2017. november 29., szerda

Hajdinapalacsinta (máktöltelékkel)- tojásmentes

Nálunk nem fontos, hogy gluténmentes legyen az étel, mégis nagyon szeretek kísérletezni gluténmentes alapanyagokkal, mint például a hajdinával. Kezdetben nem ízlett a hajdina, de most már egyre több ételben kipróbálom és azt kell mondjam, egyre jobban megszoktam azt a különleges, jellegzetes diós ízét. Ma hajdinapalacsintát kívántam, méghozzá mákos töltelékkel. Ilyet korábban még nem készítettem, ez volt az első próbálkozás. Természetesen tojásmentesen kellett sütnöm a palacsintát, hisz Panni nem ehet tojást. Őrölt lenmagot tettem a tésztába, amit a vegán konyhában tojáspótlóként használnak. Működött, egészen szép palacsintákat sikerült sütnöm. A mákos töltelék pedig nagyon illik a hajdinához, de természetesen tölthető bármivel, ehetjük édesen és sósan is.






Hozzávalók a palacsintához: 
- 20 dkg hajdinaliszt,
- kb. 4-4,5 dl tej vagy amennyit a tészta kíván,
- 1 púpos evőkanál őrölt lenmag vagy lenmagliszt,
- ha édes lesz a töltelék, akkor 2 dkg barnacukor, ha sós, akkor egy kevés só,
- 1 kiskanál szódabikarbóna, hogy könnyebb legyen a tészta, de elhagyható,
- amennyiben nem kell tojásmentes diétát tartanunk, nyugodtan mehet a tésztába 2 darab tojás, de akkor a tej mennyisége majd lehet, hogy módosul,
- zsiradék a sütéshez.

Elkészítés: 

1. Van, aki külön keveri ki a lenmagot néhány kanál vízzel, de én nem bíbelődtem ezzel, egyszerűen hozzákevertem a hajdinaliszthez.

2. Ehhez keverjük a szódabikarbónát, a cukrot/sót és annyi tejet, hogy a kívánt állagot elérjük. Nekem az a tapasztalatom, ha túl sok tejet adtam hozzá (túl híg lett a massza), akkor szakadt a palacsinta, nehéz volt sütni, így nem is tudtam túl vékony palacsintákat készíteni. Ha amerikai palacsintát szeretnék készíteni, akkor hagyjuk sűrűbbre a tésztát, ha vékonyabb, feltekerhetőt, akkor hígabbra. Néhány palacsinta megsütése után már látjuk, hogy az ízlésünknek és a lisztnek mennyi tejjel lesz igazi a tészta.

3. Miután összekevertük a tésztát, lefedve hagyhatjuk állni egy kicsit. A pihentetés után sűrűsödik a tészta, elképzelhető, hogy igényel majd némi folyadékot. Én most két részletben sütöttem ki a palacsintát, így azt mondom, állás nélkül is ugyanolyan jók lettek.

4. A palacsintasütőt minden sütés előtt egy kevés zsírral kikentem. Közepes tűzön sütöttem, így szépen átsültek, de nem száradtak ki a palacsinták.

5. Kicsit máshogy működik sütés közben, főleg tojás nélkül, a hajdinalisztes palacsinta hagyományos társánál (pl. nehezebben terül a palacsintasütőben), de érdemes egy esélyt adni neki, mert finom és ráadásul még egészséges(ebb) is.

Hozzávalók a mákkrémhez: 
- 20 dkg darált mák,
- kb. 2 dl tej,
- cukor ízlés szerint,
- őrölt fahéj, ízlés szerint,
- kevés frissen facsart citromlé vagy reszelt citromhéj (elhagyható, én nem tettem bele),
- lehet tenni bele mazsolát is, én most nem tettem bele.

Elkészítés: 

1. A darált mákot leforrázzuk a tejjel. Ízesítjük cukorral, fahéjjal, citrommal, esetleg mazsolával. Lassú tűzön kicsit főzzük állandó keverés mellett.

2. Legyen krémes, de ne folyós, mert akkor kifolyik a palacsintából. Ha túl száraz, adjunk még hozzá kis tejet, nehogy fojtós legyen a töltelék.

4. El tudnék képzelni jó sűrű, házi, cukormentes szilvalekvárt is a mákkrémben vagy párolt almát vagy nyers, reszelt, de levétől kicsit kinyomkodott almát. Azt is lehet, hogy megkenjük a még forró palacsintákat lekvárral, arra szórunk porcukros mákot és így tekerjük fel a palacsintát.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése