2020. február 5., szerda

Francia hajdinapalacsinta, sósan (Galette de sarrasin)

Ez a finom és mutatós sós hajdinapalacsinta, a galette de sarrasin (kiejtve: gálett dö száráze'n) a gallok és bretonok régi, hagyományos étele, melyet eredetileg forró vaslapon sütnek (én palacsintasütőben készítem). A palacsintát reszelt sajttal, sonkaszelettel és tojással töltik.

Régen úgy tudtam, hogy a galette az egy édes sütemény, mely egy vajas tésztából áll, gyümölccsel van megtöltve, a széleit pedig körben fel kell hajtogatni és így megsütni. Mostanra megtanultam, hogy Észak-Bretagneban a sós hajdinapalacsintát hívják így.

Gluténmentes étel, így az arra érzékenyek is fogyaszthatják (csak arra kell figyelni, hogy garantáltan gluténmentes lisztet használjunk!).

A hajdinapalacsintát készítettem már tejjel, vízzel, tojással és tojás nélkül. Ezt a sós palacsintát, az általam megnézett eredeti francia videókban vízzel készítették, így én is így tettem. Itt írtam még erről a blogon.




Először is készítenünk kell néhány palacsintát hajdinalisztből, azaz 10 dkg hajdinaliszthez kb. 2,5 dl víz vagy tej szükséges, kis só és van, aki egy kiskanál cukrot is tesz hozzá, valamint 1 tojás is kell bele. Sütöttem már tojásmentesen is hajdinapalacsintát, de akkor lenmagliszt is szükséges a tésztához és kicsit nehézkesebbnek találtabb a sütését.

A tésztát jól kikeverjük, habosra, majd hagyjuk állni (letakarva) 1-2 órát (hűvös helyen).

Mikor letelt az idő, újra átkeverjük a tésztát, ha nagyon sűrű, hígítsuk egy kis vízzel.

Ezután egy kis zsiradékot öntünk/kenünk a palacsintasütőbe. A szokásos módon megsütjük a palacsintákat. Minden adag előtt teszek egy kevés zsiradékot a palacsintasütőbe, de elképzelhető, hogy akinek jobb serpenyője van, oda nem szükséges minden palacsinta kisütése előtt zsírozni, olajozni a palacsintasütőt.

Van, aki először kisüti az összes palacsintát és majd csak utána tölti azokat, van, aki megsüti a palacsinta egyik oldalát, megfordítja, majd teszi is rá a tölteléket és készre süti sajttal, sonkával, tojással együtt. Én egyébként az első változat szerint jártam el.

Tehát, mikor megsült a palacsinta egyik fele, megfordítjuk, szórunk rá reszelt sajtot. (Alacsony lángon sütöttem innentől.) Nem az egész palacsintát szórtam meg a sajttal, hanem középen egy kisebb körben úgy, hogy a kör közepe "lyukas" maradjon. Azaz egy kis fészket készítettem a sajtból a palacsinta középső részére. Ebbe ütöttem bele az egy egész tojást. A fehérjét egy fakanállal óvatosan kicsit széthúztam, ráhúztam a sajtra, majd addig sütöttem, míg majdnem megsült a sajt. Ekkor felhajtottam a képen látható módon a palacsintát és addig sütöttem, míg késznek nem nyilvánítottam. A tojássárga folyós legyen, a fehérje viszont süljön meg. Menet közben szórtam sót és frissen őrölt borssal is meghintettem a tojást. 

Eredetileg a sajtra (van, akinél a sajt alá) egy szelet húsos sonka is kerül, de én azt nem nagyon fogyasztok, így nem tettem rá.

Itt és itt látható egy-egy videó (de egyébként ezeken kívül is van rengeteg), arról, hogyan készítik a galette-et. Nem bonyolult, csak leírni, képek nélkül elmagyarázni nehéz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése