2014. november 25., kedd

Céklás tarte tatin

Hugh Fearnley-Whittingstall Veg Every Day! című könyvéből származik a recept. Sajnos lefotózni nem tudtam, mert este készült. Majd legközelebb. Annyit viszont mindenképp elmondanék, nagyon finom sós tortáról van szó és még Rocker is örömmel ette, pedig nem szereti a céklát.

A tésztáját én készítettem, de vehetünk hozzá bolti vajas leveles tésztát. Az eredeti recept is azt ajánl. Ugyanazt a tésztát használtam, amit a paradicsomos tarte tatinnál.

Néhány helyen módosítottam a recepten, ide most azt írom le, én hogyan készítettem.





Hozzávalók a tésztához, ha nincs otthon leveles tészta (nem lesz olyan, mint a leveles tésztával, de azért ez is ropogós valamennyire):
- 12 dkg liszt,
- 6 dkg vaj,
- 1 nagy kanál tejföl,
- csipet só,
- annyi hideg víz, hogy nyújtható tésztát kapjunk.

VAGY vajas leveles tészta (ezzel ropogósabb lesz a végeredmény, de nekem nincs mindig kéznél, mert nem mindig van időm gyúrni újabb adag leveles tésztát. Boltit nem veszek, mert az összetevőivel nem vagyok kibékülve.) Az eredeti recept is leveles tésztát ír egyébként. A képen a leveles tésztás változat látható.

Elkészítés: 

1. A lisztet elkeverjük a sóval, majd a vajjal elmorzsoljuk. Hozzáadjuk a tejfölt is és szükség szerint vizet.

2. Gyors mozdulatokkal gyúrjuk a tésztát, nem kell kidolgozni. Becsomagoljuk folpackba és betesszük néhány órára pihenni a hűtőbe. Felhasználás előtt 10 perccel vegyük ki, hogy könnyebben nyújtható legyen.

A leveles tészta receptje itt, a blogon megtalálható vagy használhatunk boltit is. 5 mm vastagságúra kell nyújtani a tésztát.

Hozzávalók a céklás feltéthez: 
- 1 evőkanál vaj,
- 1 evőkanál olívaolaj,
- 3-4 teáskanál balzsamecet (eredetileg 2 teáskanál almaecet),
- 4-5 teáskanál cukor (eredetileg 2 teáskanál barnacukor),
- 3 kicsi cékla hámozva, vékonyra szeletelve (eredetileg 30-40 dkg bébicékla és csak félbevágva),
- só,
- bors.

Elkészítés: 

1. Ha van sütőben is használható kb. 20-24 cm átmérőjű serpenyőnk, akkor azt használjuk, ha nincs, ahogy nekem sincs, akkor az alábbi módon. A vajat és az olajat egy nagyobb serpenyőben megolvasztjuk, hozzáadjuk a cukrot, ecetet, sót, borsot. Ebbe keverjük bele a céklaszeleteket, kis vizet öntünk alá és készre pároljuk (én le szoktam fedni). Ha sütőbe is tehető a serpenyő, akkor a sütőben pároljuk meg a céklát (lefedve). Én többször pótoltam a folyadékot, mire szépen megpuhult a zöldség. Néha átkevertem. Arra figyeltem még, hogy a céklaszeletek egymás mellett helyezkedjenek el, ne egymáson.

2. Amikor megpuhult a cékla, átöntjük egy piteformába. Szépen elrendezzük a forma alján, hogy ne egymáson legyenek, hanem egymás mellett. Nekem nem sok szaft maradt, de azt is ráöntöttem. Ha sütőben is használható serpenyővel indítottunk, akkor egyszerűen ebbe helyezzük majd a kinyújtott tésztát.

3. A tésztát vékonyra és formára nyújtjuk, majd beborítjuk vele a céklát.

4. Forró sütőben készre sütjük. Én az elején 220 fokon, majd 190 fokon sütöttem. Ha kész, kivesszük a sütőből, várunk 5-10 percet, majd tálra borítjuk (egy tállal beborítjuk felülről és átfordítjuk a pitét, így ami eddig az alja volt, az lesz a teteje). A lenti mártással vagy feta sajttal tálaljuk.

Hozzávalók a mustáros mártáshoz: 

- 1 kis fej lilahagyma apróra vágva,
- 1 teáskanál mustár,
- 1 teáskanál balzsamecet (eredetileg almaecet),
- 4 teáskanál olaj,
- egy csipet cukor és só,
- apróra vágott petrezselyemzöld (nekem ez most nem volt).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése