), nagyon apróra vágva,
- só
- bors,
- mivel nincs benne tojás, ezért csicseriborsólisztet gyúrtam a masszába, de lehet darált lenmagot (egy evőkanál) és (apró vagy darált) zabpelyhet is tenni bele,
- főztem bele 6 dkg kölest is, de ez elmaradhat,
- fűszerek nálam: oregánó, bazsalikom, kakukkfű, de lehet variálni köménnyel, csípős paprikával stb.
- kevés zsiradék asütéshez.

Elkészítés: 

1. A babot puhára főzzük. Én nem teszek a főzővízbe sót, hogy könnyebben és gyorsabban puhuljon a bab. Csak a végén sózom vagy nem is sózom. Összetörjük villával vagy botmixerrel. Nagy babdarabok ne maradjanak benne.

2. A sült tököt szintén pépesítjük (mivel nagyon puha, ehhez elég a villa is). Összekeverjük a babbal.

3. Főztem kölest is (amit szintén a babos tökhöz kevertem). Igyekeztem jól szétfőzni. Gondoltam, majd összetartja a masszát, de ez nem így történt, ezért került aztán bele csicseriborsóliszt is.

4. Fűszerezzük a babos tököt (lehet erőteljesebben is fűszerezni és sózni, mert a tök édeskés). Belekeverjük a hagymákat is. Annyi csicseriborsólisztet tegyünk bele, amivel egy jól formázható masszát kapunk.

5. Lapított pogácsákat formázunk. Egy nagy serpenyőbe teszünk egy kevés zsiradékot, felmelegítjük és közepes tűznél mindkét oldalukon megsütjük a fasírtokat. Minden sütés előtt tettem egy kevés zsiradékot a serpenyőbe. Sütőben is lehet sütni, de én úgy nem szeretem a fasírtokat, zöldséggolyókat (szárazabbak lesznek a serpenyőben sütött változatnál).

6. Hamburgerzsemlébe teszünk egy-egy fasírtot, alá és fölé az általunk kedvelt zöldségeket és szószokat. Kész az egészséges, húsmentes, csupa zöldség hamburger.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése